Κοινωνία

29/5/13 14:13

τελ. ενημ.: 30/5/13 14:37

Κρεμόμαστε από τους άλλους

ΜΕΓΑΛΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ ΩΣ “ΜΠΑΛΑΝΤΕΡ”

Μεγάλη ανταπόκριση από Ευρώπη και Λατινική Αμερική βρίσκει η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας, όπως επικαλείται το “ΕΘΝΟΣ”.

Ο υψηλός, μάλιστα, επενδυτικός «πυρετός» για το χαρτοφυλάκιο των αεροδρομίων της χώρας ανάγκασε το ΤΑΙΠΕΔ να παρατείνει την προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι τα τέλη Μαΐου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα των υποψήφιων μνηστήρων περίοπτη θέση έχουν ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci, που πρόσφατα απέκτησε τη διαχείριση των αεροδρομίων της Πορτογαλίας, η γερμανική Fraport και η αργεντίνικη εταιρεία Corporation America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια στη Λατινική Αμερική και την Ευρώπη.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στα αεροδρόμια εκείνα που συγκεντρώνουν επιβατική κίνηση άνω των 250.000 επιβατών σε ετήσια βάση και δευτερευόντως σε εκείνα με ετήσια κίνηση πάνω από 75.000 επιβάτες.

70% της κίνησης

Στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος βρίσκονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων, καθώς εκτιμάται ότι για το 2013 θα συγκεντρώσουν το 70% και πλέον της συνολικής επιβατικής κίνησης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προχωρά σε δύο ομάδες, στην κάθε μία εκ των οποίων έχουν ενταχθεί 7-10 αεροδρόμια. Είναι ομάδες παρόμοιας επιβατικής κίνησης, οικονομικών επιδόσεων, αλλά και γεωγραφικής θέσης.

Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, ενώ εφόσον κριθεί επιχειρηματικά συμφέρων ο επενδυτής, έχει τη δυνατότητα να εντάξει στη συγκεκριμένη ομάδα και κάποιο από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου.

Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι τρία εκ των αεροδρομίων Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Για τις παραχωρήσεις θα καθοριστούν αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές αναλόγως των κερδών, ενώ οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια.

Προκειμένου μάλιστα να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν υψηλές χρεώσεις στα τέλη των αεροδρομίων, θα καθοριστεί ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους ειδικά για αεροπορικά έσοδα του παραχωρησιούχου.

Εως 40 χρόνια

Οι συμβάσεις παραχώρησης θα έχουν διάρκεια έως 40 χρόνια. Για τα τρία πρώτα χρόνια της παραχώρησης προβλέπεται ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις της τάξης των 220 εκατ. ευρώ σε υποδομές.

Δείτε επίσης