Κοινωνία

4/9/12 11:58

τελ. ενημ.: 5/9/12 10:59

Για ποιο 76% μιλάει η ΥΠΑ;

 
Σε πρόσφατη ερώτηση του βουλευτή Χίου κ. Τριαντάφυλλου σχετικά με την πορεία των έργων που αφορούν το αεροδρόμιο η ΥΠΑ έδωσε μια απάντηση που δεν ξεκαθαρίζει τα πράγματα, αλλά τα περιπλέκει κάπως, δημιουργώντας την εντύπωση ότι στόχος είναι να καθυστερήσει και άλλο το συνολικό έργο.
 
Μετά την έγκριση των χρημάτων για τις απαλλοτριώσεις μόνο βορείως του διαδρόμου, ένας και μόνο τοπικός παράγοντας του τόπου αποφάσισε να ασχοληθεί με το μείζον αυτό θέμα, αφού το σύνολο των τοπικών φορέων επαναπαύτηκε μόνο στην έγκριση της πίστωσης 28 περίπου εκατ. ευρώ, προφανώς αγνοώντας ότι αυτά τα χρήματα αφορούν μόνο τις προς βορρά απαλλοτριώσεις και όχι τα έργα της επέκτασης του διαδρόμου και του αεροσταθμού. Οι δε τουριστικοί επιχειρηματίες αντέδρασαν όπως πάντα χλιαρά, παρόλο που ισχυρίζονται ότι το αεροδρόμιο είναι η μοναδική αιτία για τα χάλια της Χίου στον τουρισμό της, ιδίως τα τελευταία 4 χρόνια και πάμε για τα 5.
 
Ενώ θα περίμενε κανείς ότι στην απάντησή της η ΥΠΑ θα δήλωνε ότι κατέχει πλέον το 100% των αποφασισμένων εκτάσεων για την απαλλοτρίωση, απάντησε ότι κατέχει το 76%, δημιουργώντας έντονες απορίες. Το 76% αφορά το 76% των εκτάσεων προς βορρά; Και αν ναι; Γιατί δεν κατέχει το υπόλοιπο 24%; Άλλη περίπτωση είναι να εννοεί ότι κατέχει πλέον το 100% των προς βορρά εκτάσεων, αλλά μένει ένα 24% που προς το παρόν δεν μπορεί λόγω οικονομικής αδυναμίας να το απαλλοτριώσει. Και η πρώτη και η δεύτερη περίπτωση γεννούν ερωτηματικά. Στην πρώτη περίπτωση δεν κατέβαλε το 100% των αποζημιώσεων; Οπότε δεν μπορεί να κατασκευάσει το έργο της επέκτασης όπως πρέπει; Στη δεύτερη περίπτωση τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, διότι από τη μια έχει καταβάλει τα 28 εκατ. για την προς βορρά απαλλοτρίωση, αλλά αφήνει το υπόλοιπο 24% που αφορά προφανώς τις περιοχές ανατολικά του διαδρόμου ( Εμπορικό κέντρο Σαράντη, μετατόπιση Λεωφόρου Ενώσεως κλπ) σε εκκρεμότητα, χωρίς να ξεκαθαρίζει εάν αυτές οι εκτάσεις θα απαλλοτριωθούν στο εγγύς μέλλον, ή θα παραμείνουν ανεπηρέαστες από το συνολικό έργο.
 
Έχουμε ξαναγράψει ότι η επέκταση του αεροδρομίου δεν θα προσφέρει και πολλά πράγματα στον ασθενικό τουρισμό μας, διότι οι υπάρχουσες ανωδομές δεν είναι ελκυστικές και ικανές να δεχτούν τον τουρισμό των tour operators και ειδικά των μεγάλων. Για να γίνει κάποιος προορισμός ελκυστικός δεν αρκεί το αεροδρόμιο. Η Αλεξανδρούπολη έχει μεγάλο αεροδρόμιο, αλλά δεν έχει κανένα charter. Μάλιστα μια συμφωνία με τη Ryanair για πτήσεις από Γερμανία, ναυάγησε εξαιτίας  ενός Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ίδιας κοπής με τους δικούς μας αρμόδιους επί τουριστικών θεμάτων. Η Μυτιλήνη που έχει κατά πολύ μεγαλύτερο διάδρομο παρουσιάζει σημαντικότατη πτώση, ενώ  αντίθετα τα Κύθηρα με 1500μ διάδρομο συνεχώς ανεβαίνουν, αφού συνεχώς κατασκευάζονται ή αναβαθμίζονται τα διάφορα καταλύματα σε κατηγορίες All inclusive και 5 αστέρων σε τιμές πολύ χαμηλότερες από αυτές της Χίου. Το μόνο θετικό που θα αποκομίσει η Χίος είναι μια βελτίωση στην ασφάλεια και την πραγματοποίηση των πτήσεων, ειδικά τώρα που φημολογείται ότι η EASA ένας  νεοσύστατος οργανισμός της ΕΕ, ενδέχεται να υιοθετήσει τους περιορισμούς της βρετανικής και κυρίως της ιρλανδικής ΥΠΑ, όπου τα 1500μ θα θεωρούνται απαγορευτικά και για τα ελικοφόρα αεροσκάφη της Olympic Air. Η αυστηρότητα των συγκεκριμένων ΥΠΑ είναι τόσο μεγάλη  που στο Σαουθάμπτον ο διάδρομος των 1800μ (που θα φτάσει με την επέκταση ο δικός μας) δεν επιτρέπεται να δέχεται πτήσεις αεροσκαφών πάνω από 100 θέσεων. Επομένως ενδέχεται να ξαναυπάρξουν προβλήματα και με μεγαλύτερα αεροσκάφη εάν ισχύσουν αυτοί οι περιορισμοί, ειδικά δε σε ένα αεροδρόμιο που γύρω του έχει διάφορα εμπόδια.
 
Συμπερασματικά θα πρέπει οι φορείς της Χίου να τρέξουν, ώστε από τη μια να ξεκαθαρίσει πλήρως η υπόθεση των απαλλοτριώσεων προς βορρά, και να διεκδικήσουν άμεσα μια ρητή δέσμευση του Υπουργού Ανάπτυξης για το ακριβές χρονοδιάγραμμα έναρξης των εργασιών και για την επέκταση του διαδρόμου, κτηρίου. Το υπάρχον αεροδρόμιο ακόμα και μετά την επέκταση, και εφόσον δεν εφαρμοστούν οι νέοι περιορισμοί της EASA (Πράγμα που το ευχόμαστε) , δεν τηρεί και θα τηρεί 100% τους κανονισμούς του ICAO αφού ο κενός χώρος ανατολικά λόγω των διαφόρων κτισμάτων και της Λεωφόρου Ενώσεως  είναι ανεπαρκής και άνισος με τον αντίστοιχο που είναι δυτικά. Το ίδιο ακριβώς πρόβλημα έχει και η ζώνη ασφαλείας που βρίσκεται νότια του διαδρόμου, αφού η τότε Νομαρχία κατασκεύασε έναν άκυρο δρόμο που κονταίνει το δυτικό έρεισμα της ευθείας του διαδρόμου. Η απαλλοτρίωση και των ανατολικών εκτάσεων είναι επιβεβλημένη αφού μέσα σ’ αυτήν βρίσκεται η πίστα του αεροδρομίου η οποία δεν μπορεί να δεχτεί παραπάνω από 2 αεροπλάνα εάν τηρηθούν και κανόνες αποστάσεων, σήμανσης που δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή αναγκαστικά. Η δε εμμονή να κατασκευαστεί το λιμάνι εάν γίνει ποτέ ακριβώς δίπλα στο αεροδρόμιο θα προκαλέσει τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα αφού οι εκροές τόσο του αεροδρομίου, όσο και του λιμανιού θα πέφτουν η μια πάνω στην άλλη, προκαλώντας έντονο μποτιλιάρισμα. Αυτό σημαίνει απλά ότι θα πρέπει να αποφεύγεται η σύμπτωση ωρών αφίξεων, αναχωρήσεων πχ ενός αεροπλάνου και ενός πλοίου που μεταφέρουν επιβάτες, πράγμα που δεν θα γίνεται πάντοτε.
 
Το θέμα του αεροδρομίου είναι τεράστιο. Επιτέλους οι αρμόδιοι ας αναλογιστούν τις ευθύνες τους και ας διεκδικήσουν όχι μόνο ένα μεγάλο έργο, αλλά και τις ανάλογες επενδύσεις που προ κρίσης καμιά τοπική ηγεσία δεν κατάφερε ή μάλλον δεν ασχολήθηκε να φέρει. Χωρίς νέες τουριστικές επενδύσεις το αεροδρόμιο είναι άχρηστο.