Κοινωνία

20/9/18 12:13

τελ. ενημ.: 20/9/18 12:50

Αντίπαρος | Μία κοινότητα που κατακτά τον κόσμο βασιζόμενη στους Repeaters

900.000 επισκέπτες τον χρόνο και μόλις 5 μόνιμοι υπάλληλοι στον Δήμο

Η ιδιαίτερα κουραστική περίοδος του καλοκαιριού πήγε, για φέτος, προς τα πίσω την ανάγκη διακοπών. Έτσι ενώ όλοι επέστρεφαν στην Αθήνα, εμείς αποφασίσαμε να επιβιβαστούμε στο πλοίο και διασχίζοντας το Αιγαίο να βρεθούμε στη μέση των Κυκλάδων, αποβιβαζόμενοι στην Αντίπαρο.

Για το νησί η αλήθεια είναι ότι γνωρίζαμε πάρα πολύ λίγα, κυρίως μέσω διαδικτύου, στο οποίο περιγράφονταν ως σημείο αναφοράς χολιγουντιανών αστέρων όπως ο Τομ Χανκς, τηλεοπτικών αστέρων της Ελλάδας αλλά και των μεγάλων τζακιών του ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ | Παντελής Φύκαρης - Κυριακή Μαυριάνου

Η όποια εντύπωση έχει κανείς γι’ αυτό το μικρό νησάκι των 1.100 μόνιμων κατοίκων με τα μόλις 35,1 τ.χλμ. έκτασης καταρρίπτεται εύκολα, μόλις πατήσει το πόδι του σε αυτό. Αρχές Σεπτεμβρίου κι ενώ στη Χίο η 10ήμερη «τουριστική σεζόν» έκλεισε την επομένη κιόλας του Δεκαπενταυγουστου, στην Αντίπαρο βρίσκονται πάνω από 3.000 επισκέπτες από όλα τα μέρη του κόσμου αλλά κυρίως της Ευρώπης, με τα πλοία της γραμμής να μεταφέρουν διαρκώς κόσμο από την Πάρο, από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ. 

(χώρα Αντιπάρου)

Συγκρίνοντας ένα νησί, που μέχρι το 2010 αποτελούσε μία απλή νησιωτική κοινότητα, με τη Χίο, δημιουργήθηκαν δεκάδες απορίες, κυρίως για το πώς ένα νησί που σε μέγεθος είναι της ίδιας κατηγορίας με τα Ψαρά κατάφερε να αντιστρέψει τους όρους που δημιούργησε η ελληνική κρίση και να αναπτυχθεί, «απειλώντας» ευθέως τον τουρισμό των γειτονικών νησιών.

Σε αυτές τις απορίες ο μόνος ο οποίος μπορούσε να απαντήσει ήταν ο ίδιος ο δήμαρχος της Αντιπάρου, Αναστάσιος Φαρούπος. Ένα τηλεφώνημα αρκούσε προκειμένου να μας δεχθεί στο γραφείο του, σε ένα κτίριο που δεν φέρει καν την επιγραφή «Δημαρχείο».

Με μόλις 1 αντιδήμαρχο και 5 μόνιμους εργάτες

Στο νου μας ένα νησί με χιλιάδες επισκέπτες ετησίως προϋπέθετε έναν ολόκληρο μηχανισμό στήριξης, κυρίως δημοτικό, που θα μπορούσε να υποστηρίξει όλο αυτό το εγχείρημα. Η πραγματικότητα όμως ήταν τελείως διαφορετική. «Λογικά πρέπει να έχετε σημαντική υποδομή για να έχετε καταφέρει όλα αυτά», είπαμε σκεπτόμενοι τη Χίο των περίπου 500 δημοτικών υπαλλήλων και των κάμποσων αντιδημάρχων. Η απάντηση όμως ήταν ταπεινωτική. «Είμαι εγώ, ο ένας και μοναδικός αντιδήμαρχος και οι 5 μόνιμοι εργάτες. Αυτοί είμαστε όλοι κι όλοι στον Δήμο, κανένας άλλος», αιφνιδίασε ο δήμαρχος Αντιπάρου και συνέχισε: «Παλεύουμε μόνοι μας. Είμαστε όμως μία γροθιά, κάνουμε όλοι τα πάντα και ευτυχώς βασιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό στους εθελοντές μας. Όλοι οι κάτοικοι εδώ είναι εθελοντές, ο καθένας σε ό,τι τομέα μπορεί. Για να καταλάβετε πως λειτουργούμε εδώ, αν θέλουμε κάποια μελέτη, επειδή δεν έχουμε Τεχνική Υπηρεσία, απευθυνόμαστε στον Δήμο Τρικκαίων, με τον οποίο έχουμε αδελφοποιηθεί ,και μας εκπονεί τη μελέτη».

Δημοτική Επιτροπή Τουριστικής Προβολής με έναν μόνο εκπρόσωπο του Δήμου

(Δημαρχείο Αντιπάρου)

Μοιραία η συζήτηση περιστράφηκε στον τουρισμό με τον δήμαρχο Αντιπάρου να προλαβαίνει οποιοδήποτε ερώτημα. «Στον τομέα του τουρισμού η συμβολή των ιδιωτών είναι τεράστια. Χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαμε να καταφέρουμε τίποτα. Στην Δημοτική Επιτροπή Τουριστικής Προβολής συμμετέχει μόλις ένας εκπρόσωπος του Δήμου, ο Αρτέμης Τριανταφυλλόπουλος, ως πρόεδρός της. Στην Επιτροπή μετέχουν ξενοδόχοι, ιδιοκτήτες βιλλών, ιδιοκτήτες καταστημάτων και γενικά όσοι έχουν να κάνουν με τον τουρισμό. Τι έχει να ωφελήσει η επιπλέον παρουσία αιρετών; Τι μπορεί να προσφέρουν οι αιρετοί; Οι ιδιώτες γνωρίζουν πολύ περισσότερα πράγματα και στηριζόμαστε σε αυτούς», ανέφερε ο κ. Φαρούπος.

Οι repeaters και οι εκθέσεις τουρισμού

(Άγιος Γιώργης)

Πριν προχωρήσει η συζήτηση ο δήμαρχος Αντιπάρου, δίνει ένα ακόμη πιο ενδιαφέρον στοιχείο για την τουριστική προβολή της Αντιπάρου στο εξωτερικό. «Αντιληφθήκαμε εξ’ αρχής ότι η συμμετοχή σε εκθέσεις τουρισμού είναι γενικά μία εντελώς παρωχημένη τακτική και χωρίς ιδιαίτερα αποτελέσματα, αφού πολλοί το έβλεπαν σαν ταξιδάκι στο εξωτερικό. Έτσι σκεφτήκαμε τι μπορούμε να κάνουμε. Αποδίδει το να μιλάμε εμείς για τον τόπο μας σε ένα περίπτερο στην Γερμανία ή αποδίδει καλύτερα να μιλήσει ένας Γερμανός που έρχεται και ξανά έρχεται στην Αντίπαρο για χρόνια; Έτσι αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε μία ανατρεπτική κίνηση επιλέγοντας ως εκπροσώπους μας στα περίπτερα πολίτες των χωρών όπου πραγματοποιούνται οι εκθέσεις και οι οποίοι επιλέγουν την Αντίπαρο ως τόπο διακοπών επί σειρά ετών. Παράλληλα επενδύσαμε και στο ψηφιακό υλικό, αντί των κλασσικών διαφημιστικών εργαλείων», αποκάλυψε ο κ. Φαρούπος.

Καθαριότητα και νερό το «Α» και το «Ω»

Ερωτώμενος για το τι πρέπει να προσέξει ένας νησιωτικός Δήμος που θέλει να επενδύσει στον ποιοτικό τουρισμό από την Ευρώπη, ο δήμαρχος Αντιπάρου υπήρξε ξεκάθαρος. «Η καθαριότητα και το νερό είναι το παν. Είναι ένας αγώνας διαρκείας να κρατηθεί καθαρό το νησί από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο, γιατί είναι ένα στοιχείο στο οποίο οι επισκέπτες δίνουν τεράστια σημασία.

Εξίσου σημαντικό είναι και το ζήτημα του νερού. Είναι γνωστό ότι αντιμετωπίζουμε σημαντικά προβλήματα με το νερό, όμως δεν νοείται το νησί μας να μείνει όχι για μία ημέρα αλλά ούτε για μία  ώρα χωρίς νερό. Θα γίνει επανάσταση αν συμβεί κάτι τέτοιο και κυριολεκτώ. Τη λειψυδρία την αντιμετωπίζουμε με κοστοβόρα μέσα, όπως οι υδροφόρες και οι αφαλατώσεις θαλασσινού νερού, για τις οποίες σημειωτέον δεν λαμβάνουμε καμία επιδότηση από το κράτος. Όμως για εμάς είναι βασικό να παρέχουμε διαρκώς νερό σε όσους ταξιδεύουν από την άλλη άκρη της γης για να απολαύσουν ποιοτικό τουρισμό στην Αντίπαρο», εξηγεί ο δήμαρχος.

Η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Αντιπάρου

(Σπήλαιο) 

Ένα από τα βασικά επιτεύγματα του Δήμου Αντιπάρου αποτελεί και η κερδοφόρα Κοινωφελής Επιχείρηση, η οποία διαχειρίζεται το παγκοσμίου φήμης σπήλαιο της Αντιπάρου με βάθος 80 μέτρων καθώς και άλλα τουριστικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος σημεία του νησιού.

Η ιστοσελίδα – τουριστικός οδηγός

Τελευταία πινελιά στην επιτυχημένη τουριστική πορεία της Αντιπάρου αποτελεί η οργανωμένη ιστοσελίδα του μικρού νησιωτικού Δήμου, στην οποία ο επισκέπτης, χωρίς να υπάρχει καν Γραφείο Τουρισμού, όπως στην περίπτωση της Χίου, μπορεί να δει όλα τα ενημερωμένα δρομολόγια της γραμμής Πάρου- Αντιπάρου, πληροφορίες και ωράρια λειτουργίας του σπηλαίου του νησιού, τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ, να ενημερωθεί για τις διαθέσιμες κρουαζιέρες στα γειτονικά νησιά, τις παροχές και το κόστος τους αναλυτικά, πλήρη κατάλογο των παραλιών και τους τρόπους επίσκεψής τους  μαζί με σημαντικές πληροφορίες και αναλυτική περιγραφή, πλήρη κατάλογο πολιτιστικών δραστηριοτήτων, τοπικών εορτών και πανηγυριών, όλα τα διαθέσιμα καταλύματα του νησιού, τα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης καθώς και όλα τα χρήσιμα τηλέφωνα, όπως του Λιμεναρχείου και της Αστυνομίας.

(Λιμάνι Αντιπάρου) 

Ιnfo | Η Αντίπαρος παρέμενε άγνωστη ακόμα και στην Ελλάδα μέχρι τη δεκαετία του 1960, όταν ο Φιλοποίμην Φίνος αποφάσισε να γυρίσει εκεί την ταινία «Μανταλένα» με πρωταγωνιστές την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 1967 δεν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα και τηλέφωνο. Από την απογραφή του 2011 μέχρι και σήμερα ο πληθυσμός της Αντιπάρου αυξάνεται διαρκώς, αφού ολοένα και περισσότεροι την επιλέγουν ως μόνιμο τόπο διαμονής. Φωτογράφοι, οικοδόμοι αλλά και συνταξιούχοι Ευρωπαίου συνθέτουν το νέο πληθυσμιακό της δυναμικό.

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση