5.9.2022 16:58

Πολλαπλή Νοημοσύνη και Αποτελεσματικός Τρόπος Μάθησης

Γράφει η Ειδική Παιδαγωγός Ειρήνη Μανάρα Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

Το άνοιγμα των σχολείων βρίσκεται προ των πυλών και η καθημερινή μελέτη των παιδιών αποτελεί, ίσως, έναν από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς των γονέων. Συχνά, λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί γινόμαστε δέκτες παραπόνων, όπως: «Δεν κάθεται να διαβάσει μαζί μας», «Αρνείται να καθίσει στην καρέκλα του όπως όλα τα παιδιά» ή «Τα τραγούδια που ακούει τα μαθαίνει στο λεπτό». Ειδικότερα όταν το παιδί έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, εκεί η μελέτη γίνεται μια πραγματικά επίπονη διαδικασία που πλήττει σημαντικά τις διαπροσωπικές σχέσεις παιδιών-γονέων.

Εδώ χρειάζεται η παρέμβαση ενός εξειδικευμένου παιδαγωγού ο οποίος θα αξιολογήσει το παιδί και θα διαφοροποιήσει τη διδασκαλία του βάσει της Πολλαπλής Νοημοσύνης του Garner. Ας δούμε όμως τι είναι η Πολλαπλή Νοημοσύνη.

Για τον Garner η νοημοσύνη αποτελεί την ικανότητα του ανθρώπου να λύνει τα καθημερινά του προβλήματα, να βρίσκει λύσεις σε προκλήσεις και να παράγει προϊόντα ή υπηρεσίες σημαντικές σε μια κουλτούρα (Armstrong, 2009). Όμως, δε θεωρεί τη νοημοσύνη μια και ενιαία. Η νοημοσύνη αποτελείται από 8 διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης. Κάθε άτομο διαθέτει και τους 8 τύπους νοημοσύνης σε διαφορετικό βαθμό ο καθένας. Τα είδη αυτά αναπτύσσονται σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας, άλλα περισσότερο, άλλα λιγότερο (Garner, 1999). Αυτά τα είδη είναι:

  1. Γλωσσική-Λεκτική

  2. Λογικομαθηματική

  3. Οπτικοχωρική

  4. Ενδοπροσωπική

  5. Διαπροσωπική

  6. Μουσική

  7. Κιναισθητική

  8. Νατουραλιστική

Για τον Garner η γνώση είναι το μέσο κατανόησης και συνειδητοποίησης του κόσμου, όχι αυτοσκοπός. Γι’ αυτό το λόγο η διδασκαλία και η μελέτη πρέπει να προσαρμόζονται στο στυλ μάθησης (learning style) του εκάστοτε παιδιού. Αυτό απαιτεί εξειδικευμένο παιδαγωγό που εντοπίζοντας τα είδη Πολλαπλής Νοημοσύνης θα προσαρμόσει και το πλάνο διδασκαλίας.

Μάλιστα, στα φιλολογικά μαθήματα εντοπίζονται συνήθως οι μεγαλύτερες δυσκολίες, κυρίως όταν οι μαθητές καλούνται να υπερκεράσουν τυχόν μαθησιακές δυσκολίες. Για παράδειγμα, στη λογοτεχνία κείμενα ή ποιήματα έχουν έντονο το ρομαντικό στοιχείο που εστιάζει στη φύση. Έτσι, μπορεί να ζητηθεί η παρουσίαση αυτών των εικόνων μέσα από την τέχνη (π.χ. ζωγραφική), ώστε να ενισχυθεί η νατουραλιστική νοημοσύνη (Σταυρακάκη).

Με αυτόν τον τρόπο η εφαρμογή της Πολλαπλής Νοημοσύνης στην καθημερινή μελέτη:

  • Θα εντοπίσει και ενισχύσει τις δεξιότητες του παιδιού, ώστε να ενδυναμώσει τα πιο «αδύναμα» στοιχεία του,

  • Θα ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του (Armstrong, 2009)

 

πηγές: Armstrong, T. (2009). Multiple Intelligences in the Classroom, USA | Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple Intelligence for the 21th century, New York | Σταυρακάκη, Ε. «Η Θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Garner

Γίνε μέλος και μέρος του «π». Γίνε έντυπος Συνδρομητής. Αποστολή σε όλη την Ελλάδα.

Ακολουθήστε το politischios.gr στο Google News

Το politischios.gr και στο Viber – Μπείτε στην ομάδα μας για να βλέπετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο politischios.gr.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ