Άποψη

2/8/13 9:50

τελ. ενημ.: 2/8/13 9:50

Υπόλογοι για τη μη ολοκήρωση της μαρίνας, οι υποστηρικτές της εκχώρησης του Λιμένα στο ΤΑΙΠΕΔ

Στο σημείωμα που ακολουθεί υποστηρίζω ότι η μεθόδευση της εκχώρησης του νότιου τμήματος του κεντρικού Λιμένα της Χίου στο ΤΑΙΠΕΔ ενδέχεται να σβήσει οριστικά τις ελπίδες για ολοκλήρωση της Μαρίνας στο Καστέλο της Χίου. 

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Το έργο της μαρίνας στο Καστέλο είναι το πρώτο από τα ημιτελή έργα του νησιού και μετράει πλέον 20 έτη αχρησίας. Παραμένει ως σήμερα ανολοκλήρωτο, χωρίς διαμορφώσεις στη χερσαία ζώνη, με απουσία υποδομών και εξυπηρετήσεων.  Επιπλέον, έχει αρκετές τεχνικές αστοχίες και βέβαια είναι παρωχημένο ως προς το σχεδιασμό του με βάση τα σημερινά δεδομένα σχεδιασμού ανάλογων έργων. Μια ανοικτή πληγή,  μνημείο κακοδιαχείρισης κοινοτικού χρήματος αλλά και μη αξιοποίησης από την τοπική αυτοδιοίκηση.

Για αυτή την ανοικτή 20ετή πληγή εμφανίσθηκε ως ευκαιρία η μεταβίβαση της μαρίνας στο ΤΑΙΠΕΔ με κύριο επιχείρημα ότι «θα ολοκληρωθεί επιτέλους». Ωστόσο, για την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ στόχος δεν είναι η ολοκλήρωση των ημιτελών ανά την επικράτεια έργων αλλά η άμεση εισροή χρημάτων στο δημόσιο ταμείο μέσω του ξεπουλήματος δημόσιων υποδομών. Η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ του νότιου τμήματος του κεντρικού λιμένα σηματοδοτεί -πέρα πολλών άλλων- την οριστική εγκατάλειψη της μαρίνας στο Καστέλο.

Αυτό προκύπτει από μια στοιχειώδη ματιά στα δεδομένα:

  • Η μαρίνα για να ολοκληρωθεί χρειάζεται -με συντηρητικούς υπολογισμούς- περί τα 7 εκ ευρώ τα οποία οφείλει να καταβάλει το επενδυτικό σχήμα και χωρίς να υπάρχει ωριμότητα μελετών και αδειοδοτήσεων.
  • Αρχικές εκτιμήσεις για το ύψος του τιμήματος παραχώρησης για τα 40 έτη της μαρίνας και του νότιου τμήματος του κεντρικού λιμένα περί τα 4 εκ. ευρώ (αυτό προϋπολογίζει να εισπράξει το ελληνικό δημόσιο).
  • Τα έσοδα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου από τον ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών στον κεντρικό λιμένα δεν ξεπερνούν τις 10 χιλ ευρώ στο μέγιστο της τουριστικής κίνησης δλδ τον Αύγουστο, με το ποσό αυτό να τείνει προς το μηδέν τους χειμερινούς μήνες (στοιχεία του Κεντρικού Λιμεναρχείο Χίου). Αν πολλαπλασιάσει κανείς το παραπάνω ποσό με τους μήνες που έχουμε τουριστική κίνηση και το διαιρέσει  με το ύψος της δαπάνης των 11 εκ ευρώ, θα δει σε πόσα χρόνια προκύπτει απόσβεση από τον ελλιμενισμό των σκαφών. Για να μην κουράζεστε σε μόλις 275 χρόνια!!!! (και μάλιστα με την παραδοχή ότι έχουμε τουριστική κίνηση όπως αυτή του Αυγούστου επί πέντε συνεχόμενους μήνες / έτος).  
  • Πως με αυτά τα έσοδα μπορεί να προκύψει απόσβεση της επένδυσης και κέρδος του όποιου επενδυτή;

 Αν αποτελεί αντεπιχείρημα η εκμετάλλευση  της χερσαίας ζώνης της μαρίνας στο Καστέλο και ιδιαίτερα όσων ακούγονται για δημιουργία μικρού εμπορικού πόλου ή επισκευαστικής ζώνης, ας είμαστε εξαιρετικά επιφυλακτικοί…

Με βάση τα παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επενδύσεις αυτού του είδους υπολογίζουν να αποσβέσουν το κεφάλαιο τους σε βάθος 10ετίας, ανοίγει διάπλατα το δρόμο για μια σειρά από βάσιμες και επιζήμιες για το μέλλον του νησιού εξελίξεις.

Επειδή όπως μας τα παρουσιάζουν μέχρι σήμερα η ολοκλήρωση της μαρίνας στο Καστέλο δεν προκύπτει. Στο τέλος της όλης διαδικασίας και εφόσον δεν ανατραπεί ο υπάρχον σχεδιασμός, το μόνο που θα έχουμε είναι να έχει παραχωρηθεί το νότιο τμήμα του λιμένα το οποίο μπορεί άμεσα και χωρίς ιδιαίτερα κόστη να δώσει έσοδα σε ιδιώτες ιδιαίτερα δε αν υπάρξουν και πλωτές κατασκευές εμπορικής εκμετάλλευσης.  Σε αυτή βέβαια την περίπτωση είναι  εκτεθειμένοι όσοι σήμερα ένθερμα υποστηρίζουν την παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ τμήματος του κεντρικού λιμένα με πρόσχημα την ολοκλήρωση της μαρίνας στο Καστέλο.

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση