Στην επαγγελματική εκπαίδευση, όπως συμβαίνει σε όλες τις αναπτυξιακά προηγμένες Ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει ένα αυστηρό χρονοεξαρτώμενο διδακτικό πλαίσιο δεξιοτήτων και γνώσεων, που θα πρέπει να κατέχουν οι μαθητές αποφοιτώντας από το ανάλογο σχολείο. Οι συγκεκριμένες μάλιστα δεξιότητες και γνώσεις είναι πιστοποιημένες διότι οι μαθητές εκπαιδεύονται σε επάγγελμα. Η μη ύπαρξη των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων οδηγεί σε εξαγωγή επαγγελματιών χαμηλού προφίλ οι οποίοι και δύσκολα θα προσληφθούν αλλά και θα απασχοληθούν στο επάγγελμά τους. Ως εκ τούτου ένα πλήθος παραγόντων που προσομοιάζει με ωρολογιακό μηχανισμό γραναζιών καθορίζει την ομαλή λειτουργία ενός σχολείου επαγγελματικής εκπαίδευσης. Από τους θεμελιώδεις παράγοντες είναι η έγκαιρη αποστολή προσωπικού, ύλης - οδηγιών (Αναλυτικών Προγραμμάτων) και βιβλίων στους τομείς και τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. από το Υπουργείο Παιδείας, έρευνας και Θρησκευμάτων.
Σκοπός του σημερινού άρθρου είναι αποκλειστικά η εξέταση των παραγόντων της αποστολής ύλης - οδηγιών και βιβλίων σε σχέση με την χρονική τους ικανοποίηση, η αναφορά των επιπτώσεών τους και η σύνταξη προτάσεων, νηφάλια και χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες, με γνώμονα το καλύτερο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και τους μαθητές που υπηρετεί.
Σε ότι αφορά την χρονοκαθυστέρηση αποστολής ύλης και οδηγιών (Αναλυτικά Προγράμματα) η εικόνα στα ΕΠΑ.Λ. είναι η ακόλουθη:
Πίνακας 1
ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ & ΟΔΗΓΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ & ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΠΑ.Λ.
Α/Α | ΤΟΜΕΑΣ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΓΓΡΑΦΟΥ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ | ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΑΠΟ 12-9-2016 |
1 | ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | Φ3/175183/Δ4 20-10-2016 | 20-10-2016 | 39 ΗΜΕΡΕΣ |
2 | ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ | Φ3/173809/Δ4 18-10-2016 | 18-10-2016 | 37 ΗΜΕΡΕΣ |
3 | ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ | Φ3/173837/Δ4 18-10-2016 | 18-10-2016 | 37 ΗΜΕΡΕΣ |
4 | ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ | Φ3/169758/Δ4 12-10-2016 | 13-10-2016 | 31 ΗΜΕΡΕΣ |
5 | ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ & ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ | Φ3/173773/Δ4 18-10-2016 | 18-10-2016 | 37 ΗΜΕΡΕΣ |
6 | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ | Φ3/169764/Δ4 12-10-2016 | 13-10-2016 | 31 ΗΜΕΡΕΣ |
7 | ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ | ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ | ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ | 53 ΗΜΕΡΕΣ…. |
8 | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | Φ3/175178/Δ4 20-10-2016 | 20-10-2016 | 39 ΗΜΕΡΕΣ |
9 | ΥΓΕΙΑΣ-ΠΡΟΝΟΙΑΣ-ΕΥΕΞΙΑΣ | Φ3/175191/Δ4 20-10-2016 | 20-10-2016 | 39 ΗΜΕΡΕΣ |
10 | ΓΕΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | Φ3/166723/Δ4 07-10-2016 | 10-10-2016 | 26 ΗΜΕΡΕΣ |
11 | ΥΛΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ | Φ6/161723/Δ430-9-2016 | 3-10-2016 | 19 ΗΜΕΡΕΣ |
© Κ.Β.ΧΑΤΖΗΣΤΑΜΑΤΗΣ 2016 |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: 25-8-2016
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ: 13-10-2016 & 26-10-2016
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΒΙΒΛΙΑ ΕΙΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΤΟΜΕΑ ΛΟΓΩ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΓΕΝΙΔΙΟ ΙΔΡΥΜΑ
ΜΕΜΟΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Φ3/159811/Δ4/28-09-2016: ΖΩΝΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ & ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α΄ΕΠΑ.Λ.
Φ3/173843/Δ4/18-10-2016: ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ Α΄ΕΠΑ.Λ.
Φ3/159794/Δ4/28-9-2016: ΟΔΗΓΙΕΣ Α΄&Β΄ΕΠΑ.Λ. ΓΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Σε ότι αφορά τον πρώτο εξεταζόμενο παράγοντα της αποστολής ύλης-οδηγιών (Αναλυτικά Προγράμματα) ως προς την χρονική του ικανοποίηση έως τις 3 Νοεμβρίου 2016 που γράφεται το παρόν άρθρο διαπιστώνεται από τον πίνακα 1 χρονοκαθυστέρηση από 19 έως 53 ημέρες από τις 12 Σεπτέμβρη 2016 που ξεκίνησαν τα μαθήματα στα ΕΠΑ.Λ. Αν υπολογιστεί επίσης ότι το σχολικό έτος περιλαμβάνει μέγιστο διδακτικό χρόνο 32 εβδομάδες δηλαδή 224 ημέρες[1] τότε όπως φαίνεται στο διάγραμμα 1:
Δημιουργεί επίσης ερώτημα προς απάντηση γιατί η αποστολή της ύλης των Πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων καθυστέρησε σημαντικά σε σχέση με την αντίστοιχη της αποστολής στα Γενικά Λύκεια που απεστάλη με τα ΦΕΚ 2893/12-9-2016 τ.Β΄ και ΦΕΚ 2894/12-9-2016 τ.Β΄.
Σε ότι αφορά την αποστολή των βιβλίων:
Πίνακας 2
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ & ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΠΑ.Λ.
Α/Α | ΒΙΒΛΙΑ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΦΟΡΤΩΣΗΣ | ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΑΠΌ 12-9-2016 |
1 | ΓΕΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ | 25-8-2016 | -18 ΗΜΕΡΕΣ |
2 | ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ | 13-10-2016 | 31 ΗΜΕΡΕΣ |
3 | ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ | 26-10-2016 | 45 ΗΜΕΡΕΣ |
4 | ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΥΓΕΝΙΔΟΥ | ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ | 53 ΗΜΕΡΕΣ…. |
© Κ.Β.ΧΑΤΖΗΣΤΑΜΑΤΗΣ 2016 |
Σε ότι αφορά τον δεύτερο εξεταζόμενο παράγοντα της αποστολής βιβλίων ως προς την χρονική του ικανοποίηση έως τις 3 Νοεμβρίου 2016 που γράφεται το παρόν άρθρο διαπιστώνεται από τον πίνακα 2 ότι για τα γενικά μαθήματα, τα βιβλία, έχουν αποσταλεί εμπρόθεσμα και μάλιστα 18 ημέρες νωρίτερα σε ότι αφορά τα βιβλία των μαθημάτων ειδικότητας υστερεί η αποστολή τους από 31 έως 53 ημέρες από τις 12 Σεπτέμβρη 2016 που ξεκίνησαν τα μαθήματα στα ΕΠΑ.Λ. Αν υπολογιστεί επίσης ότι το σχολικό έτος περιλαμβάνει μέγιστο διδακτικό χρόνο 32 εβδομάδες δηλαδή 224 ημέρες τότε όπως φαίνεται στο διάγραμμα 2 η χρονοκαθυστέρηση αποστολής βιβλίων ειδικότητας να κυμαίνεται από 14% - 24% με επιπτώσεις να έχει χαθεί για την μελέτη των μαθητών περίπου το 25% του συνολικού διδακτικού χρόνου, αφού χωρίς βιβλία δεν υπάρχει η δυνατότητα μελέτης.
Ερώτημα προς απάντηση επίσης παραμένει πως απεστάλησαν τα βιβλία Γενικών Μαθημάτων εμπρόθεσμα και δεν πραγματοποιήθηκε το ίδιο και για τα μαθήματα ειδικότητας.
Nα τονισθεί επίσης ότι επειδή στον τομέα των Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων τα περισσότερα βιβλία εκτυπώνονται από το ίδρυμα Ευγενίδου εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η χρονοκαθυστέρηση με αποτέλεσμα να επιτείνεται το πρόβλημα άνισης μεταχείρισης μεταξύ τον τομέων και της διδασκαλίας μαθημάτων στα ΕΠΑ.Λ.
Συμπεράσματα-προτάσεις:
Οι παράγοντες έγκαιρης αποστολής οδηγιών – ύλης και των βιβλίων αποτελούν δυναμικό κομμάτι στην αποτελεσματικότητα του σχολείου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες οργάνωσής τους, κυρίως σε επίπεδο αποφάσεων, εξακολουθούν να αποτελούν προβληματικοί, αφού μέχρι σήμερα σε ορισμένες περιπτώσεις έχει χαθεί το περίπου το 25% (¼) του συνολικού διδακτικού χρόνου ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζεται στον τομέα Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων. Ως εκ τούτου προτείνεται:
Κλείνοντας θα πρέπει να επισημανθεί ιδιαίτερα ότι δεν πρέπει να χάνεται ούτε μία ώρα στη διδασκαλία των μαθημάτων ειδικοτήτων λόγω της κατάργησης των μαθημάτων ειδικότητας στην Β΄ τάξη ΕΠΑΛ που επέφερε περαιτέρω συμπύκνωση ύλης και μαθημάτων στα ΕΠΑ.Λ. Ως εκ τούτου τα γρανάζια της έγκαιρης αποστολής της ύλης-οδηγιών και των βιβλίων θα πρέπει να συνεργάζονται άψογα ώστε να συμβάλλουν στην ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου της Επαγγελματικής εκπαίδευσης και να αποδεικνύεται και στην πράξη ότι τα σχολεία και κυρίως οι μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης δεν αντιμετωπίζονται από την πολιτεία ως ¨Παιδιά ενός κατώτερου Θεού¨.
[1] Στον συνολικό διδακτικό χρόνο περιλαμβάνονται τα Σαββατοκύριακα, οι αργίες, οι εκδρομές και υπόλοιπες πιθανές δραστηριότητες του σχολείου για ευκολία στους υπολογισμούς.
[2] Ακόμη και σήμερα δεν υπάρχει αντίστοιχος κατάλογος και φυσικά δεν γνωρίζουμε αν θα εκδοθούν βιβλία και πότε αυτά θα αποσταλούν στα σχολεία.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.