20.10.2022 18:07

Σχολιάζοντας την τοπική επικαιρότητα - Νο. 83

* Η στήλη σεμνύνεται και χαίρει διότι, πολλάκις, ζητήματα που θίξαμε από εδώ ΠΡΩΤΟΙ ΑΠ΄ΟΛΟΥΣ, ήλθαν είτε φορείς είτε οι αρμόδιοι, έπειτα από λίγο καιρό, αφενός να τα ανακινήσουν και αφετέρου να προβάλλουν αυτά που εμείς προτείναμε για την επίλυσή τους.

Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι, οι προτάσεις μας έχουν βάση και ουσία, είναι εμπεριστατωμένες, αλλά και ότι ο λόγος μας … έχει πέραση !!! Επιπλέον, είναι ηλίου φαεινότερο ότι, διαβαζόμαστε και η φωνή μας υπολογίζεται σοβαρά ! Καθημερινά παίρνουμε πολλά μηνύματα συμπολιτών μας και τους ευχαριστούμε γι΄ αυτό !

*Αναφέρθηκα την προηγούμενη φορά στα προβλήματα που έχουν σημειωθεί με αρκετούς εργαζόμενους στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» των Δήμων της χώρας, που κινδυνεύουν να μείνουν εκτός εργασίας, στις δομές του, λόγω προβλημάτων που προέκυψαν κατά την προκήρυξη κάλυψης των θέσεων του. Είπα ότι, κατά την ταπεινή μου άποψη, η Πολιτεία δεν είναι δυνατόν να θέτει εν αμφιβόλω εργαζόμενους που απασχολούνται επί 15 ή/και 20 χρόνια, μάλιστα καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι, με νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Εσωτερικών, να μετατραπούν οι συμβάσεις των ανθρώπων αυτών σε αορίστου χρόνου, δίχως καμία άλλη περίπλοκη διαδικασία. Και επιπλέον όσες θέσεις έχουν εκκενωθεί ήδη (λόγω συνταξιοδοτήσεων, αποχωρήσεων, πρόβλεψης νέων, κλπ.) να προκηρυχθούν προς κάλυψη με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Όμως κανένας ήδη εργαζόμενος να μην χάσει τη δουλειά του. Συνεπώς, όσα συζητιούνται τις τελευταίες ημέρες δεν θα τελεσφορήσουν εάν δεν γίνει το αυτονόητο: Εναρμονισμός όλων των εργαζομένων με τον ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης του προσωπικού αορίστου χρόνου. Νομοθετική ρύθμιση ΤΩΡΑ και μετατροπή των συμβάσεων, των μακροχρόνια εργαζομένων στα προγράμματα κοινωνικής μέριμνας, σε αορίστου χρόνου, δίχως άλλη διαδικασία.

*Δύο άρτιες προτάσεις, στηριζόμενες και στο επιτυχές εγχείρημα άλλων δήμων, κατέθεσα πριν λίγες ημέρες:1) Να διατεθούν καυσόξυλα στα εμπερίστατα νοικοκυριά, με μέριμνα των Υπηρεσιών του Δήμου (Κοινωνικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Πρασίνου, κ.α.) σε συνεργασία με το Δασαρχείο -ασφαλώς αναφέρομαι σε όσους αδυνατούν να μεταβούν οι ίδιοι και να υλοτομήσουν, μη έχοντες τη δυνατότητα, τα μέσα, κλπ.- και 2) Να γίνει πρόχειρος διαγωνισμός (ετήσιας ή καλύτερα διετούς ισχύος) για την ολιγοήμερη φιλοξενία αστέγων ή απόρων που τυχόν βρίσκονται στο νησί μας και αδυνατούν να καλύψουν τα έξοδα διαμονής τους σε αξιοπρεπές κατάλυμα. Παλαιότερα, τέτοια περιστατικά ήσαν σπάνια, όμως τα τελευταία χρόνια ολοένα και πληθαίνουν, με αποτέλεσμα τόσο η Πολιτεία όσο και η Αυτοδιοίκηση να πρέπει να φροντίζουν για την εξεύρεση νέων μεθόδων αντιμετώπισης των προβλημάτων που παρουσιάζονται σε μια κοινωνία. Άλλη μια (τρίτη) πρόταση είναι η εξής: Σύναψη σύμβασης, έπειτα από πρόχειρο διαγωνισμό, για τον καθαρισμό (πλύσιμο) ρούχων απόρων οικογενειών και ιδιαίτερα όσων έχουν παιδιά, με συμβεβλημένο καθαριστήριο, δυο φορές τον μήνα (σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες). Δυστυχώς, ένα λυπηρό φαινόμενο που παρατηρείται είναι αυτό που, συγκεκριμένα άτομα λαμβάνουν ρουχισμό για την ένδυσή τους, αλλά φοριέται μέχρι να λερωθεί και ακολούθως πετιέται από τους ίδιους !!! Πρόκειται για φαινόμενο που μπορεί να αντιμετωπιστεί με τον τρόπο που προανέφερα ! Δεν σας κρύβω ότι, τον σχεδιασμό αυτό είχα καταθέσει στις αρχές του 2019, ως Αντιδήμαρχος Πρόνοιας τότε, αλλά οι επικείμενες εκλογές δεν μου επέτρεψαν (χρονικά) να το υλοποιήσω.

*Ολοένα και πιο έντονη δραστηριότητα βλέπουμε να αναπτύσσει ο πολιτιστικός τομέας της τοπικής κοινότητας Καρδαμύλων, υπό την επιμέλεια της τοπικής συμβούλου κας Δώρας Σαββοπούλου. Καμαρώνουμε και ευχόμαστε καλή δύναμη και καλή συνέχεια σε όλη την ομάδα, που αναδεικνύει και προβάλλει τα Καρδάμυλα σε κάθε ευκαιρία.

*Αρκετός λόγος γίνεται πάλι για τα λιμάνια Χίου και Μεστών αλλά και τη χρήση τους. Είναι κρίμα να υπάρχει στα Μεστά ένα σύγχρονο λιμάνι και να μην αξιοποιείται. Ένα ή δύο δρομολόγια την εβδομάδα δεν λύνουν το πρόβλημα ούτε εξισορροπούν την όλη κατάσταση. Όταν ο αείμνηστος Νομάρχης Γιώργης Καλουτάς οραματίστηκε και ξεκίνησε τα μεγάλα έργα της Χίου, είχε κατά νουν ένα σύγχρονο λιμάνι στη Δυτική Χίο, με λιγότερο χρόνο ακτοπλοϊκού ταξιδιού προς την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο που θα οδηγούσε τον επιβάτη από την πόλη της Χίου στα Μεστά σε 30-40 λεπτά. Δυστυχώς, το μεγάλο όραμα του Γιώργου Καλουτά δεν ολοκληρώθηκε. Θα πρέπει κάποια στιγμή να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε σοβαρά και να μην κοιτάμε μόνο τη ΄΄βολή΄΄ μας, αλλά το ευρύτερο συμφέρον του τόπου μας. Και το ευρύτερο συμφέρον είναι να αναπτυχθεί το λιμάνι των Μεστών. Είναι ανήκουστο τα πάντα να γίνονται μέσα σε ένα λιμάνι (της πόλης) ηλικίας 120 ετών και με γειτνιάζουσα ρυμοτομία σχεδιασμένη επί Τουρκοκρατίας: μετακίνηση επιβατών, φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων, εμπορική ζώνη καταστημάτων, καταλύματα- κατοικίες, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, οδική διέλευση οχημάτων εκ του υπερκέντρου της πόλης, τουρισμός !!! Πρέπει να καταλάβουν κάποιοι ότι, δεν είναι δυνατόν να τα θέλουν όλα στο κέντρο της πόλης. Στο λιμάνι της Χίου, κατά την προσωπική μου άποψη, πρέπει να μείνουν 2-3 δρομολόγια εβδομαδιαίως από Πειραιά και Ψαρά και όλα τα δρομολόγια από Οινούσσες και Τσεσμέ. Η συντριπτική πλειοψηφία των δρομολογίων του επιβατικού κοινού, αλλά και των εμπορευμάτων, να γίνεται από τα Μεστά. Αυτό, βέβαια,προϋποθέτει5 βασικά πράγματα, που θα πρέπει οι αιρετοί του τόπου (μαζί με τους υπηρεσιακούς) να καθίσουν σε ένα τραπέζι, να συναποφασίσουν και να οργανώσουν: 1) Να υπάρχουν αξιοπρεπείς και ανθρώπινοι χώροι παραμονής επιβατών (αίθουσες με κλιματισμό, τουαλέτες, μικρό αναψυκτήριο, καθαριότητα και φύλαξη κατά τις ώρες λειτουργίας τους), 2) Ασφαλείς, φωτιζόμενοι και φυλασσόμενοι χώροι πέριξ των εγκαταστάσεων λιμένος για τη δυνατότητα στάθμευσης οχημάτων των πολιτών, 3) Ικανοποιητική μεταφορά του κοινού με δρομολόγια των ΚΤΕΛ, 4) Εγκατάσταση αρμόδιου Υπηρεσιακού κλιμακίου στο χώρο, για την τακτοποίηση των αμιγώς Υπηρεσιακών ζητημάτων που άπτονται της ακτοπλοΐας και 5) Δρομολόγια πλοίων με… ανθρώπινο ωράριο… !!!Το τελευταίο σημαίνει ότι, δεν είναι δυνατόν το πλοίο να φτάνει στο λιμάνι των Μεστών στις 2 ή 3 ή 4 τα ξημερώματα. Θα πρέπει να εναρμονιστούν τα δρομολόγια ώστε το πλοίο να φτάνει μέχρι τις 12 τα μεσάνυχτα ή από τις 6 το πρωί και εφεξής. Έχουμε την τόλμη και τη θέληση να προχωρήσουμε την ανάπτυξη του νησιού μας; Ας προχωρήσουμε. Το να μιλάμε όλοι απλά για ανάπτυξη (φιλολογικά ή φιλοσοφικά), ούτε τα προβλήματα λύνει, ούτε βοηθά ! Από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε. Και ο χρόνος, πλέον, όσο περνά δεν είναι σύμμαχος !

*Θα κλείσω το σημείωμά μου με δυο λόγια για τη συνοικία του Φρουρίου (Κάστρου) της Χίου. Με χαρά ακούσαμε ότι, ο Δήμος Χίου, πραγματοποίησε μονοθεματική συνεδρίαση για να συζητηθούν τα του συνοικισμού αυτού και να κατατεθούν σχετικές προτάσεις. Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι, υπάρχει ενδιαφέρον σήμερα από τον Δήμο για τον συνοικισμό Φρουρίου, τους ανθρώπους και το περιβάλλον του. Έτσι, με αφορμή τούτο, θα καταθέσω εν συντομία δυο σκέψεις και την άποψή μου.

Η μοναδική δημοτική Αρχή που -τα τελευταία 20 χρόνια- ενδιαφέρθηκε ουσιαστικά για το Φρούριο ήταν αυτή του Μάρκου Μεννή (2002-2006). Όταν λέω ουσιαστική εννοώ να προβεί σε έργα πνοής, που να αλλάξουν την ποιότητα ζωής της σε βάθος χρόνου, όχι απλά να αντιμετωπιστούν ζητήματα της καθημερινότητας (καθαριότητα, φωτισμός), τα οποία όλες οι δημοτικές Αρχές αντιμετώπισαν, άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο. Έτσι, επί Μάρκου Μεννή έγιναν τα εξής στο Φρούριο: 1) Μελετήθηκε, εγκρίθηκε, δημοπρατήθηκε και εκτελέστηκε το έργο της ανάπλασης της πλατείας του Φρουρίου. 2) Κατεδαφίστηκαν τα τελευταία εναπομείναντα ετοιμόρροπα στην οδό Λάδης προς την οδό Γ. Θεοτοκά και μελετήθηκε η δημιουργία μικρού πεζόδρομου (που ολοκληρώθηκε πολύ αργότερα). 3) Μελετήθηκε, δημοπρατήθηκε και εκτελέστηκε το έργο ανάπλασης του πρώην ξενοδοχείου «Απόλλων».4). Δημιουργήθηκε παιδική χαρά και έναντί της μικρό γήπεδο με τεχνητό χλοοτάπητα, στην οδό Φώτη Αγγουλέ, στη θέση πρώην ετοιμόρροπων που κατεδαφίστηκαν και αναπλάστηκε το εν λόγω σημείο, ενώ ξεκίνησε η μελέτη για την αποκατάσταση παρακείμενου δημοτικού κτίσματος (που μέχρι σήμερα παραμένει αναξιοποίητο και σε λίγο θα καταρρεύσει). Εκεί, είχε προταθεί να στεγαστεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φρουρίου, αλλά και ο Σύλλογος Αστρονομίας Χίου. 4) Μελετήθηκε η υπογειοποίηση όλων των καλωδίων (ρεύματος και τηλεφώνου) εντός του συνοικισμού (μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει στην ολότητά του ο αρχικός σχεδιασμός). 5) Ζητήθηκε η κατεδάφιση του κτιρίου πρώην Τελωνείου επί της Προκυμαίας και η διάνοιξη του χώρου για την προβολή του Φρουρίου. 6). Ζητήθηκε να επιτραπεί στο Δήμο να δημιουργήσει δρόμο ανατολικά των παραθαλάσσιων τειχών του Φρουρίου, κάτι που δεν επέτρεψαν αλλότριες (πολιτικές) δυνάμεις και που εάν είχε γίνει: α) θα αποσυμφοριζόταν η πόλη από τα οχήματα,αφού θα έφευγαν από τολιμάνι προς τα Ταμπάκικα δίχως να χρειάζεται να μπουν μέσα στο κέντρο της πόλης και β) δεν θα χρειαζόταν διαρκώς επιμέλεια-επισκευές των τειχών του βρέχονται από τη θάλασσα, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες (στη Ρόδο, στην Κώ και αλλού δεν έχει γίνει κάτι ανάλογο;).

Επίσης, θέλω να τονίσω ότι, η θετική συμβολή της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας είναι καθοριστική. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία όλα αυτά τα χρόνια, έχει πραγματοποιήσει αρκετές εργασίες στο Φρούριο. Ανάπλασε τα νότια τείχη, ανάπλασε τα ανατολικά τείχη, ανάπλασε τα παλιά Οθωμανικά λουτρά και τα μετέτρεψε σε επισκέψιμο χώρο πολιτισμού, ανάπλασε τον χώρο του πρώην σχολείου Φρουρίου και στέγασε τις κεντρικές της Υπηρεσίες, οργανώνει όμορφες εκθέσεις στο κτίριο παλατάκι Ιουστινιάνη, κ.α., ενώ επίκειται και ανάπλαση των βορειοδυτικών τειχών.

Μέγιστη παράλειψη θα ήταν να μην αναφέρω τις άοκνες προσπάθειες του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Φρουρίου, διαχρονικά αλλά και σήμερα, που κατόρθωσε από το υστέρημα και τον οβολό των πιστών να ανακαινίσει πλήρως τον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου και τα παρεκκλήσια του, καθώς και να διατηρεί πάντοτε άσβεστη τη φλόγα της τιμής και της θύμησης των θρησκευτικών και εθνικών γεγονότων στον τόπο. Το αυτό ισχύει και για τον δραστήριο Πολιτιστικό και Αθλητικό Σύλλογο Φρουρίου «Άγιος Γεώργιος», που με μεγάλο ενδιαφέρον και ζήλο μεριμνά για την αναβάθμιση της ζωής των κατοίκων του Φρουρίου, συνεργάζεται με τις αρμόδιες Υπηρεσίες, ενώ προβάλλει τα μικρασιατικά ιδεώδηστις αξιόλογες εκδηλώσεις του.

Ας προσπαθήσουν, όσοι πραγματικά ενδιαφέρονται για το Φρούριο, να υλοποιήσουν εκείνα που ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια η δημοτική Αρχή Μεννή, μακριά από κόμματα, φατρίες και αντιπαλότητες. Εάν γίνουν αυτά, θα έχουν πετύχει στο εγχείρημά τους.

*Σε λίγες ημέρες και πάλι μαζί ! Γειά σας και χαρά σας !-

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ