Παρελθόν

3/2/20 12:40

τελ. ενημ.: 3/2/20 13:28

Ιστία και Ατμός

Το δυναμικό παρόν Χίων και Οινουσσίων πλοιοκτητών στον εκσυγχρονισμό της εμπορικής μας Ναυτιλίας

Το ατμόπλοιο «ΔΑΦΝΗ» σε ζωγραφικό πίνακα του Αριστείδη Γλύκα.
Το ατμόπλοιο «ΔΑΦΝΗ» σε ζωγραφικό πίνακα του Αριστείδη Γλύκα.

Μπορεί το επίκεντρο της ελληνικής ναυτιλιακής δραστηριότητας, στη δύση του 19ου και το ξημέρωμα του 20 αιώνα, να ήταν η Ερμούπολη, όπου και λάμβαναν χώρα οι διεργασίες της μεταφοράς από τα ιστία στον ατμό, όμως ανάμεσα σε εκείνους τους πρωτοπόρους Έλληνες καραβοκύρηδες που διέγνωσαν τα πλεονεκτήματα της ατμήρους ναυτιλίας, οι εκ Χίου και Οινουσσών είχαν δώσει δυναμικό παρόν. Άλλωστε τα νησιά μας τελούσαν ακόμη υπό τον οθωμανικό ζυγό, ώστε να συμπεριληφθούν στα ναυτιλιακά κέντρα της ελληνικής επικράτειας, όπως η Σύρος, ο Πειραιάς, η Κεφαλονιά ή ραγδαία ανερχόμενη Άνδρος.


Αναμνηστική φωτογραφία επί του «MARIETTA RALLI». Δεξιά, διακρίνεται ο πρώτος πλοίαρχος του ατμόπλοιου και εκ των εννέα συνιδιοκτητών Χρήστος Μ. Λεμός.


Ο πλοίαρχος και εφοπλιστής Κωνσταντής Μ. Λαιμός  (1855-1930) από τις Οινούσσες και η σύζυγός του Δέσποινα, με τρία από τα παιδιά τους.

Επικράτηση του Ατμού

Η επιχειρηματική επιτυχία των ατμόπλοιων και τα κέρδη που έφερναν στους πλοιοκτήτες τους, είχαν ως αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι Έλληνες να επενδύουν στον εξωστρεφή αυτό κλάδο της οικονομίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα σχήματα αυτά παρουσίασε η συμμετοχή ναυτικών, κυρίως πλοιάρχων, οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις αναλάμβαναν και την πλοιαρχία του ατμόπλοιου. Το αποτέλεσμα ήταν θετικό για όλους. Οι επενδυτές πραγματοποίησαν σημαντικά κέρδη, με τα οποία ενίσχυσαν όχι μόνο την προσωπική οικονομική τους κατάσταση αλλά και τις χερσαίες επιχειρήσεις τους. Από την άλλη πλευρά, η λειτουργία αυτών των συνασπισμών βοήθησε πολλούς άξιους πλοιάρχους να εξελιχθούν σταδιακά σε μεγάλους εφοπλιστές. Με την πάροδο των ετών, όλο και περισσότεροι κατάφεραν να αποκτήσουν ατμόπλοια, τα οποία λόγω της προχωρημένης ηλικίας τους είχαν πολύ χαμηλότερο κόστος κτήσεως.


Το ατμόπλοιο του Χιώτη εφοπλιστή Α. Κ. Σαλιάρη D. NEGROPONTES, κατασκευής 1902.


Το «DESPINAG. MICHALINOS» κατασκευάζεται το 1907 στο Sunderland .

Από τα πρώτα χιώτικα ατμόπλοια

Το πρώτο ατμόπλοιο χιακών συμφερόντων αγοράστηκε από τον Βασιλάκη το 1889, ο οποίος συνεταιρίστηκε με τον μεγαλοτραπεζίτη από την Κωνσταντινούπολη Ζαρίφη. Η συνεργασία των δύο ανδρών συνεχίστηκε και έτσι το 1902 ο Ζαρίφης παραχώρησε στον Βασιλάκη το υπό Ελληνική σημαία ατμόπλοιο του «Γεώργιος» Ακολουθούν το 1904 οι Αιγνουσιώτες με την αγορά του ατμόπλοιου «Μαριέττα Ράλλη», συνιδιοκτησίας Κ. Χατζηπατέρα, Κ. Δ. Πατέρα και Π. Μ. Λαιμού. Το 1904 ιδρύθηκε παράλληλα ο αλληλοασφαλιστικός οργανισμός «Αι Οινούσσαι» με τη συμμετοχή πολλών Αιγνουσιωτών καραβοκύρηδων. Το ατμόπλοιο «Μαριέττα Ράλλη», απέκτησαν συνολικά εννέα καπεταναίοι από τις κορυφαίες ναυτικές οικογένειες των Οινουσσών απέκτησαν , για να αποτελέσει τη βάση της μελλοντικής τους παγκόσμιας ναυτιλιακής επικράτησής τους. Όπως αποδεικνύει το φωτογραφικό υλικό ο πλοίαρχος του «Μ.Ρ.» ήταν ο επίσης Οινούσιος συνιδιοκτήτης Χρήστος Λεμός (με έψιλον) .

Μίχαλοι, Μιχαληνοί, Σαλλιάρης και Νεγραπόντης , όπως και τόσοι άλλοι κυριαρχούν έως το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ ο λαϊκός ζωγράφος Αριστείδης Γλύκας αποτυπώνει ιστιοφόρα και ατμόπλοια , δημιουργώντας μια πλούσια ναυτική συλλογή, αυτή της ΠΕΚΕΒ, που κοσμεί το Ναυτικό Μουσείο Χίου.

 


Πανοραμική καρτ-ποστάλ της Βάρνας στη Βουλγαρία όπου απεικονίζεται και το νεότευκτο ατμόπλοιο «MARIE Z. MICHALINOS».


Το ατμόπλοιο «MARIETTA RALLI», κατασκευής 1891, υπήρξε το πρώτο πλοίο που αγοράστηκε από Οινούσσιους το 1905 διατηρώντας το ίδιο όνομα.


Οι Κωνσταντίνος Ι. Χατζηπατέρας, Παναγιώτης Μ. Λαιμός και Κωνσταντής Δ. Πατέρας, τρεις από τους εννέα Οινούσσιους που αγόρασαν το «MARIETTA RALLI», και ο ομογενής τραπεζίτης από την Κωνσταντινούπολη Ξενοφών Σιδερίδης (όρθιος αριστερά) που παρείχε το δάνειο για την αγορά του ατμόπλοιου.

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση