8.4.2022 10:23

Ιανουάριος 1961: Η καθέλκυση του «Μαριέττα» του Οίκου Ν. Ευσταθίου

Το «Μαριέττα» του 1961 καθελκύεται από τα Burntisland στο Fife της Σκωτίας.

Από τα «Ναυτικά Χρονικά» και με τη βοήθεια του κ. Χάρη Παππά, υπευθύνου σήμερα της ιστορικής πλέον έκδοσης, αντλήσαμε την παρακάτω περιεκτική αναφορά για τη διαδρομή στο ναυτιλιακό στίβο του οίκου Νικολάου Μ. Ευσταθίου. Η οικογένεια Ευσταθίου, μαζί με την οικογένεια Χανδρή, είχαν την πρωτοβουλία ίδρυσης της ΠΕΚΕΒ, με το βρονταδούσικο πολιτιστικό σωματείο να αποτελεί επί δεκαετίες τον κορυφαίο οργανισμό στην υπηρεσία του πολιτισμού και του αθλητισμού, με εμβέλεια και πέραν των ορίων του νησιού. Όπως αναφέρεται στο παρακάτω αφιέρωμα, το όνομα «Μαριέττα» κατέστη το σήμα κατατεθέν της συγκεκριμένης ναυτιλιακής εταιρείας, με τον ιδρυτή της καπετάν Νικόλαο Ευσταθίου να «βαφτίζει» με αυτό, πολλά από τα πλοία του, προς τιμή της συζύγου του:

Το ξεκίνημα

Ο ναυτιλιακός Οίκος Ευσταθίου αποτελεί μια οντότητα με σημαντική παράδοση στην πορεία του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν. Ιδρυτής του Οίκου είναι ο Νικόλαος Μ. Ευσταθίου (1881-1966), ο οποίος εργάζεται στον ναυτιλιακό κλάδο, φτάνοντας στον βαθμό του πλοιάρχου στο πλοίο «Κάτε» του Οίκου Λυκιαρδόπουλου. Η πρότερη καριέρα του στη θάλασσα καθώς και η χρόνια φιλία του με το Μανώλη Κουλουκουντή τον οδηγούν στην πλοιοκτησία. Μέσω του ναυτιλιακού γραφείου της Rethymnis & Kulukundis, αγοράζει το πρώτο του ατμόπλοιο, το «Μαριέττα». Το συγκεκριμένο όνομα είναι αφιερωμένο στη σύζυγο του Έλληνα εφοπλιστή για να αποτελέσει το σήμα κατατεθέν της εταιρείας, η οποία, στην πάροδο των ετών, «βάφτισε» πολλά από τα πλοία της με αυτό το όνομα. Μέχρι τα πρόθυρα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Οίκος Ευσταθίου έχει στην ιδιοκτησία του τρία ατμόπλοια. Μόλις ένα επιβίωσε των εχθροπραξιών.

Μεγαλεπήβολο πρόγραμμα νεοναυπηγήσεων

Η μεταπολεμική περίοδος αποδεικνύεται ιδιαίτερα παραγωγική για τον Οίκο Ευσταθίου, με μια σαφή πορεία ανανέωσης να ξεκινάει τα επόμενα χρόνια. Μετά τη λήξη του πολέμου, ο Νικόλαος Μ. Ευσταθίου μεταβαίνει στο Λονδίνο, ιδρύοντας την Phocean Shipping, και εντός λίγων ετών είναι έτοιμος να εφαρμόσει ένα μεγαλεπήβολο πρόγραμμα νεοναυπηγήσεων, το οποίο ξεκινά το 1952. Μέσα σε 15 χρόνια, η εταιρεία θα παραλάβει 14 νεότευκτα πλοία από βρετανικά, γερμανικά και γιουγκοσλαβικά ναυπηγεία. Το ναυπηγικό αυτό πρόγραμμα δεν έμεινε απαρατήρητο από τη συντακτική ομάδα των Ναυτικών Χρονικών, η οποία διαχρονικά έδινε ιδιαίτερο βάρος στην παρουσίαση ελληνικών νεότευκτων. Ένα από αυτά τα πλοία είναι και το «Μαριέττα», το οποίο ναυπηγείται στη Σκωτία το 1961. Σε αυτό το πλαίσιο, στο τεύχος της 1ης Φεβρουαρίου 1961, τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν την καθέλκυση του νεότευκτου φορτηγού πλοίου. Το νέο «Μαριέττα» καθελκύεται στις 17 Ιανουαρίου 1961 στα ναυπηγεία Burntisland στο Fife της Σκωτίας. Τα συγκεκριμένα ναυπηγεία είχαν ιδρυθεί το 1918 ως ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο για τις ανάγκες του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και αποδείκνυαν την ακόμη ισχυρή παρουσία της βρετανικής ναυπηγικής βιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Το «Μαριέττα» αποτελεί ένα τυπικό παράδειγμα σύγχρονου τραμπ φορτηγού της εποχής του. Έχει χωρητικότητα 12.950 dwt, ενώ οι μηχανές του, δύναμης 5.500 ίππων, είναι κατασκευασμένες από τη σουηδική εταιρεία Götaverken, δίνοντας στο πλοίο υπηρεσιακή ταχύτητα που έφτανε τους 15 κόμβους. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα ευρύχωρα διαμερίσματα του πληρώματος. Οι ναυτικοί του «Μαριέττα» έχουν ο καθένας τη δική του καμπίνα, με τεχνητό αερισμό και θέρμανση, καθώς και ατομικές τουαλέτες.(σ.σ. Παροχές πρωτοποριακές εκείνη την περίοδο προς τους ναυτικούς). Το συγκεκριμένο πλοίο είναι το όγδοο πλοίο μεταπολεμικής ναυπήγησης για την οικογένεια Ευσταθίου, ενώ παραμένει το έκτο κατά σειρά που φέρει αυτό το όνομα. Το συνολικό κόστος της ναυπήγησής του αναφέρεται ότι ήταν 950.000 λίρες Αγγλίας!

Ανανεωτική στρατηγική

Χαρακτηριστικό της ανανεωτικής στρατηγικής του ομίλου είναι το σχόλιο των Ναυτικών Χρονικών ότι μέχρι το 1962 ο στόλος του Οίκου Ευσταθίου θα έφτανε τα δέκα πλοία, με τα εννέα να είναι μεταπολεμικής ναυπήγησης. Η επιλογή του Οίκου Ευσταθίου να στραφεί προς τα νεότευκτα μπορεί να χαρακτηριστεί ιδιαίτερα επιτυχημένη, καθώς υπήρξε θεμέλιος λίθος για την περαιτέρω ανάπτυξη αλλά και επιβίωσή του τα επόμενα χρόνια. Ο Νικόλαος Μ. Ευσταθίου αντιλαμβάνεται από νωρίς την αξία και τη λειτουργικότητα της διαχείρισης ενός στόλου νέων σε ηλικία πλοίων. Η πρωτοποριακή αυτή κίνηση μακράς πνοής αποτελεί μέχρι τις μέρες μας ένα παράδειγμα μιας ναυτιλιακής εταιρείας ελληνικών συμφερόντων που πετυχαίνει να ανασυγκροτηθεί αλλά και να ανθίσει στα χρόνια μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πληροφορίες για τη συγγραφή του άρθρου αντλήθηκαν από τεύχη των Ναυτικών Χρονικών και από την έκδοση I. Theotokas and G. Harlaftis, Leadership in World Shipping – Greek Family Firms in International Business (Palgrave MacMillan, 2009).

Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.

(Πηγή: Ναυτικά Χρονικά, θερμές ευχαριστίες της στήλης «Παρελθόν» για τη συνεργασία, τόσο προς την περιοδική αυτή έκδοση, όσο και προς τον Corporate Communications  κ. Χάρη Παππά)

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ