Οικονομία

27/5/13 10:32

τελ. ενημ.: 27/5/13 10:32

Τα περιφερειακά αεροδρόμια στόχος Γάλλων, Γερμανών, αλλά και Κινέζων

Εν αναμονή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στους εν εξελίξει διαγωνισμούς για τις προγραμματισμένες αποκρατικοποιήσεις βρίσκεται το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο έχει επιδοθεί στην αναζήτηση επενδυτών.

Στις 31 Μαΐου και ύστερα από 14ήμερη παράταση, λήγει η προθεσμία υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Πρόκειται για ένα εγχείρημα δύσκολο, καθώς πολλά από τα αεροδρόμια δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον. Ωστόσο, η στροφή πολλών αεροπορικών εταιρειών, που αποφεύγουν τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) λόγω υψηλού κόστους χρήσης, προς τα περιφερειακά, ενδεχομένως να ενισχύει ελαφρώς τη θέση τους, παρά το χαμηλό επίπεδο υποδομών και υπηρεσιών που προσφέρουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο γαλλικός όμιλος Vinci θα κατέλθει με δυσκολία στον διαγωνισμό, ωστόσο το ενδιαφέρον της για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, δεν αποκλείεται να την οδηγήσει στην κατάθεση προσφοράς. Μετά την απόκτηση των πορτογαλικών μικρών αεροδρομίων (περίπου δέκα) ο όμιλος είναι ιδιαίτερα ενισχυμένος, ενώ πληροφορίες θέλουν τη Vinci να βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την ΑΚΤΩΡ προκειμένου να αναλάβουν από κοινού την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι.

Ενδιαφέρον για τα περιφερειακά αεροδρόμια αναμένεται να εκδηλώσει η γερμανική Fraport, η οποία διαχειρίζεται 10 αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων του Μπουργκάς και της Βάρνας στη Βουλγαρία, της Αττάλειας στην Τουρκία. Η Fraport βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, σε συζητήσεις με τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος ήδη διαθέτει το 5% του ΔΑΑ. Μεταξύ των πιθανών ενδιαφερομένων είναι η ελβετική Flughafen Zurich και η Corporacion America από την Αργεντινή, η οποία διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη.

Παράλληλα, ενδιαφέρον για τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν εκφράσει και οι Κινέζοι. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην ασιατική χώρα, το ελληνικό κλιμάκιο διερεύνησε τις προθέσεις των Κινέζων -και- για τους αερολιμένες, καθώς ήδη δύο κινεζικές εταιρείες, η Shenzhen Airport, ένα κινεζικό fund που δραστηριοποιείται στον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων, και η Friedmann Pacific Investment Holdings, ένας κινεζικών συμφερόντων όμιλος που συμμετέχει στην China Aircraft Leasing Company, η οποία παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Ασία, φαίνεται να ενδιαφέρονται για τον ΔΑΑ. Ωστόσο, στην παρούσα φάση οι εξελίξεις στο θέμα της επέκτασης της σύμβασης παραχώρηση του ΔΑΑ παίζει ιδιαίτερο ρόλο όσον αφορά την εξέλιξη αυτής της ιδιωτικοποίησης. Εάν η επέκταση της σύμβασης συμφωνηθεί και ολοκληρωθεί πριν από την πώληση του ποσοστού που κατέχει το Δημόσιο (κατέχει 55% και πληροφορίες θέλουν να μην έχει οριστικοποιηθεί ακόμη το προς πώληση ποσοστό) ενισχύεται η αξία τού προς διάθεση ποσοστού.

Ασαφές παραμένει, ωστόσο, εάν η επέκταση τη σύμβασης θα γίνει πριν ή μετά την πώληση. Το πρόσφατο ταξίδι στην Κίνα φαίνεται να έχει περιπλέξει ελαφρώς τα πράγματα, καθώς οι Κινέζοι επιμένουν ότι θέλουν και το μάνατζμεντ του ΔΑΑ σε περίπτωση που προχωρήσουν στην εν λόγω επένδυση, συνδυάζοντάς την μάλιστα με τις αντίστοιχες στα λιμάνια και τον σιδηρόδρομο. Εχουν καταστήσει σαφές ότι ενδιαφέρονται για πλειοψηφικό πακέτο του αεροδρομίου με δικαίωμα στο management, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει η Hochtief. Η τελευταία, μάλιστα, θα διατηρήσει τη διαχείριση του ποσοστού της ακόμα και εάν το 26,7% περάσει στους Καναδούς βάσει της μεταξύ τους συμφωνίας. Λύση στο αδιέξοδο στο οποίο έχει βρεθεί η ελληνική κυβέρνηση θα έδινε πιθανή υπαναχώρηση των Καναδών. Για να γίνει η αγορά από την πλευρά των Καναδών θα πρέπει να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του ελληνικού Δημοσίου. Αλλά και για να πουλήσει η ελληνική πλευρά στη συνέχεια στους Κινέζους θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη των Καναδών εάν οι μετοχές έχουν περάσει στα χέρια τους.

Δείτε επίσης