Οικονομία

7/12/18 12:36

τελ. ενημ.: 7/12/18 12:47

Λεφτά για τη Χίο υπάρχουν, σχεδιασμός για να καταλήξουν σωστά;

Θα καταφέρουμε να ανοίξουμε έναν ευρύ διάλογο για τη Χίο του 2030 με ερέθισμα τα 640 εκ. ευρώ της νέας προγραμματικής περιόδου;

Καθώς η παρούσα προγραμματική περίοδος ωριμάζει και πολλά από τα έργα που είχαν μελετηθεί μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης, ήρθε η ώρα οι τοπικές κοινωνίες να αρχίζουν σταδιακά να ετοιμάζονται για το επόμενο ΕΣΠΑ, αυτό της περιόδου 2021-2027.

Παρότι αρκετοί θεωρούν ότι είναι ακόμα νωρίς, υπολογίζοντας ότι το παρόν ΕΣΠΑ θα πάρει παράταση περίπου 2 ετών, η παρούσα χρονική συγκυρία είναι ιδανική για να ανοίξει η συζήτηση για αρκετούς λόγους.

Ο βασικός είναι ότι έχει η αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση της παρούσας περιόδου και έτσι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε την τύχη των έργων που έχουμε εντάξει σε αυτή. Επιπλέον, αν κανείς ποντάρει στην «παράταση», τότε μπορεί να εντάξει μέχρι το τέλος του 2022 μικρότερα έργα, που πιθανά θα τύχουν χρηματοδότησης ώστε να υλοποιηθούν στην παρούσα περίοδο και να κερδίσει κονδύλια από την επόμενη.

Τέλος, αφενός έχοντας αποκτήσει τη γνώση των αυξημένων απαιτήσεων της Ε.Ε., αφετέρου γνωρίζοντας τις απαιτήσεις του μέλλοντος, θα είμαστε πια σε θέση να προγραμματίσουμε με ηρεμία και σαφώς καλύτερα σε σχέση με το παρελθόν τα μεγάλα έργα για τη Χίο του 2030.

Το περίγραμμα

Με μία πρώτη ανάγνωση τα καλά νέα είναι πως, ευτυχώς, στο επόμενο ΕΣΠΑ δεν θα έχουμε τα γνωστά «βαρίδια», που δεν είναι άλλα από τα έργα-γέφυρες. Αυτό το δεδομένο σημαίνει πως στον επόμενο κατάλογο των έργων υποδομών και περιβάλλοντος μπορούμε επιτέλους να εντάξουμε μία σειρά από νέα έργα, που δεν θα έχουν καμία σχέση με τα ανεκτέλεστα μέχρι σήμερα έργα, όπως του περιφερειακού, που έπειτα από χρόνιες προσπάθειες ολοκληρώνεται στο τέλος του 2018.

Φυσικά στο επόμενο ΕΣΠΑ θα υπάρξουν έργα-γέφυρες αλλά είναι προφανές ότι δεν θα κυριαρχήσουν, μιας και τα έργα που συνδέονται με το προ- προηγούμενο ΕΣΠΑ θα πρέπει μέχρι το τέλος του 2022 ή και με τη βοήθεια του Π.Δ.Ε. να ολοκληρωθούν μιας και δεν επιδέχονται την επιδότηση ενός ακόμα ΕΣΠΑ, βάσει των ευρωπαϊκών κανονισμών.

Το πραγματικά καλό νέο της επόμενης προγραμματικής περιόδου είναι ότι έστω και αργά η πολιτεία κατανόησε την αδυναμία των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού να χρηματοδοτήσουν μελέτες – αφού η προεκτίμησή τους ήταν οικονομικά αβάσταχτη- και αποφάσισε να στηρίξει τη χρηματοδότηση μελετών, οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δίνεται από τώρα η δυνατότητα σε Δήμους και Περιφέρειες να θέσουν στόχους, να ιεραρχήσουν τα έργα τους και να ζητήσουν χρηματοδότηση της μελέτης τους από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Το πιο σημαντικό όμως είναι η εκφρασμένη θέληση της πολιτείας να στηρίξει την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, ανακοινώνοντας διά στόματος του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, τον υπερδιπλασιασμό των κονδυλίων για το Β. Αιγαίου, δηλαδή από τα 300 εκ. € που ήταν στην παρούσα προγραμματική περίοδο στα 640 εκ. €, κάτι που δημιουργεί αφενός ικανοποίηση, αφετέρου μεγαλύτερη ανάγκη προετοιμασίας απ’ ότι ίσχυε μέχρι σήμερα.

Το ευρωπαϊκό «αντίδωρο»

Οι πάντες κατανοούν ότι ο υπερδιπλασιασμός των πόρων για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου δεν ήρθε τυχαία. Είναι το ανεπίσημο αντιστάθμισμα της Ευρώπης, το … ηρεμιστικό για τις αντιδράσεις στη μετατροπή των νησιών σε φυλακές υψίστης ασφαλείας για το μεταναστευτικό.

Αυτό το «αντίδωρο», το οποίο ούτε το απαιτήσαμε, ούτε ζητήθηκε η άποψη μας αν το θέλουμε, θα είμαστε σε θέση να το αξιοποιήσουμε;


 «ΚΟΒΕΙ» ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ ΧΥΤΥ ΑΛΛΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ ΔΟΜΕΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΤΟ ΝΕΟ ΕΣΠΑ

  • Τα «πρέπει» και οι παγίδες της νέας Προγραμματικής Περιόδου και που θα πρέπει να εστιάσουν οι παρεμβάσεις μας.

Τη στιγμή που οι τοπικές κοινωνίες αρχίζουν σταδιακά αλλά διστακτικά να θέτουν στόχους για το νέο ΕΣΠΑ, τα υπόλοιπα Κράτη Μέλη της Ε.Ε. ήδη από τον Μάιο του 2017 έχουν αρχίσει τη διαβούλευση τόσο σε επίπεδο προϋπολογισμού, όσο και σε επίπεδο κοινοτικού πλαισίου για τη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027.

Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης στα προβλεπόμενα κοινοτικά όργανα θα γίνουν αλλαγές, βελτιώσεις και προσαρμογές, οι οποίες όμως δεν θα αλλάξουν το βασικό πλαίσιο και τις βασικές επιλογές.

Που βρισκόμαστε σήμερα

Η υλοποίηση της τρέχουσας περιόδου βρίσκεται περίπου στο μέσο της χρονικά και από τα στοιχεία της Εθνικής Αρχής Συντονισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαφαίνεται ότι υπάρχει μία σχετική υστέρηση στην υποβολή από τους δικαιούχους σκόπιμων επιλέξιμων έργων σε προχωρημένο βαθμό ωρίμανσης, που θα επιτρέψει την ταχεία ένταξή τους στα προγράμματα (δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση).

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί έγκαιρα το ενδεχόμενο επανάληψης ενός τέτοιου φαινομένου στο ΕΣΠΑ 2021-2027 το Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης αποφάσισε να υποστηρίξει με επιπλέον εθνικούς πόρους την ωρίμανση σκόπιμων και επιλέξιμων έργων υποδομής του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και του Ταμείου Συνοχής.

Αναβάθμιση αεροδρομίου αυστηρά μέχρι το 2021

Διαβάζοντας κανείς τα βασικά κριτήρια επιλογής των έργων προς ωρίμανση συναντά 2 βασικές παραμέτρους, που στην περίπτωση της Χίου δημιουργούν ήδη προβληματισμό.

Η πρώτη παράμετρος είναι ότι από τις επενδύσεις στον τομέα του περιβάλλοντος δεν θα είναι πλέον επιλέξιμες οι επενδύσεις σε ΧΥΤΑ και ΧΥΤΥ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ της Νότιας Χίου στη θέση Πόδορας της Βέσσας.

Η δεύτερη και ίσως σημαντικότερη παράμετρος είναι ότι, σύμφωνα με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν θα είναι πλέον επιλέξιμη καμία υποδομή που έχει σχέση με αεροδρόμια. Η συγκεκριμένη απαγορευτική διάταξη έχει σημάνει ήδη συναγερμό σε Υπουργείο, Δήμο και Περιφέρεια, αφού οποιαδήποτε έργο αναβάθμισης των εγκαταστάσεων ή επέκταση του διαδρόμου προς Βορρά όχι μόνο θα πρέπει να έχει μελετηθεί αλλά θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί και παραδοθεί προς χρήση μέχρι το τέλος της παρούσας προγραμματικής περιόδου.

Κατά τα λοιπά το νέο ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί επενδύσεις μεταφορών και περιβάλλοντος, δράσεις για την προσαρμογή και το μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας, δράσεις προστασίας, ανάπτυξης και προβολής της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς αλλά και υποδομές για την προσωρινή υποδοχή καθώς και τη στέγαση μεταναστών προσφύγων και ατόμων που ζητούν ή βρίσκονται υπό διεθνή προστασία.

Από κόσκινο οι ώριμες μελέτες

Σημαντικά τέλος θεωρούνται και τα κριτήρια που θέτει το Υπουργείο για να θεωρηθεί πλέον ένα έργο ώριμο προς υλοποίηση. Και αυτό γιατί για κάθε έργο που θα προταθεί για χρηματοδότηση σε επίπεδο μελέτης πρέπει πλέον να συνοδεύεται από Τεχνικό Δελτίο που θα αναφέρεται στις αναγκαίες για την ωρίμανσή του μελέτες ξεχωριστά.

Να σημειωθεί ότι στην παρούσα φάση οι Δήμοι έχουν προθεσμία μέχρι και τις 15/12 να υποβάλλουν τέτοιου είδους Τεχνικά Δελτία για μελλοντικές μελέτες προς χρηματοδότηση.


 «ΟΙ ΑΙΡΕΤΟΙ ΑΠΟ ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΜΑΤΙ»

Γιώργος Πλακωτάρης

Προϊστάμενος Διαχειριστικής Αρχής

Από τώρα θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Το γεγονός ότι τα κονδύλια διπλασιάζονται στο νέο ΕΣΠΑ σημαίνει ότι οι απαιτήσεις είναι διπλάσιες. Για να δώσω ένα παράδειγμα, όλη η Περιφέρεια αυτή την Προγραμματική Περίοδο διαχειρίστηκε περί τα 200 εκ. ευρώ. Στο νέο ΕΣΠΑ μόνο η Χίος θα κληθεί να διαχειριστεί πάνω από 150 εκ. ευρώ. Άρα το πρόβλημα δεν θα είναι τα χρήματα, το πρόβλημα θα είναι οι μελέτες και κατά πόσο Δήμος και Περιφέρεια θα αντιληφθούν νωρίς τις κατευθύνσεις του νέου ΕΣΠΑ.

Είναι πολύ πιθανόν, να δοθεί πλήρης αρμοδιότητα στους Δήμους και να υποχρεωθούν να φτιάξουν τη δική τους Διαχειριστική Αρχή, να προκηρύσσουν, να αξιολογούν και να εντάσσουν έργα.

Όλο αυτό το περιβάλλον δημιουργεί μεγάλες ευθύνες και πολύ φοβάμαι ότι οι αιρετοί δεν έχουν αντιληφθεί το μέγεθος της ευθύνης που έχουν. Κανονικά από τώρα δεν θα έπρεπε να κλείνουν μάτι. Θέλω να επιστήσω την προσοχή όλων. Θα πρέπει να προηγηθούν ημερίδες, ενημερώσεις και συζητήσεις ώστε να μην πάμε να εκτελέσουμε έργα τα οποία στη συνέχεια δεν θα είναι επιλέξιμα.


«ΕΡΓΑ ΕΠΙ ΔΥΟ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ»

Στρατής Γδύσης

Αντιδήμαρχος Οικονομικών Δήμου Χίου

«Είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι επιτέλους η πολιτεία αντιλαμβάνεται μία σημαντική ανάγκη που έχει να κάνει με το ζήτημα της ωρίμανσης μελετών, αφού μέχρι πρότινος δεν χρηματοδοτούνταν μελέτες και αυτός είναι ο λόγος που αρκετοί Δήμοι σε όλη την Ελλάδα δεν ήταν προετοιμασμένοι στον παρόν ΕΣΠΑ.

Πλέον το σύστημα αλλάζει. Ήδη το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης μας έχει ζητήσει να υποβάλλουμε μελέτες για ωρίμανση στο επόμενο ΕΣΠΑ, κάτι που θα συζητήσουμε αναλυτικά σε προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο.

Προσωπικά θεωρώ ότι στη νέα προγραμματική περίοδο θα πρέπει να πάμε με νέα έργα που δεν έχουν μελετηθεί, να ζητήσουμε τη χρηματοδότηση για τη σύνταξη μελετών και να προχωρήσουμε στην υλοποίησή τους. Ανεξάρτητα από οτιδήποτε άλλο, είναι εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι, αν όλα κυλίσουν ομαλά, στην αρχή της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου, θα έχουμε έτοιμες μελέτες για υλοποίηση.

Αυτό είναι κάτι που θα επιτρέψει πολύ πιο γρήγορα την απορρόφηση κονδυλίων, γιατί να μην ξεχνάμε ότι η απορρόφηση αφορά υπερδιπλάσια ποσά».


 «ΤΑ Β.Α.Α. ΕΠΕΚΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΚΤΙΑ ΜΕΤΩΠΑ»

Παντελής Μπουγδάνος

Εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος επί ευρωπαϊκών θεμάτων

«Η νέα Προγραμματική Περίοδος αποτελεί μία πρόκληση για την Περιφέρειά μας καθώς τα κονδύλια θα είναι διπλάσια από κάθε άλλη φορά. Αυτό απαιτεί ιδιαίτερη ταχύτητα στη διαχείριση αλλά και στην αποτελεσματικότητα.

Πρέπει να κινηθούμε σε πολλές κατευθύνσεις. Βασικός στόχος πρέπει να είναι η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας μέσα από την καινοτομία και την έξυπνη ανάπτυξη, ενώ θα πρέπει να δώσουμε βάση στο περιβάλλον, αφού χρηματοδοτούνται δράσεις με περιβαλλοντική ευαισθησία, δράσεις προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή αλλά και στην κυκλική οικονομία.

Επιπλέον είναι σημαντικό το γεγονός ότι τα προγράμματα Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης πλέον δεν θα απευθύνονται μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα και στις πόλεις αλλά και στις περιοχές της υπαίθρου και στα παράκτια μέτωπα, κάτι που δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες, ειδικά για την περίπτωση της Χίου.

Προσωπικά επιμένω να τονίζω ήδη από τώρα την ανάγκη ενίσχυσης της Περιφέρειας με προσωπικό εξειδικευμένο ώστε να επανδρωθούν όλες οι υπηρεσίες για να ανταπεξέλθουν σε αυτή την πρόκληση».


ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΘΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΟΥΝ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΘΕΙ Η ΧΙΟΣ

Έργα ύδρευσης και αντιπλημμυρικά τα μεγάλα ζητούμενα στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο κατά τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών, Απ. Τζιώτη.

Την ανάγκη ενός ευρέως διαλόγου, με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και των φορέων της κοινωνίας, ώστε η Χίος στο τέλος του τρέχοντος ΕΣΠΑ όχι μόνο να ξέρει τί θέλει για την επόμενη 10ετία αλλά και να είναι σε θέση να έχει στην κατοχή της ώριμες μελέτες, προτάσσει ως βασικό ζητούμενο για την προγραμματική περίοδο 2021- 2027 ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Απ. Τζιώτης.

Αποτιμώντας τη μέχρι σήμερα πορεία του Δήμου εντοπίζει έλλειψη μελετών αναφορικά με τα έργα ύδρευσης και στηρίζει το αναπτυξιακό μοντέλο της Χίου σε δύο σημαντικές μελέτες. Η πρώτη αφορά στη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, που θα τεκμηριώσει με επιστημονικό τρόπο το στρατηγικό σχεδιασμό της Χίου τα επόμενα χρόνια και η δεύτερη τη μελέτη του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς για την ταυτότητα της Χίου.

«Η επόμενη Προγραμματική Περίοδος είναι εξαιρετικά σημαντική από όλες τις απόψεις για το μέλλον του νησιού. Μέσα από αυτή πρέπει να δούμε όλα τα μεγάλα ζητούμενα που είναι η οδοποιία, η διαχείριση των απορριμμάτων και των αποβλήτων αλλά και σημαντικά έργα που πρέπει να εκτελεστούν κι έχουν να κάνουν με την αντιπλημμυρική προστασία και το υδρευτικό ζήτημα», εξηγεί ο ίδιος, προσθέτοντας ότι με δεδομένο ότι η παρούσα περίοδος θα πάρει παράταση μέχρι το 2022, υπάρχει ακόμα ένα περιθώριο 4 ετών για εντάξεις έργων.

Επανέρχονται τα νερά του Ναγού

Αντιλαμβανόμενος ότι ακόμα και σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του νησιού είναι η επάρκεια σε νερό- ιδιαίτερα μετά τα όσα συνέβησαν το φετινό καλοκαίρι- ο Απ. Τζιώτης επαναφέρει στο προσκήνιο την αξιοποίηση των νερών της Βόρειας Χίου και συγκεκριμένα του Ναγού, παρότι η διοίκηση της ΔΕΥΑΝ Χίου προ μηνών, στο πλαίσιο συνέντευξης της στον «π»- είχε κλείσει οριστικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

«Υπάρχουν πολλά σημαντικά έργα που πρέπει να γίνουν αρχικά στον τομέα της ύδρευσης. Ένα από αυτά είναι η αξιοποίηση των νερών της Βόρειας Χίου. Έχει ξεκινήσει ήδη από τώρα μία προσπάθεια να ξαναμπεί στο τραπέζι της συζήτησης το θέμα της αξιοποίησης των νερών του Ναγού και του Σαραπιού. Έχουμε μία μοναδική ευκαιρία μέσα από την επόμενη Προγραμματική Περίοδο να προετοιμαστούμε και να εκτελέσουμε έργα που μέχρι σήμερα φάνταζαν δύσκολα στην υλοποίησή τους», ανέφερε και συνέχισε λέγοντας ότι προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί σημαντικό στόχο η ωρίμανση της μελέτης για το φράγμα Κοντού στη νότια Χίου καθώς και για τη δημιουργία αφαλάτωσης 2.000 κ.μ. νερού στην περιοχή του Λιλικά, έργο που ίσως μπορέσει τελικά να κατασκευαστεί και μέσα στο τρέχον ΕΣΠΑ. 

Παράλληλα ο Απ. Τζιώτης άνοιξε και το μεγάλο κομμάτι της εκτέλεσης αντιπλημμυρικών έργων, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να εκτελεστούν σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα, όπως αυτό του Φραγκοβουνίου, της Λαγκάδας, της Αγίας Ειρήνης, των Μεστών και των Ολύμπων.

Ο ίδιος πάντως δεν παρέλειψε να διατυπώσει την ανησυχία του για το γεγονός ότι στο επόμενο ΕΣΠΑ δεν θα είναι επιλέξιμες οι δαπάνες για το αεροδρόμιο, κάτι που προκαλεί ήδη ανησυχία για το αν το έργο της επέκτασης του διαδρόμου και της συνολικής αναβάθμισης του αερολιμένα της Χίου καταφέρει να ολοκληρωθεί μέσα στο 2022.


ΜΙΑ ΚΑΥΤΗ ΠΑΤΑΤΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ

Πως και με ποιο τρόπο θα διαχειριστούν το νέο ΕΣΠΑ οι υποψήφιοι Δήμαρχοι για το μεταναστευτικό;

Από το σχεδιασμό της νέας προγραμματικής περιόδου προκύπτει ένας «κοινός τόπος». Για να είναι αποτελεσματικότερη η χρηματοδότηση των έργων και δράσεων θα πρέπει να αποκεντρωθεί και να πλησιάσει όσο το δυνατόν περισσότερο τον πολίτη. Αυτή η αποκεντρωτική αντίληψη διαπερνά το σύνολο του σχεδιασμού, της διαχείρισης αλλά και του τρόπου υλοποίησης και εφαρμογής της νέας προγραμματικής περιόδου.

Η ευρωπαϊκή εμπειρία οδηγεί στην αποκέντρωση. Για παράδειγμα η μεταναστευτική και προσφυγική κρίση του 2015, όπως και οι όλο και συχνότερες φυσικές καταστροφές, κατέδειξαν ότι οι κανόνες για την πολιτική συνοχής θα πρέπει να επιτρέπουν την ταχύτερη και πιο αποτελεσματική απόκριση σε απρόβλεπτα γεγονότα. Για το λόγο αυτό ανατίθεται ένας σημαντικός ρόλος στην πλησιέστερη στον πολίτη εξουσία.

Το Ταμείο Ασύλου και Μετανάστευσης, μαζί με τα κονδύλια της πολιτικής συνοχής, μπορεί να χρηματοδοτεί τοπικές στρατηγικές για την ένταξη των μεταναστών και των αιτούντων άσυλο. Το Ταμείο Ασύλου και Μετανάστευσης πιο συγκεκριμένα θα εστιάζεται στις βραχυπρόθεσμες ανάγκες κατά την άφιξη (για παράδειγμα, υποδοχή και υγειονομική περίθαλψη), ενώ τα κονδύλια της πολιτικής συνοχής θα στηρίζουν τη μακροπρόθεσμη κοινωνική και επαγγελματική ένταξη.

Σε αυτό ακριβώς το σημείο έρχεται να προστεθεί ένα σημαντικό ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί σαφώς από τις τοπικές κοινωνίες. Αν θέλουν και με ποιους όρους και προϋποθέσεις την ένταξη προσφύγων και μεταναστών στις τοπικές κοινωνίες.

Η σημερινή εικόνα

Αποτελεί γεγονός ότι μέχρι σήμερα οι παλινωδίες της κεντρικής αλλά και τοπικής αυτοδιοίκησης που κλήθηκε να διαχειριστεί μία σημαντική ανθρωπιστική κρίση, οδήγησαν τις τοπικές κοινωνίες σε διχασμό και σημαντική διάσταση απόψεων μεταξύ πολιτών και αιρετών.

Έτσι μετά από 4 σχεδόν χρόνια μεταναστευτικής κρίσης οι τοπικές κοινωνίες όχι μόνο έχουν διχαστεί αλλά το κυριότερο δεν έχουν απαντήσει με τρόπο σαφή αν συζητούν ή όχι την προσωρινή ή μονιμότερη παραμονή προσφύγων και μεταναστών στα νησιά.

Το συγκεκριμένο ερώτημα περιπλέκεται αν κανείς αναζητήσει απάντηση στη στάση της πολιτείας. Με τον ΣΥΡΙΖΑ να επιδιώκει τον εγκλωβισμό μεταναστευτικών πληθυσμών στα νησιά και τη Ν.Δ. να υπόσχεται ολιγοήμερη παραμονή και όχι εγκατάσταση σε αυτά, το πράγμα περιπλέκεται ακόμη περισσότερο.

Θα πρέπει να απαντήσουν

Με δεδομένο ότι όπως όλα δείχνουν η μπάλα είναι πλέον προς την πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης τόσο η νυν δημοτική αρχή αλλά και οι υποψήφιοι Δήμαρχοi θα πρέπει σύντομα να κληθούν να απαντήσουν προς ποια κατεύθυνση θα διαχειριστούν το πρόβλημα καθώς και εάν μελετούν τη δυνατότητα που δίνει το νέο ΕΣΠΑ για δημιουργία νέων δομών υποδοχής, σίτισης και φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών.