Ειδήσεις

2/10/12 12:11

τελ. ενημ.: 2/10/12 17:51

Στον Γ. Σπιλάνη για τα φλέγοντα ζητήματα της Χίου

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΑΡ ΧΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ Γ. Γ. ΑΙΓΑΙΟΥ

 
Αντιπροσωπεία της Ν.Ε. Χίου της ΔΗΜΑΡ αποτελούμενη από τους Σταμάτη Ζουμίδη, Μάνο Ζαχαριάδη, Γιώργο Θεοτοκά και Ειρήνη Ψαρέλλη, συναντήθηκε στις 30-9-2012 στον Πειραιά με τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Σπιλάνη και του εξέθεσε τις θέσεις και τις προτάσεις της Οργάνωσης για τα επίκαιρα θέματα της Χίου. Έγινε μια εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων και παραδόθηκε στον γεν. γραμματέα αναλυτικό υπόμνημα για τα θέματα της πρόσφατης καταστροφής, τη μαστίχα, την κτηνοτροφία, τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, το νέο λιμάνι, τις αεροπορικές συνδέσεις κ.λ.π.  Ο γεν. γραμματέας υποσχέθηκε ότι θα θέσει υπόψιν του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και κάθε άλλου αρμόδιου φορέα, όλες τις προτάσεις που παρουσιάσθηκαν. Και οι δύο πλευρές εξέφρασαν την επιθυμία η  συνάντηση  να επαναληφθεί και στο προσεχές διάστημα.
 Δείτε παρακάτω τις  θέσεις και προτάσεις της Νομαρχιακής Επιτροπής ΔΗΜΑΡ Χίου:
 
Α.  Σχετικά με την καταστροφή από τη φωτιά
α.  Για τους μαστιχοπαραγωγούς
-Να αποκεντρωθεί η διαδικασία καταγραφής των ζημιών σε επίπεδο πρώην κοινότητας και νυν κοινοτικής ενότητας, με ευθύνη του προέδρου της (που θα βεβαιώνει υπεύθυνα για την ακρίβεια των υποβαλλόμενων δηλώσεων), για την ταχύτερη και πιο αξιόπιστη καταγραφή.
-Να γίνει διάκριση ανάμεσα σε «καψαλισμένα» δένδρα (που θα αποδώσουν ξανά παραγωγή σε 2-3 χρόνια) και σε παντελώς καμένα δένδρα.
-Για την περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η πλήρης αποζημίωση των παραγωγών, να αντισταθμισθεί αυτό με συμψηφισμό των φορολογικών εκκρεμοτήτων τους και με χορήγηση δανείων με ευνοϊκούς όρους, ενόψει και της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
- Να ενθαρρυνθεί και να επιδοτηθεί η φύτευση νέων δένδρων, που θα αντικαταστήσουν μελλοντικά την απώλεια στην παραγωγή.
-Να επιδιωχθεί η ταχύτερη και κατά προτεραιότητα πληρωμή από την Ενωση Μαστιχοπαραγωγών για τις ήδη παραδοθείσες και για τις υπό παράδοση ποσότητες μαστίχας, των παραγωγών των χωριών που επλήγησαν περισσότερο από τη φωτιά. Αυτό θα είναι και μια έμπρακτη επίδειξη αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας μεταξύ όλων των μαστιχοπαραγωγών.
 
β.  Για τους κτηνοτρόφους
-Να γίνει καταγραφή των πρόσφορων περιοχών για βοσκή που απέμειναν (και δεν βρίσκονται κοντά σε περιοχές με μαστιχόδενδρα που διασώθηκαν) και να διευκολυνθεί η παραχώρησή τους από τον δήμο Χίου.
-Ως άμεσο μέτρο, αλλά και ως συμπληρωματικό για την περίπτωση που οι χώροι βοσκής δεν επαρκούν, να δοθεί επιδότηση για την αγορά ζωωτροφών.
 
 γ.  Για το περιβάλλον και τα δάση
- Να ξεκινήσει  άμεση και έμπρακτη αναδάσωση για τις καμένες δασικές περιοχές, όχι μόνο με τη νομική της έννοια, αλλά και με όλες τις απαιτούμενες  επεμβατικές εργασίες και φυτεύσεις.
- Να χαραχθεί και να υλοποιηθεί τεκμηριωμένος σχεδιασμός για την δημιουργία των κατάλληλων αντιπυρικών ζωνών με τη συνεργασία Δήμου και Περιφέρειας και με παρέμβαση στην μεγάλη  γραφειοκρατική καθυστέρηση της Δασικής Υπηρεσίας.
- Να αυξηθούν τα μέτρα επίβλεψης και πυρασφάλειας, ιδιαίτερα στις δύσβατες και απρόσιτες περιοχές.
- Να ενισχυθεί το σύστημα δασοπυρόσβεσης με δημιουργία περισσότερων δεξαμενών και πυροσβεστικών κρουνών και να υπάρξει στο εξής μέριμνα και έλεγχος για την τακτική συντήρηση και επισκευή του δικτύου, δεδομένου ότι στη φωτιά οι κρουνοί στα Μαστιχοχώρια ήταν εκτός λειτουργίας. 
- Να ενθαρρυνθεί η δραστηριοποίηση των εθελοντών-παραγωγών ως προς την πυρασφάλεια των καλλιεργειών ιδιαίτερα στα Μαστιχοχώρια, με θεσμική κάλυψη της δραστηριότητάς τους και με παροχή κάθε απαιτούμενης διευκόλυνσης.  
- Να γίνουν άμεσα όλα τα απαιτούμενα αντιπλημμυρικά έργα και ιδιαίτερα στις κατωφέρειες περιοχές (π.χ. Βέσσα, Αρμόλια).
- Να απαγορευτεί παντελώς η βοσκή στις καμένες περιοχές και στις μαστιχοπαραγωγικές περιοχές.
- Να απαγορευθεί το κυνήγι σε ολόκληρη τη  Χίο τουλάχιστον για 3 χρόνια και όχι μόνο στις καμένες περιοχές, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί υπέρμετρα η χλωρίδα και η πανίδα, από την υπερσυγκέντρωση όλης της κυνηγετικής δραστηριότητας στις περιοχές που διασώθηκαν.
 
              Β.  Σχετικά με το νέο λιμάνι της πόλης
Το συζητούμενο νέο λιμάνι στην πόλη της Χίου, είναι περιττό έργο, δεδομένου ότι έχει αρχίσει να λειτουργεί, ως δεύτερο λιμάνι, το νέο  λιμάνι των  Μεστών,  που, αν αξιοποιηθεί,
θα  διευκολύνει  ιδιαίτερα την  νότια και  τη  δυτική  Χίο,  ενώ και το  υφιστάμενο λιμάνι της
πόλης της Χίου, επιδέχεται εκσυγχρονισμό και βελτιώσεις, για τον σκοπό αυτό μάλιστα προβλέπονται κοινοτικά κονδύλια, που θα πρέπει να αξιοποιηθούν.
Το νέο λιμάνι, που προτείνεται να γίνει σε μία περιοχή μάλλον ακατάλληλη λόγω μεγάλης έκθεσής της σε ανέμους, θα καθιστούσε το λιμάνι των Μεστών άχρηστο και θα ανέκοπτε τη δυναμική του. Στόχος πρέπει να είναι η βελτίωση του υφιστάμενου λιμανιού της πόλης της Χίου και η πλήρης αξιοποίηση του λιμανιού των Μεστών (που πληροί επιπλέον τις προδιαγραφές για προσάραξη κρουαζιερόπλοιων), με τη δρομολόγηση ταχύπλοου τουλάχιστον κατά τη θερινή περίοδο, που θα καθιερώσει τη Χίο ως προορισμό Σαββατοκύριακου.
Επίσης, η Χίος χαρακτηρίζεται από υπερσυγκέντρωση όλων των υποδομών στην πόλη και γύρω από αυτήν και το νέο λιμάνι θα ενίσχυε αυτή την τάση, σε βάρος της νότιας και της δυτικής Χίου, που μετά την καταστροφή, χρειάζονται στήριξη και ενίσχυση και όχι αποδυνάμωση.
 
                  Γ. Σχετικά με τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις
α.  μετά το μοίρασμα των αεροπορικών δρομολογίων των νησιών που έκαναν η Olympic και η Aegean, έχει επιβληθεί ένα απαράδεκτο μονοπώλιο, για το οποίο πρέπει να υπάρξει παρέμβαση. Το κόστος που έχει δημιουργήσει η έλλειψη ανταγωνισμού για τους πολίτες είναι δυσβάσταχτο και παράλογο. Πρέπει να αντιμετωπισθεί πολιτικά το θέμα και να δρομολογηθεί η κατάθεση, αν χρειασθεί, έγγραφης καταγγελίας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στον Συνήγορο Καταναλωτή. Ο Δήμος και η (Αντι) Περιφέρεια έχουν περιορισθεί μέχρι τώρα σε απλές επιστολές διαμαρτυρίας, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
β.  να επιδιωχθεί η καλύτερη αξιοποίηση του λιμανιού των Μεστών, που μέχρι τώρα περιορίζεται μόνο στην άγονη γραμμή Λαύριο-Ψαρά-Μεστά, τόσο με τη δρομολόγηση ταχύπλοου από το Λαύριο ή τη Ραφήνα όσο και με την προσάραξη κρουαζιερόπλοιων. Η μη αξιοποίηση αυτού του λιμανιού, ίσως δεν είναι άσχετη με την επίμονη επιδίωξη Δήμου και Αντιπεριφέρειας για την κατασκευή και νέου λιμανιού στη Χίο.
γ.  να γίνουν πιο λογικές και βολικές οι ώρες άφιξης των πλοίων της NEL και της BLUE STAR στη Χίο. Ωρες άφιξης στις 4 π.μ. και  5 π.μ. είναι όχι μόνο άβολες για τους ντόπιους, αλλά και αποτρεπτικές για την επαύξηση της τουριστικής κίνησης στο νησί.
δ. να επιδιωχθεί η μείωση των τιμών των ναύλων, που είναι υψηλές. Ιδιαίτερα για τη Χίο είναι ελάχιστα χαμηλότερες (από 3-5 ευρώ)  σε σχέση με τη Μυτιλήνη, δηλαδή από 38-43 ευρώ απλή μετάβαση χωρίς καμπίνα.