Ναυτιλία

4/8/18 12:09

τελ. ενημ.: 4/8/18 12:14

Τουριστικός λιμένας Λαγκάδας ή ένα ακόμη αλιευτικό καταφύγιο;

Μπορεί το έργο να παραδόθηκε πρόσφατα από την Περιφέρεια στο Λιμενικό Ταμείο όμως τα αλιευτικά σκάφη ήδη έχουν καταλάβει τις θέσεις των τουριστικών σκαφών δημιουργώντας τετελεσμένα σε μία νέα λιμενική υποδομή.

Κόστισε περί τα 2 εκ. ευρώ, πέρασε από 40 κύματα για να χρηματοδοτηθεί και στη συνέχεια να τροποποιηθεί η αρχική μελέτη, ενώ χρειάστηκαν ακόμα 300.000 ευρώ προκειμένου να καταστεί ένας σύγχρονος τουριστικός λιμένας βόρεια της Χίου, που θα αποτελούσε ασφαλές σημείο πρόσδεσης για τα τουριστικά σκάφη που επισκέπτονται το νησί.

Έπειτα από σχεδόν 4 χρόνια εργασιών το νέο λιμάνι της Λαγκάδας παραδόθηκε επιτέλους από την Περιφέρεια στο Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο, χωρίς ωστόσο η εικόνα του να παραπέμπει στο σκοπό για τον οποίο εκτελέστηκε ένα τόσο σημαντικό έργο.

Βάρκες αντί σκαφών

Η εικόνα που παρουσιάζει η συγκεκριμένη λιμενική υποδομή σίγουρα δεν παραπέμπει σε ένα σύγχρονο τουριστικό λιμένα, αφού πριν καν το έργο παραδοθεί στο Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο τα νέα αγκυροβόλια που δημιουργήθηκαν έχουν καταληφθεί ήδη από βάρκες στερώντας τις αντίστοιχες θέσεις πρόσδεσης από τα τουριστικά σκάφη.

Ελλείψει σοβαρού σχεδιασμού οι βάρκες καταλαμβάνουν τις θέσεις των τουριστικών σκαφών και τα τουριστικά σκάφη περιορίζονται μόνο σε ένα μικρό κομμάτι του λιμένα.

Όπως εξηγούν στον «π» καταστηματάρχες της παραλιακής ζώνης της Λαγκάδας, ελλείψει σχεδιασμού, οι ιδιοκτήτες των βαρκών έχουν καταλάβει όλα τα νέα αγκυροβόλια στερώντας σε θαλαμηγούς και ιστιοφόρα τη δυνατότητα πρόσδεσης και σύνδεσης με τα νέα πίλαρς ώστε να προμηθευτούν ρεύμα και νερό.

«Εδώ και μήνες φωνάζουμε ότι θα πρέπει να υπάρξει μία συνολική στρατηγική για το νέο λιμάνι της Λαγκάδας αλλά και γενικότερα για τις λιμενικές υποδομές της Χίου. Το χωριό, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, δέχεται ένα μεγάλο αριθμό τουριστικών σκαφών και αυτό ήταν το βασικό ζητούμενο της δημιουργίας του έργου. Αυτό που εδώ και καιρό λέμε είναι ότι δεν μπορεί να ξοδεύονται τόσα χρήματα για μία λιμενική υποδομή και όταν έρχεται η ώρα της χρήσης της οι θέσεις πρόσδεσης να καταλαμβάνονται και πάλι από τις βάρκες. Αυτό που γίνεται σήμερα, με δεδομένο ότι κανείς δεν έχει λάβει την πρωτοβουλία να διευθετήσει την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, είναι ότι στα νέα αγκυροβόλια υπάρχουν βάρκες και τα όποια τουριστικά σκάφη αναγκάζονται είτε να δένουν σε ένα πολύ περιορισμένο χώρο προς την πλευρά της κοινότητας είτε να ρίχνουν άγκυρα στη μέση του λιμένα. Καταλαβαίνει κανείς ότι δεν υπάρχει καμία λογική στο να ξοδεύουμε χρήματα για πίλαρς και αγκυροβόλια και αυτά να μη χρησιμοποιούνται», ανέφεραν οι ίδιοι στον «π».

«Θα βρούμε σύντομα λύση…»

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αντώνης Κέφης απέδωσε την καθυστέρηση στον σχεδιασμό στο γεγονός ότι το νέο λιμάνι της Λαγκάδας παραδόθηκε επίσημα στα χέρια του Δήμου από την Περιφέρεια μόλις πριν μερικές ημέρες.

Εντοπίζοντας και ο ίδιος το πρόβλημα που επεσήμαναν οι καταστηματάρχες υποσχέθηκε σύντομα λύση στο θέμα, λέγοντας ότι είναι κάτι που θα συζητηθεί σε προσεχή συνεδρίαση της Λιμενικής Επιτροπής.

«Είναι κάτι που θα μας απασχολήσει σύντομα ώστε να καθορίσουμε πως και που θα δένουν οι βάρκες και που τα τουριστικά σκάφη. Δυστυχώς δεν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι νωρίτερα με δεδομένο ότι το έργο δεν είχε παραδοθεί από την Περιφέρεια προς το Λιμενικό Ταμείο. Σίγουρα δεν μπορούν οι βάρκες να καταλαμβάνουν αυτόν τον πολύτιμο χώρο», εξήγησε ο ίδιος.

Η ανάγκη πρόσδεσης των αλιευτικών ωθεί το Λιμενικό Ταμείο στη σκέψη δημιουργίας νέας λιμενικής υποδομής μικρής κλίμακας μέσα στο υπάρχον λιμάνι.

Ίσως χρειαστεί νέο λιμενικό έργο!

Αναλύοντας τον σχεδιασμό του Λιμενικού Ταμείου ο Αντώνης Κέφης ανέδειξε την ανάγκη δημιουργίας χώρου πρόσδεσης ειδικά για τα αλιευτικά σκάφη.

«Δεν μπορούμε να πούμε στους ανθρώπους να εξαφανίσουν τις βάρκες τους, σίγουρα όμως η κατάσταση πρέπει να διευθετηθεί ώστε να βρεθεί μία κοινά αποδεκτή λύση. Προς το παρόν ίσως θα πρέπει να μετακινηθούν προ το Γλυφό, όπου υπάρχει χώρος πρόσδεσης. Μία σκέψη είναι να δημιουργηθεί μία νέα λιμενική υποδομή προς την πλευρά όπου υπάρχει το φαναράκι. Βέβαια αυτή η σκέψη πρέπει να μελετηθεί, να κοστολογηθεί και τέλος να υλοποιηθεί. Είναι κάτι που πιθανά να εξετάσουμε ως σενάριο», κατέληξε ο κ. Κέφης.

ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΦΥΛΑΚΙΟΥ

Οι αυξημένες ανάγκες στον λιμένα της Λαγκάδας, ειδικά την περίοδο από τον Απρίλιο μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου, ώθησαν το Κεντρικό Λιμεναρχείο Χίου στη σκέψη δημιουργίας Λιμενικού Φυλακίου στη Λαγκάδα, κάτι που διατυπώθηκε και επίσημα κατά την τελευταία συνεδρίαση της Λιμενικής Επιτροπής την περασμένη εβδομάδα.

Σε αυτή η λιμενάρχης, Ειρ. Αργύρη, ενημέρωσε για την πρόθεσή της, επισημαίνοντας ότι έχει δρομολογήσει όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται για τη δημιουργία Λιμενικού Φυλακίου, διαβιβάζοντας το σχετικό αίτημα στην ηγεσία του Λιμενικού Σώματος προκειμένου να αποφασίσει αν θα το κάνει αποδεκτό ή όχι.

Ήδη ο Δήμος προσανατολίζεται στην παραχώρηση ακινήτου κοντά στην παραλιακή ζώνη της Λαγκάδας ώστε να στεγαστεί το νέο Λιμενικό Φυλάκιο, η στελέχωση του οποίου θα γίνει με ήδη υπηρετούντες λιμενικούς στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Χίου ή του Λιμενικού Σταθμού Καρδαμύλων.

Στη διαταγή σύστασης του Λιμενικού Φυλακίου, η οποία εκτός απροόπτου αναμένεται να εκδοθεί σύντομα, θα καθορίζονται τα θέματα που θα αφορούν τις αρμοδιότητές του, όπως η αστυνόμευση του παραλιακού μετώπου της Λαγκάδας, η εξυπηρέτηση της επιβατικής και τουριστικής κίνησης, ο χειρισμός διοικητικών θεμάτων καθώς και η αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.

Επιπλέον μέσα στην απόφαση θα καθορίζεται με σαφή τρόπο η χρονική διάρκεια λειτουργίας του νέου Λιμενικού Φυλακίου της Λαγκάδας, η οποία μπορεί να είναι περιστασιακή, δηλαδή για ορισμένες ώρες της ημέρας, ορισμένες ημέρες της εβδομάδες ή ορισμένους μήνες τον χρόνο, χωρίς να αποκλείεται η συνεχής λειτουργία του, αν αυτό απαιτήσουν οι συνθήκες.

 

Δείτε επίσης