Κοινωνία

27/5/13 9:54

τελ. ενημ.: 28/5/13 10:19

"Σχεδιάζουμε το λιμάνι απ' την αρχή"

ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ ΖΑΝΝΙΚΟΥ

Με την ιδιότητα της Μηχανικού Περιβάλλοντος, η οποία εκπόνησε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) του Κεντρικού Λιμένα Χίου, μετά από Σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ εμού και του Λιμενικού Ταμείου Χίου (επί Προεδρίας κ. Σταμάτη Κάρμαντζη), αισθάνομαι την υποχρέωση να απαντήσω σε όσα ενυπόγραφα έγραψε στο φύλλο σας της Τετάρτης 22-5-2013 ο εκδότης – διευθυντής αυτής, κ. Νίκος Κατσαράκης, υπό τον τίτλο «Αντί ευχαριστώ μας κουνάτε και το δάκτυλο», απευθυνόμενος στους εκπροσώπους του Δήμου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου.

Απαντώ βεβαίως σε όσα με φωτογραφίζουν και με αφορούν, τα οποία, κατ’ αντικειμενική κρίση, θίγουν ατεκμηρίωτα και αντιδεοντολογικά την επιστημονική μου κατάρτιση, καθώς και την επαγγελματική μου επάρκεια, συνέπεια και υπευθυνότητα.

Η φράση του κ. Κατσαράκη είναι χαρακτηριστική και δεν επιδέχεται άλλης ερμηνείας. Αναφέρει επί λέξει: «Δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν. Ή η μελέτη δεν στέκεται και όποιος τη διαβάσει βρίσκει ελλείψεις και κενά ή θα πρέπει άμεσα να απευθυνθούμε σε άλλο γραφείο και σε άλλους μελετητές για να γίνει η δουλειά μας».

Προς αποκατάσταση της αλήθειας, παραθέτω το ακριβές ιστορικό της πορείας της εν λόγω Μ.Π.Ε, από τη στιγμή υπογραφής της Σύμβασης έως και σήμερα και τα συμπεράσματα είναι πλέον στην κρίση κάθε αναγνώστη.

Η Σύμβαση για την εκπόνηση της Μ.Π.Ε. του κεντρικού λιμένα Χίου υπογράφηκε το Νοέμβριο του 2011 (πριν ακριβώς από ενάμισι χρόνο και όχι πριν από τρία χρόνια, όπως από λάθος προφανώς αναφέρει στο άρθρο του ο κ. Κατσαράκης).

Στο σημείο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να τονισθεί ότι αναφερόμαστε σε Μελέτη για υφιστάμενο (πάνω από έναν αιώνα) λιμένα και όχι σε ένα νέο έργο, το οποίο σχεδιάζεται από το μηδέν και οφείλει  να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές.

Ανταποκρινόμενη σε ασφυκτική προθεσμία τριάντα ημερών (χρόνος ρεκόρ για εκπόνηση μίας τέτοιας Μελέτης) παραδίδω στα μέσα Δεκεμβρίου του 2011 τον πλήρη φάκελο του έργου στη Δ/νση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) Χίου, η οποία είναι η επιβλέπουσα Υπηρεσία της Μελέτης, έτσι ώστε να θεωρηθεί και να αποσταλεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ) για να εγκριθεί και να εκδοθούν οι περιβαλλοντικοί όροι.

Η αποστολή στο ΥΠΕΚΑ έγινε περί τα τέλη Ιανουαρίου του 2012.

Στις 22 Μαρτίου του 2012, το ΥΠΕΚΑ εκδίδει έγγραφο, με το οποίο ζητούνται συμπληρωματικά στοιχεία και το αποστέλλει στη Δ/νση Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Χίου. Το εν λόγω έγγραφο αγνοείτο επί δύο ολόκληρους μήνες, μιας και η Δ/νση Τεχνικών Έργων το παραλαμβάνει στις 17 Μαΐου του 2012 (!) και πέντε μέρες αργότερα μου το κοινοποιεί, έτσι ώστε να προβώ στη συμπλήρωση της Μ.Π.Ε. με τα ζητούμενα στοιχεία.

Ο φάκελος της Μελέτης συμπληρώνεται και επανυποβάλλεται στο Υπουργείο, το οποίο με έγγραφό του, στο τέλος Νοεμβρίου 2012 ζητά εκ νέου διευκρινήσεις και νέα στοιχεία (τα οποία για άγνωστους λόγους δεν ζητήθηκαν με το αρχικό έγγραφο) σχετικά με τη λειτουργία του υφιστάμενου λιμένα. Στα μέσα Δεκεμβρίου του 2012 μου αποστέλλεται το σχετικό έγγραφο από τη Δ/νση Τεχνικών Έργων, ώστε να προβώ στη νέα συμπλήρωση της Μελέτης.

Νομίζω ότι αξίζει να αναφερθούμε ενδεικτικά σε ορισμένες από τις παρατηρήσεις του Υπουργείου και τα στοιχεία που ζητούν με τα έγγραφά τους.

Ζητήθηκε να υπογραφεί από το μελετητή της η Μελέτη Κυματικής Διαταραχής, η οποία είχε υποβληθεί το 2002 στο Λιμενικό Ταμείο Χίου, από την οποία χρησιμοποίησα στοιχεία για τη ΜΠΕ που συνέταξα.

Ζητήθηκαν με το τελευταίο έγγραφο του ΥΠΕΚΑ πρόσφατες φωτογραφίες των πεζοδρομίων της προκυμαίας, ενώ είχαν υποβληθεί οι φωτογραφίες αυτές από την πρώτη στιγμή.

Ζητήθηκαν τυχόν υπάρχουσες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις του λιμένα Χίου  (πού να βρεθούν βέβαια περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις για ένα λιμάνι που κατασκευάσθηκε και λειτούργησε επί Τουρκοκρατίας!).

Για κάποιο ανεξήγητο λόγο και παρά την αναφορά στη Μελέτη ότι δεν έχει προκύψει μείωση τους πλάτους του οδοστρώματος από την κατασκευή των πεζοδρομίων, αυτοί που ελέγχουν τη Μ.Π.Ε. ζητούν ξανά και ξανά να τους αναφέρω τις επιπτώσεις από τη δήθεν «μείωση του πλάτους του οδοστρώματος» !!

Επίσης, στο δίμηνο κατά το οποίο αγνοούνταν το έγγραφο του ΥΠΕΚΑ, εκδόθηκε νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον υπολογισμό της στάθμης του κυκλοφοριακού θορύβου. Μου ζητήθηκε λοιπόν να υπολογίσω εκ νέου τη στάθμη θορύβου από τη λειτουργία του λιμένα!

Η Μελέτη συμπληρώθηκε ξανά και κατατέθηκε στη Δ/νση Τεχνικών Έργων της Π.Ε, Χίου για αποστολή εκ νέου στο ΥΠΕΚΑ. Επί του παρόντος, αναμένουμε…

Δεδομένου του προαναφερθέντος ιστορικού και του γεγονότος ότι η μελέτη αφορά σε υφιστάμενο έργο, ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι η συνέπεια, ο επαγγελματισμός και η επιστημονική κατάρτιση, μόνο μερικώς μπορούν να αντιμετωπίσουν τα τρωτά της δημόσιας διοίκησης.

Αν πρέπει να εξαχθούν κάποια συμπεράσματα σχετικά με την πληρότητα της μελέτης, αλλά και με την ουσία και τη βαρύτητα των συμπληρωματικών στοιχείων που ζητούνται – επιμένω  στο ότι η εν λόγω Μ.Π.Ε. έχει την ιδιαιτερότητα να αφορά στον υφιστάμενο από Τουρκοκρατίας λιμένα – αυτά τα αφήνω στην ευθυκρισία του ιδίου του κ. Κατσαράκη και των αναγνωστών σας.

Ζητώ συγγνώμη αν καταχράστηκα το φιλόξενο χώρο της εφημερίδας σας και σας ευχαριστώ για τη δυνατότητα παροχής των διευκρινήσεων μου.

Δείτε επίσης