Κοινωνία

19/10/16 11:07

τελ. ενημ.: 20/2/18 19:23

«Master plan» 18 εκ. ευρώ για το λιμάνι

ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ Ν.Ο.Χ. ΜΕΤΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΖΟΝΤΑΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΤΗΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΝΕΑ ΜΑΡΙΝΑ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΠΛΕΥΡΑ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΣΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ ΠΡΟΚΥΜΑΙΑ

Για παραπάνω από μία 20ετία οι όποιες προσπάθειες αναβάθμισης του κεντρικού λιμένα έπεφταν συνεχώς στο κενό. Οι καλές προθέσεις των εκάστοτε διοικήσεων του Λιμενικού Ταμείου έμεναν απλώς στα λόγια, αφού η έλλειψη συνολικού σχεδιασμού (το λεγόμενο Master Plan) έτσι όπως αυτό προβλέπεται από το νόμο, δημιουργούσε εμπόδιο σε οποιουδήποτε είδους προγραμματισμό εργασιών ή προσπάθειας αναδιάταξης ενός λιμένα που παραμένει ίδιος από την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μέχρι σήμερα, εκτός ελαχίστων διαφορών. 

Πλέον η ώρα να καταστήσουμε το υπάρχον λιμάνι λειτουργικό έφθασε, από πλευράς σχεδιασμού γιατί από πλευράς χρηματοδότησης αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός

Σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν αργά χθες το απόγευμα από τον πρόεδρο του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου, η μελλοντική ανάπτυξη του λιμένα της Χίου προσδιορίζεται από την κατασκευή έργων και υποδομών σε τρεις βασικούς άξονες:

  • Τη δημιουργία νέου σύγχρονου τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής στη νότια πλευρά του λιμανιού (δημιουργούνται 369 θέσεις ελλιμενισμού).
  • Τη δημιουργία σύγχρονης εγκατάστασης εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων στο ΒΔ τμήμα του λιμένα (με τη διαπλάτυνση του οδοστρώματος κατά 20 μ. προς την πλευρά της θάλασσας).
  • Τη δημιουργία νέας θέσης εξυπηρέτησης Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων, νότια και εξωτερικά της υφιστάμενης  (με την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του ΝΟΧ, το μπάζωμα και την ενοποίησή του με το υπάρχων λιμάνι).

Οι 3 προτάσεις και τα προτεινόμενα έργα

Η μελετητική ομάδα του Ν. Παναγόπουλου που ασχολήθηκε με την ανάπτυξη του Master Plan για περίπου 10 μήνες, κατέθεσε 3 προτάσεις. Κοινός παρανομαστής και των 3 προτάσεων είναι η μεταφορά των πλοίων ακτοπλοΐας  έξω από το λιμάνι μεταξύ του κόκκινου φάρου και του Ν.Ο.Χ. Αυτός ο χώρος, με επιπλέον μπάζωμα να ενοποιηθεί με το υπάρχον λιμάνι με σκοπό τη δημιουργία μίας ενιαίας χερσαίας ζώνης. Κύριο πλεονέκτημα της δημιουργίας χώρου πρόσδεσης των πλοίων της γραμμής εκτός της σημερινής λιμενολεκάνης είναι η αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης, καθώς και το μεγαλύτερο εύρος ελιγμών για τα πλοία. Επιπλέον θα επιτρέπεται η πρόσδεση δύο πλοίων ταυτόχρονα τα οποία θα μπορούν με άνεση να κάνουν φορτοεκφόρτωση οχημάτων και επιβατών.

 

Οι διαφορές των προτάσεων

Οι βασικές διαφορές μεταξύ των τριών προτάσεων έχουν να κάνουν κυρίως με τον χώρο πρόσδεσης των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων.

Έτσι στην 1η λύση εξετάζεται η κρουαζιέρα να είναι στο ίδιο σημείο με την ακτοπλοΐα στην περιοχή του Ν.Ο.Χ., η 2η λύση προτείνει την πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων εξωτερικά του σημερινού βόρειου λιμενοβραχίονα και η 3η λύση να δένουν στο σημείο όπου μέχρι σήμερα δένουν τα πλοία της γραμμής, με παράλληλη διαπλάτυνση του οδοστρώματος κατά 20 μ. προς την πλευρά της θάλασσας, από το καφέ «Μανίκα» μέχρι την καφετέρια «Pura Vida».

Επιπρόσθετα η 1η πρόταση διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες καθώς προτείνει τη  δημιουργία νέου λιμενοβραχίονα έξω από το κτίριο του Ν.Ο.Χ. με κατεύθυνση από ανατολικά προς δυτικά για την προστασία από τους νότιους ανέμους.

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν χθες γνωστά, οι μελετητές προτείνουν ως επικρατέστερη λύση την 3η πρόταση με δεδομένο ότι πρώτον πλεονεκτεί έναντι των υπολοίπων λόγω κόστους και δεύτερον η κρουαζιέρα μαζί με τον τουριστικό λιμένα θα βρίσκονται εντός του αστικού ιστού και όχι κάπου εκτός πόλης.

Τα υπόλοιπα έργα

Το Master plan εκτός των άλλων προβλέπει  τη δημιουργία χώρου πρόσδεσης για υδροπλάνα στην περιοχή των παλαιών ναυτώνων (Μπούρτζι), τη δημιουργία τουριστικού λιμένα στη νότια πλευρά με 396 θέσεις ελλιμενισμού για τουριστικά σκάφη, τη δημιουργία χερσαίων εγκαταστάσεων και 200 θέσεων στάθμευσης στην περιοχή του Ν.Ο.Χ., καθώς και διαπλάτυνση κατά 20 μ. προς τη θάλασσα σε όλο το μήκος του Τελωνείου ώστε να δημιουργηθούν ζώνες κίνησης οχημάτων και επιβατών.

Τα θετικά

Σε ότι αφορά στις θετικές επιπτώσεις της εφαρμογής του Master Plan οι μελετητές θεωρούν ότι επιτέλους θα αποσυμφορηθεί η πόλη από την κίνηση. Επιπλέον θα αναβαθμιστούν όλες οι κτιριακές εγκαταστάσεις στο λιμάνι, θα δημιουργηθούν συντελεστές δόμησης ώστε να είναι γνωστό που μπορεί να χτίσει το ελληνικό δημόσιο, θα αναβαθμιστεί πλήρως το κομμάτι της κρουαζιέρας και τέλος θα αναβαθμιστούν επιχειρήσεις όπως το ξενοδοχείο «Χανδρής» που θα μετατραπεί σε «ξενοδοχείο – μαρίνα».

Να σημειωθεί ότι η μελετητική ομάδα εξέτασε και την προηγούμενη λύση για τη δημιουργία λιμένα στην περιοχή του Κονταρίου καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι λόγω κόστους αλλά και παράλληλης λειτουργίας με το αεροδρόμιο είναι ανέφικτη.

Σε ότι αφορά στο κόστος υλοποίησης των απαιτούμενων και προτεινόμενων παρεμβάσεων έχει υπολογιστεί περί τα 18 εκ. ευρώ, χωρίς να έχει γίνει γνωστό αν έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την ένταξή του σε κάποιο από τα χρηματοδοτικά προγράμματα της νέας προγραμματικής περιόδου 2014- 2020. 

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση