Κοινωνία

18/1/14 13:56

τελ. ενημ.: 20/1/14 10:08

Ακτοπλοΐα: Νέα δεδομένα από Απόφαση του ΣτΕ

Σε προηγούμενο άρθρο μας «Ακτοπλοΐα:  φθίνουσα ζήτηση, μειούμενα δρομολόγια;» (Πολίτης  4/12/2013[1]) είχαμε επισημάνει, ότι, δεδομένου ότι διανύουμε περίοδο ύφεσης, λογικά θα πρέπει να αναμένουμε ακόμα μεγαλύτερη μείωση επιβατικού φόρτου των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό είχαμε αναρωτηθεί: αν σήμερα αποδεχόμαστε μια μείωση δρομολογίων, πως θα αποφύγουμε άλλες που φυσιολογικά ενδέχεται να ακολουθήσουν;

Είχαμε επισημάνει επίσης ότι «η απελευθέρωση ενώ ενισχύει τον πλοιοκτήτη σε όρους ελευθερίας επιλογών, προβλέπει και την προστασία του επιβάτη από ενδεχόμενη κατάχρηση αυτής της ελευθερίας». Μια από τις προτάσεις μας ήταν η πραγματική εποπτεία της αγοράς από κατάχρηση ελευθερίας σε όρους δεσπόζουσας θέσης και εναρμονισμένων πρακτικών.

Έρχεται η απόφαση του ΣτΕ να επιβεβαιώσει τους ισχυρισμούς μας, επικαλούμενη το δημόσιο συμφέρον και τις συνταγματικές επιταγές να απορρίψει ως αβάσιμους όλους τους ισχυρισμούς των ναυτιλιακών εταιρειών που προσέφυγαν σε αυτό.

Συνοπτικά το δικαστήριο αποφάσισε ότι ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας μπορεί να προσδιορίζει το ανώτατο πλαφόν στις τιμές των εισιτηρίων των πλοίων, όπως και το ωράριο των δρομολογίων τους. Με άλλα λόγια το Υπουργείο για λόγους δημοσίου συμφέροντος, οφείλει να ασκεί εποπτικό και ρυθμιστικό ρόλο στην αγορά. Εννοείται ότι στην άσκηση αυτού του ρόλου του το Υπουργείο μπορεί αλλά και οφείλει να επιστρατεύει και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, την οποία εμείς επικαλεστήκαμε, οποτεδήποτε το κρίνει σκόπιμο.

Δημόσιο Συμφέρον

Πριν αναλύσουμε αυτήν την απόφαση είναι χρήσιμο να δούμε πως ορίζεται το δημόσιο συμφέρον.

Είναι η ευημερία του ευρέος κοινού με έφεση ή συνάφεια στο γενικό πληθυσμό (Random House Dictionary) ή η καλή διαβίωση του αντιπροσωπευτικού ατόμου το οποίο ωφελείται ή βλάπτεται από μια αλλαγή (LokSangHo, Routledge 2012) ενώ το κλειδί για την αξιολόγηση κάθε απόφασης  είναι η διαφάνεια της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, συμπεριλαμβανομένης της εξισορρόπησης ανταγωνιστικών συμφερόντων (InstituteofCharteredAccountantsinEnglandandWales).

Πως μπορεί η απόφαση να επηρεάσει το ακτοπλοϊκό της Χίου

Όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς, όλα τα στοιχεία δημόσιου συμφέροντος συνυπάρχουν στο ακτοπλοϊκό ζήτημα που μας απασχολεί:

·         επηρεάζεται το σύνολο του πληθυσμού του νησιού,

·         έχει επέλθει αλλαγή η οποία βλάπτει κυρίως τα χαμηλά εισοδήματα και ως εκ τούτου το αντιπροσωπευτικό άτομο, και

·         η ληφθείσα απόφαση του ΣτΕ είναι διάφανης και εξισορροπεί τα ανταγωνιστικά συμφέροντα μεταξύ των επιβατών και των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Πρόκειται επομένως για μια απόφαση η οποία ωφελεί τις διεκδικήσεις της Χίου, με  νομικά επιχειρήματα. Ως εκ τούτου η απόφαση αυτή μπορεί να είναι καθοριστικής σημασίας, τόσο βραχυπρόθεσμα στη διεκδίκηση του καθημερινού δρομολογίου, όσο και μακροπρόθεσμα  ενόψει της άρσης του cabotage.

Συμπεράσματα και μελλοντική δράση

Η απελευθέρωση των μονοπωλιακών αγορών αποσκοπεί στην διασφάλιση ισορροπίας μεταξύ του ανταγωνισμού και των κοινωφελών πτυχών των απελευθερούμενων δραστηριοτήτων. Η προσπάθεια εύρεσης και διατήρησης αυτής της ισορροπίας οδηγεί σε ένα «ρυθμιστικό μείγμα», όπου η άμεση κρατική επέμβαση αντικαθίσταται από την εποπτική παρέμβαση που στόχο έχει την τήρηση τόσο του υγιούς ανταγωνισμού όσο και των δεσμεύσεων του δημοσίου συμφέροντος.

Η ισορροπία αυτή μεταφράζεται σε ισορροπία μεταξύ των δυο συμβαλλόμενων μερών, του πλοιοκτήτη και του επιβάτη. Όσο ενισχύεται ο πλοιοκτήτης σε όρους ελευθερίας επιλογών, άλλο τόσο ενισχύεται και η προστασία του επιβάτη από κατάχρηση αυτής της ελευθερίας.

Συμπερασματικά στο ακτοπλοϊκό ζήτημα της Χίου, προκειμένου να διατηρηθεί η αναφερόμενη ισορροπία μετά την ενίσχυση της πλευράς του πλοιοκτήτη σε όρους ελευθερίας επιλογών, αναμένεται να είχε γίνει φανερή και η αντίστοιχη ενίσχυση της πλευράς του επιβάτη σε όρους προστασίας από τις Εποπτικές Αρχές.

Τόσο η πρόσφατη απόφαση όσο και οι παλαιότερες του ΣτΕ με αντικείμενο το δημόσιο συμφέρον, παρέχοντας νομικά επιχειρήματα δείχνουν το δρόμο αντιμετώπισης ακτοπλοϊκού ζητήματος της Χίου.

Οι πολίτες/επιβάτες, ως φορείς αυτού του δημόσιου συμφέροντος, απαιτούν από τους εκπροσώπους των, πολιτικούς και αυτοδιοικητικούς, να εκμεταλλευτούν κατάλληλα αυτά τα επιχειρήματα έναντι των  Εποπτικών Αρχών, Υπουργείου και Επιτροπής Ανταγωνισμού.

 

Δείτε επίσης