Ιστορίες

18/12/17 11:55

τελ. ενημ.: 20/2/18 18:54

Τώρα που έπεσαν τα τείχη της Ευρώπης και του Βερολίνου το μνημείο γίνεται επίκαιρο και διαχρονικό

Προσωπική  δικαίωση χαρακτηρίζει ο δημιουργός γλύπτης  Γιάννης Κουτσουράδης την αφαιρετική έκφραση των εννοιών στο έργο του μνημείου της Εθνικής Αντίστασης στο νότιο μόλο του λιμανιού μπροστά στο ξενοδοχείο «Χανδρής».

Εξηγώντας τους συμβολισμούς του, που για πολλούς είναι δυσνόητοι, γνωστοποιεί ότι κυρίως  συμβολίζει την Εθνική Συμφιλίωση, τα ιδανικά της ελευθερίας, τύμβο και πλώρη πλοίου. Υποστηρίζει ότι ανταποκρίνεται στα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του θαλασσινού τοπίου, στις προδιαγραφές του περιβάλλοντος, την προσέγγιση του θεατή αλλά και στην τροχιά του ήλιου που το φωτίζει σωστά.

Όταν γίνει ανάθεση ενός τέτοιου έργου, ο γλύπτης συγκεντρώνει πολλά στοιχεία που έχουν αποτέλεσμα ένα τρισδιάστατο μνημείο τέχνης. Μεταξύ αυτών έλαβε υπόψη τα ακόλουθα για το μνημείο της Εθνικής Αντίστασης.

Ταύτιση

Η Εθνική Αντίσταση Χίου, όπως είναι γνωστό, σχετίζεται και με τη θάλασσα. Έτσι πρόβλεψε το έργο να τοποθετηθεί στο λιμάνι. Δόθηκε αρχικά η άδεια από το Λιμενικό Ταμείο και κατόπιν προχώρησε στη δημιουργία του για το συγκεκριμένο χώρο.

«Το έργο, έχοντας φόντο τις χαμένες πατρίδες, γίνεται άμεσα φρουρός και σύμβολο για τα ιδανικά της ελευθερίας. Είναι άλλωστε και το πρώτο τρισδιάστατο μνημείο που τοποθετείται στο νησί καμωμένο από Χιώτη γλύπτη», τονίζει.

Συμβολισμοί 
Το έργο αποτελείται από τρία μέρη, τη μαρμάρινη βάση, το κάτω μέρος του χάλκινου γλυπτού και τη φτερωτή μορφή.

«Η μαρμάρινη βάση, με αφαιρετικό τρόπο, υπονοεί τύμβο κι επίσης την πλώρη πλοίου. Πάνω της χαράζεται ποιητική φράση για την Εθνική Αντίσταση. Το κάτω μέρος του χάλκινου έργο έχει τη μορφή θαλάσσιου οργανισμού, αστερία. Τα τρία σχήματα της σύνθεσης αυτής, σε συγκερασμό, είναι ο αφηρημένος συμβολισμός των τότε δυνάμεων της Εθνικής Αντίστασης. Παράλληλα όμως αποτελεί και συμβολισμό της εθνικής συμφιλίωσης των πολιτικών δυνάμεων, που βιώσαμε πρόσφατα», επισημαίνει.  

Από τον συγκερασμό αυτών των δυνάμεων προβάλλει το τρίτο μέρος τον μνημείου, που είναι η φτερωτή μορφή.

«Σαν απόηχος αρχαίων φτερωτών του Αιγαίου (η Νίκη του Αρχέρμου, η Νίκη της Σαμοθράκης, είναι και αυτό τοποθετημένο σε μαρμάρινο πλοίο. Κατ' αυτό τον τρόπο η μορφή αυτή γίνεται η αφηρημένη έκφραση της Ελευθερίας, της Νίκης, της ψυχής του αγωνιστή, των ιδανικών. Έτσι, σαν θαλασσινή σύλληψη στο σύνολό της, δεν θα ταίριαζε βέβαια να τοποθετηθεί στο βουνό, όπως πρότεινε κάποιος, αλλά στη θάλασσα».

Πρόσθετα δηλώνει ότι  η αφαιρετική έκφραση των εννοιών στο έργο είναι μία προσωπική του δικαίωση.

«Τώρα που έπεσαν τα τείχη της Ευρώπης και του Βερολίνου, το μνημείο γίνεται επίκαιρο κι ελπίζω διαχρονικό: Δηλαδή, η αφηρηματική αυτή ένωση των μορφών δημιουργήθηκε αρκετά χρόνια πριν η Ευρώπη γνωρίσει την έκπληξη της πρόσφατης συμφιλίωσης. Κι επίσης, ενώ πάμπολλα έργα Αντίστασης στην Ευρώπη και αλλού εικονίζουν ρεαλιστική σύμπτυξη αγωνιστών με υψωμένα χέρια, εδώ αντίθετα η αφηρημένη έκφραση του έργου περνά στις μέρες μας και γίνεται - παράλληλα με τη μνήμη - έργο αισθητικής θεώρησης, χωρίς να περιέχει τα θεματικά στοιχεία με τα οποία ενδεχομένως θα γινόταν ξεπερασμένο», συμπληρώνει. 

 

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση