Σε κλιμάκωση της νευρικότητας που καταγράφεται τις τελευταίες εβδομάδες στην Άγκυρα γύρω από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, παραπέμπει η νέα NAVTEX 0947/25, που εξέδωσε ο υδρογραφικός σταθμός Σμύρνης, προαναγγέλλοντας έρευνες του ωκεανογραφικού σκάφους «Πίρι Ρέις» στο κέντρο του Αιγαίου Πελάγους.
«Η NAVTEX αφορά περιοχές δυτικά της Λέσβου και της Χίου, από τις 4 έως και τις 14 Οκτωβρίου», σύμφωνα με την ανακοίνωση.
Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη NAVTEX 0863/25, που είχε εκδοθεί από την ίδια τουρκική υπηρεσία, δεν υλοποιήθηκε, καθώς, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, επιδιώχθηκε τότε να μην δυναμιτιστεί η συζητούμενη -αλλά τελικώς μη πραγματοποιηθείσα– συνάντηση μεταξύ του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Νέα Υόρκη.
Η νέα τουρκική οδηγία επαναλαμβάνει ουσιαστικά το ίδιο στίγμα, υποδηλώνοντας πρόθεση επιμονής στην παρουσία του «Πίρι Ρέις» σε περιοχές όπου η Αθήνα παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή κάθε τουρκική κίνηση, ιδίως στο κέντρο του Αιγαίου, λόγω του ιδιαίτερου ιστορικού και συμβολικού φορτίου που φέρει.
Η μη πραγματοποίηση της συνάντησης Μητσοτάκη - Ερντογάν στη Νέα Υόρκη, παρά τη σχετική προσμονή, αποδίδεται -κατά διπλωματικές εκτιμήσεις- στην τουρκική πλευρά, η οποία φέρεται να υπονόμευσε την προετοιμασία της. Η εξέλιξη αυτή αφήνει ελάχιστα περιθώρια επαναπρογραμματισμού από ελληνικής πλευράς και ενισχύει τα ερωτήματα σχετικά με τις μακροπρόθεσμες προθέσεις της Άγκυρας απέναντι στην Ελλάδα.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται πλέον στο κατά πόσο το «Πίρι Ρέις» θα εκτελέσει τελικά τις έρευνες που αναγγέλθηκαν, ή αν και αυτή η NAVTEX θα παραμείνει ανεφάρμοστη, στο πλαίσιο τακτικισμών.
Παράλληλα, στην Τουρκία καταγράφεται προβληματισμός για τις πρόσφατες δηλώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κοπεγχάγη, αναφορικά με το casus belli. Ο Έλληνας πρωθυπουργός συνέδεσε ευθέως την ανάγκη για ακύρωση της τουρκικής απειλής πολέμου με την εξομάλυνση των σχέσεων των δύο χωρών.
«Η άρση του casus belli αποτελεί προϋπόθεση για μια ουσιαστική επανεκκίνηση των σχέσεων μας», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.
Εκνευρισμός καταγράφεται στην Άγκυρα και για τη σκληρή ελληνική στάση ως προς τον κανονισμό SAFE, καθώς η Ελλάδα, μαζί με τη Γαλλία και την Κυπριακή Δημοκρατία, αντιτίθενται στην πλήρη συμμετοχή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα – αντίθεση που έρχεται σε αντίστιξη με την πλειονότητα των ευρωπαϊκών κρατών-μελών.
Σε τουρκικές ιστοσελίδες, όπως το Trhaber, παρουσιάζεται η πτήση ελληνικών F-16 Viper πάνω από το Καστελλόριζο ως «επικίνδυνη πρόκληση», συνοδευόμενη μάλιστα από βίντεο. «Σε απόσταση αναπνοής από το Κας πέταξαν τα ελληνικά μαχητικά που επέστρεφαν από την Κύπρο», αναφέρεται.
Η αναφορά στην αναβάθμιση των F-16 από τις ΗΠΑ αποδίδεται στο κλίμα δυσαρέσκειας που επικρατεί στην Τουρκία για την καθυστέρηση στην αντίστοιχη αναβάθμιση των τουρκικών αεροσκαφών, η οποία, παρότι συμφωνημένη, παραμένει στάσιμη.
Η πτήση πάντως των ελληνικών μαχητικών είναι πραγματικό γεγονός, καθώς δύο F-16 Viper της Πολεμικής Αεροπορίας πέταξαν την 1η Οκτωβρίου μέχρι τη Λευκωσία, όπου συμμετείχαν στην αεροπορική επίδειξη για την επέτειο της Κυπριακής Ανεξαρτησίας. Η επιστροφή τους προς τη βάση περιλάμβανε διέλευση από το σημείο του Καστελλόριζου, εντός ελληνικού εναέριου χώρου.
Στο μεταξύ, την επόμενη εβδομάδα, έχει προγραμματιστεί να διεξαχθεί η μεγάλη αεροναυτική άσκηση των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων, με την ονομασία «Θαλασσόλυκος» (Deniz Kurdu). Η συγκεκριμένη άσκηση δεν θεωρείται αιφνιδιαστική, καθώς περιλαμβάνεται στον κατάλογο των προβλεπόμενων δραστηριοτήτων στο πλαίσιο των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ).
Ωστόσο, η χρονική της σύμπτωση με τη NAVTEX, τις δηλώσεις για το casus belli και την ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις δημιουργεί ένα πλαίσιο αυξημένης επιτήρησης από πλευράς Αθηνών.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.