20.11.2018 12:45

Κ. Μουτζούρης| Η Χίος αδικήθηκε κατάφορα στην κατανομή πόρων του ΕΣΠΑ σε σχέση με την προσφορά της στο Α.Ε.Π.

Ο υποψήφιος περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κ. Μουτζούρης, σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στον «π» για την υποψηφιότητα και τα σχέδιά του για τη Χίο και τα υπόλοιπα νησιά.

Η υποψηφιότητά του απέναντι στη Χριστιάνα Καλογήρου ήρθε να ταράξει τα ήδη ταραγμένα νερά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, δίνοντας διέξοδο σε μία σημαντική μερίδα «γαλάζιων» στελεχών που έχουν απομακρυνθεί από τη νυν Περιφερειάρχη.

Τεχνοκράτης, με σημαντικές γνώσεις και επιστημονικό έργο στο ζήτημα της αξιοποίησης των λιμενικών εγκαταστάσεων, έχοντας διαγράψει μία αξιοζήλευτη πορεία στην ακαδημαϊκή κοινότητα, ο Πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής ανοίγει για πρώτη φορά τα χαρτιά του και καταθέτει τις σκέψεις του σχετικά με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.

Ο Κων/νος Μουτζούρης μιλά για την υποψηφιότητά του για τη θέση του Περιφερειάρχη, εστιάζει στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Χίος και τολμά να ανοίξει τον φάκελο των έργων του ΕΣΠΑ κάνοντας λόγο για κατάφορη αδικία σε βάρος της Χίου την τελευταία 5ετία.

Από το Πλωμάρι στην κορυφή της ακαδημαϊκής κοινότητας

  • Γεννήθηκα στη Μυτιλήνη από γονείς εκπαιδευτικούς από το Πλωμάρι. Τα μαθητικά μου χρόνια τα πέρασα στη Λέσβο και σε ηλικία 17 ετών πήγα στην Αθήνα για να σπουδάσω πολιτικός μηχανικός.
  • Αποφοίτησα με άριστα το 1971 και ακολούθησα μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών στο αντικείμενο του υδραυλικού μηχανικού στο Πολυτεχνείο της Grenoble στη Γαλλία και μεταδιδακτορικές σπουδές στο Πολυτεχνείο Delft της Ολλανδίας. Επέστρεψα στην Ελλάδα και εντάχθηκα αρχικά στο καθηγητικό δυναμικό της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.
  • Εκλέχθηκα καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στο αντικείμενο της Ακτομηχανικής και των Λιμενικών Έργων και αργότερα υπήρξα πρωτεργάτης της ίδρυσης του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων, ενός πρότυπου χώρου διεξαγωγής πειραμάτων σε πραγματικά μοντέλα υπό κλίμακα, μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα και ένα από τα λίγα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
  • Έχω διατελέσει Πρόεδρος της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών για τέσσερις θητείες και το 2006 εκλέχτηκα Πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Το 2011 επιβραβεύτηκα από το γαλλικό κράτος με το παράσημο του Ιππότη της Τάξεως των Γραμμάτων και το 2012 ορίστηκα Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής.
  • Το 2018 μου ανατέθηκε ο ρόλος του προέδρου της διοικούσας επιτροπής του νεοσύστατου Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας.
  • Είμαι παντρεμένος με τη Δήμητρα Μουτζούρη και έχουμε τρία παιδιά, το Γιάννη, τη Μάγδα και το Χάρη.

Η απόφαση αυτόνομης καθόδου

  • Τους τελευταίους μήνες μου ζητήθηκε εντόνως αν θα μπορούσα να ασχοληθώ και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Οι παροτρύνσεις των φίλων για εμένα δεν ήταν αρκετές. Ήταν κάτι που το ήθελα κι εγώ προσωπικά περισσότερο από αγάπη για τον τόπο μου και τα νησιά μας. Θεωρώ ότι το Βόρειο Αιγαίο έχει μείνει πολύ πίσω στα βασικά έργα υποδομής, έργα που αποτελούν βασικούς παράγοντες για την ανάπτυξη των νησιών μας.

Τα νησιά μας άνοιξαν εύκολα την αγκαλιά τους για το μεταναστευτικό

  • Η επαφή μου, ειδικότερα με τη Λέσβο, που είναι εγκατεστημένη η οικογένειά μου, οι γνωστοί μου και οι παιδικοί μου φίλοι, με ώθησε στην πολυήμερη παραμονή μου στο νησί για αρκετές ημέρες κάθε μήνα. Έτσι παρακολούθησα από κοντά όλα τα σημαντικά προβλήματα με πρώτο και μεγαλύτερο αυτό το σοκ που έφερε η μεταναστευτική κρίση. Έχω πλήρη γνώση για το τι έγινε και τι δεν έγινε, ειδικά στον τομέα της διοίκησης της Περιφέρειας.
  • Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου μπορεί να βρίσκονται κοντά στα μικρασιατικά παράλια ωστόσο υπάρχουν νησιά στο Νότιο Αιγαίο που βρίσκονται εγγύτερα με τις απέναντι ακτές και δεν αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα. Αυτό δημιουργεί τον εξής προβληματισμό: Γιατί η κρίση εκδηλώθηκε στα νησιά του Βορείου Αιγαίου; Μία πρώτη αποτίμηση της κατάστασης μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κάτι δεν έγινε σωστά στην Περιφέρειά μας. Ανοίξαμε εύκολα τις αγκαλιές μας σε σχέση με τα ανεπτυγμένα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και άρα δημιουργήθηκε πρόσφορο έδαφος για ό,τι ακολούθησε στη συνέχεια.
  • Δεν είναι ένα θέμα που θα λυθεί εύκολα. Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα οριακό σημείο. Η Λέσβος έχει 13.000 μετανάστες σε έναν πληθυσμό 90.000 κατοίκων, κάτι που σημαίνει ότι 1 στους 8 κατοίκους είναι αλλοδαπός και μάλιστα εισήλθε παράνομα στη χώρα μας. Υπάρχει μία δυσαναλογία μεταξύ του μόνιμου πληθυσμού των νησιών μας με τον μεταναστευτικό πληθυσμό έναντι άλλων σημείων στην Ελλάδα.
  • Οι αριθμητικές διαφοροποιήσεις του μεταναστευτικού θα πρέπει να εξαλειφθούν και να επιβαρυνθούν ισόποσα και άλλες περιοχές της χώρας και όχι μόνο τα νησιά μας. Όσο υπάρχουν δυσαναλογίες στο βιοτικό επίπεδο και στην ανάπτυξη σε σχέση με τις παρακείμενες ευρωπαϊκές χώρες, αυτή η κατάσταση συνεχώς θα επιδεινώνεται.
  • Σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου θα αποφύγω να αναφερθώ υποτιμητικά στην κρατούσα περιφερειακή αρχή, όμως εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι κάτι δεν πήγε καλά. Σε ότι αφορά στην κεντρική διοίκηση δεν έγινε καλή διαχείριση των οικονομικών πόρων και δεν δόθηκε σαφές μήνυμα ότι η χώρα μας δεν μπορεί να καταντήσει μία αποθήκη ψυχών.

Η ανισοκατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ και οι ανάγκες της Χίου

  • Η διάθεση των πόρων του ΕΣΠΑ ανάμεσα στα νησιά του Βορείου Αιγαίου ήταν άνιση και αυτό φάνηκε στην πορεία. Αυτό που δεν έχει γίνει αντιληπτό είναι ότι η Χίος δεν είναι ένα τυχαίο νησί. Είναι ένα νησί σημαντικό, το οποίο προσφέρει σημαντικά στο ελληνικό Α.Ε.Π. μέσω της ναυτιλίας. Κατά συνέπεια, αν δει κανείς τα νούμερα, θα δει ότι η Χίος αδικήθηκε κατάφορα σε σχέση με την προσφορά της.  
  • Αυτό μπορεί να διορθωθεί αν εφαρμοστεί απαρέγκλιτα ο αλγόριθμος της ισοκατανομής των πόρων ανάλογα με τα πληθυσμιακά δεδομένα και τις ανάγκες. Γιατί δεν παίζουν ρόλο μόνο οι αριθμοί των πληθυσμών αλλά και οι πραγματικές ανάγκες που έχει κάθε νησί. Ένα τέτοιο παράδειγμα πραγματικής ανάγκης είναι το θέμα της δημιουργίας του αεροδρομίου της Χίου, που εύκολα θα μπορούσε να επιλυθεί και όμως δεν επιλύεται επί σειρά ετών.
  • Το νησί έχει άπειρες δυνατότητες. Για παράδειγμα υπάρχει μία καταπληκτική υποδομή στη νότια Χίο, ο λιμένας των Μεστών. Είναι πραγματικά λυπηρό να αντικρίζει κανείς αυτή την εικόνα εγκατάλειψης και να μένει αναξιοποίητη, τη στιγμή που η εικόνα του κεντρικού λιμένα Χίου είναι επιεικώς απαράδεκτη από κάθε άποψη.

Η αναγκαιότητα αξιοποίησης των λιμενικών υποδομών

  • Τόσο το κεντρικό λιμάνι όσο και οι λιμενικές υποδομές του κάθε νησιού είναι απαραίτητο στοιχείο της εδαφικής συνέχειας με την ηπειρωτική χώρα. Άρα χωρίς λιμάνι δεν μπορεί να λειτουργήσει ένα νησί και άρα η Χίος πρέπει να επιλύσει άμεσα αυτό το θέμα.
  • Αντιλαμβάνομαι τις διαμαρτυρίες και τις ενστάσεις όταν τίθεται το ζήτημα της μεταφοράς των λιμενικών δραστηριοτήτων στα Μεστά, όμως δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση. Είναι κατανοητό ότι τα νησιά θέλουν το λιμάνι και το αεροδρόμιο κοντά στον αστικό ιστό αλλά αυτό δημιουργεί στην περίπτωση της Χίου πολλά προβλήματα.

Οι κύριοι άξονες της υποψηφιότητας Μουτζούρη

  • Πρέπει να διευκρινίσω ότι δεν είμαι πολιτικός. Κατά συνέπεια είμαι ένας εμποτισμένος τεχνοκράτης. Το κύριο στοιχείο που θέλω να δώσω μέσα από την υποψηφιότητά μου είναι η ανάπτυξη των υποδομών και η επίλυση προβλημάτων σε επίπεδο έργων.
  • Στην περίπτωση της Χίου υπάρχουν πολλά σημαντικά ζητήματα στην καθημερινότητα. Αν πάρει κανείς, για παράδειγμα, το ζήτημα του νερού θα δει ότι δεν μπορεί μετά από τόσα λεφτά που έχουν δαπανηθεί το νησί να μην έχει πόσιμο νερό. Στις πιο απόμακρες χώρες της Αφρικής αυτά τα προβλήματα επιλύονται σταδιακά, δεν μπορεί να μην επιλύονται στη Χίο.
  • Σε κεντρικό περιφερειακό επίπεδο πρέπει επίσης να επιλυθεί το ζήτημα των χωρικών αντιπεριφερειαρχών. Στα Πανεπιστήμια υπάρχει ο Πρύτανης που χαράσσει πολιτική και διαθέτει πόρους, όμως στην κάθε σχολή υπάρχει ο Κοσμήτορας και ο Πρόεδρος που λειτουργούν αυτόνομα σε ένα πλαίσιο ευρύτερης συνεννόησης και συνεργασίας. Θεωρώ ότι στα νησιά μας οι χωρικοί αντιπεριφερειάρχες και οι περιφερειακοί σύμβουλοι πρέπει να έχουν ανεξαρτησία κινήσεων. Αν επιτύχω να εκλεγώ το πρώτο βήμα θα είναι η πλήρης αποκέντρωση της εξουσίας.
  • Η Χίος ευτύχησε να έχει αυτή την περίοδο πολύ άξιους αιρετούς στην Περιφέρεια, στους οποίους όμως, όπως μου έχουν μεταφέρει, δεν δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουν τις δυνατότητές τους και να δείξουν την αγάπη τους για τον τόπο τους. Αυτό πρέπει και θα αλλάξει άμεσα.
  • Η ιδεολογική τοποθέτηση είναι γνωστή καθότι υπήρξα υποψήφιος βουλευτής με τη Ν.Δ.. Όμως αυτή η υποψηφιότητα είναι μία αποκεντρωμένη υποψηφιότητα, τεχνοκρατικού χαρακτήρα. Κατεβαίνω με τεχνοκρατικό μανδύα και πραγματικά πλήρως ανεξάρτητος. Κατά συνέπεια, κάτω από τις αγκαλιές μας χωράνε όλοι οι οποίοι ανήκουν στο δημοκρατικό τόξο.

Η συγκρότηση του ψηφοδελτίου

  • Ξεκίνησα από τη Λέσβο ανακοινώνοντας πρώτα εκεί την υποψηφιότητά μου και τώρα συνεχίζω στα υπόλοιπα νησιά της Περιφέρειας. Στη Χίο έχω σειρά σημαντικών επαφών με άτομα που είτε γνώριζα από το παρελθόν, είτε γνωρίζω τώρα στο πλαίσιο της υποψηφιότητάς μου. Έχω ένα δίκτυο επαφών με σημαντικά στελέχη και σύντομα ευελπιστώ ότι θα είμαι σε θέση να ανακοινώσω το συνδυασμό μου.
  • Αυτό που εισπράττω από όλους είναι ένα έντονο συναίσθημα δυσφορίας ότι δεν αποδόθηκαν αυτά που έπρεπε στη Χίο. Ο κόσμος είναι έντονα δυσαρεστημένος και αποζητά μία ουσιαστική αλλαγή προς το καλύτερο και προς μία πιο τεχνοκρατική λογική. Για εμένα η άποψη των Χιωτών είναι σημαντική γιατί είναι άνθρωποι εκ φύσεως κοινωνικοί και με εμπειρίες από άλλα μοντέλα διοικήσεων σε άλλες χώρες εξαιτίας του εμπορίου και της ναυτιλίας.

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ