Υγεία

20/5/19 10:53

τελ. ενημ.: 20/5/19 10:56

Πώς να στηρίξετε το παιδί με άγχος εξετάσεων

Γράφει η Δάφνη Πιπιτσούλη, Παιδοψυχίατρος Κινητής Μονάδας Ψυχικής Υγείας Χίου

Στο μεγάλωμα ενός παιδιού, υπάρχουν πολλά ζητήματα που μπορεί να απασχολήσουν τον γονιό. Αρκετά συχνά είναι τα ερωτήματα των γονιών γύρω από την κατάσταση που ονομάζεται «άγχος εξετάσεων».

Το άγχος εξετάσεων ξεπερνά πολύ σε ένταση την φυσιολογική ανησυχία που μπορεί να έχει οποιοσδήποτε μαθητής πριν από ένα σημαντικό διαγώνισμα, και η οποία δεν προκαλεί προβλήματα διότι ο μαθητής την λύνει εύκολα. Όμως το σοβαρό άγχος μπορεί να κάνει ένα παιδί να νιώθει ότι «μπλοκάρει». Ως αποτέλεσμα, κάποια παιδιά δεν καταφέρνουν να το αντιμετωπίσουν, να αποδώσουν στο διαγώνισμα και να πάρουν το βαθμό που αντιστοιχεί στην προσπάθεια προετοιμασίας που έχουν κάνει. Το παιδί μπορεί να αγχώνεται από την αρχή της χρονιάς, και όσο περνούν οι μήνες το άγχος του να αυξάνεται σε ένταση.

Οι έφηβοι με άγχος μπορεί να το περιγράφουν με τα λόγια τους, ή να έχουν άλλα συμπτώματα, όπως ζαλάδες, πονοκεφάλους, κρίσεις πανικού, κοιλιακά άλγη και συμπτώματα από το γαστρεντερικό σύστημα. Ο έφηβος μπορεί να είναι πεσμένος, στενοχωρημένος, απογοητευμένος, ή νευρικός και θυμωμένος. Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, να θυμηθεί, και συγκρίνεται συνέχεια με τους άλλους. Στο μυαλό του κυριαρχούν όχι ένα, αλλά πολλά σενάρια που μιλούν για αποτυχία, καταστροφή, και άλλες αρνητικές εκβάσεις της προσπάθειάς του.

Για να βοηθήσετε αποτελεσματικά ένα παιδί με άγχος εξετάσεων χρειάζεται πρώτα εσείς ως γονείς να διατηρείτε την ψυχραιμία σας και να σας νιώθει το παιδί όσο πιο ήρεμους γίνεται. Αποφεύγετε να του υπενθυμίζετε συνέχεια ότι έχει διάβασμα, βοηθήστε το όμως με προθυμία σε ό,τι σας ζητήσει. Υπενθυμίστε του να ξεκουράζεται και να κοιμάται όσο χρειάζεται. Αποφύγετε να του δίνετε υπερβολική ενθάρρυνση, γιατί αυτό μπορεί να το κάνει να νιώθει ότι έχετε υψηλές απαιτήσεις και να το αγχώνει περισσότερο. Ενθαρρύνετέ το να ακολουθεί τις οδηγίες των καθηγητών του. Κρατήστε διακριτική αλλά σταθερή την παρουσία σας στο χώρο του σπιτιού, για να σας νιώθει διαθέσιμο να ακούσετε τις αγωνίες και τις σκέψεις του, όποιες κι αν είναι αυτές. Θυμηθείτε ότι δεν θα το βοηθήσει η κριτική ή οι υπερβολικές συμβουλές, όμως μπορεί να θέλει απλά να μιλήσει και να μοιραστεί μαζί σας τα συναισθήματά του, και αυτό αρκεί για να σας νιώθει δίπλα του ως γονιό και να καθησυχάζεται. Σκεφτείτε να αναζητήσετε βοήθεια ειδικού αν το άγχος του παιδιού επιμένει για εβδομάδες ή χειροτερεύει.

 

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση