Απόψεις

5/6/20 10:37

τελ. ενημ.: 5/6/20 10:40

Rebranding Chios Κεφάλαιο V

Σε αυτό το κεφάλαιο θα επικεντρωθώ στις προσπάθειες που γίνονται για να ευρεθεί χώρος / τόπος να σχεδιαστεί νέο λιμάνι ή προέκταση του λιμανιού ή όπως αλλιώς θέλετε να το ονομάσουμε.

Α) Λόγω της ανάγκης προσέλκυσης και φυσικά του ελλιμενισμού των μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων (παρόλο που εγώ επιμένω ότι γι αυτή την περίπτωση το λιμάνι των Μεστών είναι ιδανικό)και θα αυξήσει την επισκεψιμότητα κρουαζιερόπλοιων στο νησί.

Β) Να αποφορτιστεί η προκυμαία από το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Εδώ είναι το «παράξενο», έχουμε ένα λιμάνι που από πλευράς χωρητικότητας τίποτα δεν του λείπει και όμως μειονεκτεί λόγω φόρτου αυτοκινήτων.

Το σκεπτικό στην ουσία είναι η μείωση του κυκλοφοριακού γύρω από το λιμάνι , το Βουνάκι και όλοι οι άλλοι δρόμοι που εμπλέκονται. Έτσι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν προταθεί διάφορες λύσεις όπως :

1)Λιμάνι στο Κοντάρι: Βασικό μειονέκτημα είναι ότι βρίσκεται μακριά από την απλωταριά. (θα καταλάβετε παρακάτω τι εννοώ.)

2)Πρόταση του Σταύρου Μιχαηλίδη:

Πλεονεκτήματα :

- Τα πλοία είναι προστατευμένα από τον καιρό.

- Οι νταλίκες είναι πιο κοντά στον προορισμό τους χωρίς να ενοχλήσουν καφετέριες και περιφερειακό λιμανιού.

Μειονεκτήματα:

- Mειώνεται αισθητά ο χώρος μανούβρας των μεγάλων ferries

- Τα Ι.Χ. αυτοκίνητα για Βόρεια Χίο περνάνε αναγκαστικά πάλι από την προκυμαία.

- Η Μαρίνα δεν μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί για megayachts. (δύσκολη είσοδος)

3) Το 2015, όταν ακόμα η Μαρίνα είχε αφεθεί στο έλεος της τύχης της, έκανα κι εγώ μια πρόταση να δημιουργηθούν ντόκοι έξω από τη Μαρίνα του Καστέλου. Είναι αρκετά υπήνεμα  σε σχέση με άλλες τοποθεσίες, ιδανικό βύθισμα και εκμετάλλευση του χώρου της αλάνας 28 στρεμμάτων, τα οποία με κατάλληλη σχεδίαση θα μοιράζονταν με τη Μαρίνα. Ναι μεν, άκουσα κι εγώ με τα ίδια μου τ αυτιά από φίλο έμπορο ότι είναι ωραία η πρόταση αλλά είναι μακριά από την απλωταριά.

4) Έτσι όλες οι υπόλοιπες προτάσεις έχουν συγκεντρωθεί γύρω από το υπάρχον λιμάνι, με «γραμμή» να είναι κοντά στο κέντρο. Παρουσιάστηκε λοιπόν το προηγούμενο masterplan το οποίο παρουσίαζε δύο θέσεις πλαγιοδέτησης κρουαζιερόπλοιων και εναλλακτικά των ferries κατά βορινά. Ήταν δεδομένο ότι αυτή η πρόταση δεν θα περνούσε (κάπου έβαλα κι εγώ το χέρι μου) με τέτοια έκθεση των πλοίων στον καιρό ιδιαίτερα στον βοριά.

5) έτσι ξανά ετοιμάστηκε άλλο Masterplan από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου  με τρεις προτάσεις. Βλέπετε όταν κάτι δεν είναι ιδανικό με μια σχεδίαση τότε συνυπάρχουν πολλές προτάσεις για να εκλεγεί η βέλτιστη. Κοινός παρανομαστής (υποτίθεται) κοντά στο εμπορικό κέντρο.

Προσωπικά απορρίπτω τις δυο προτάσεις (A&Γ), η (Β) έχει σαφώς περισσότερα πλεονεκτήματα.

Αν την προσέξετε αρκετά, ο ντόκος είναι αντιγραφή (copypaste) του ντόκου που έχω σχεδιάσει στη μαρίνα του Καστέλου. Ναι μεν εδώ, είναι πολύ πιο εκτεθειμένος στον καιρό και πολλές φορές θα ακυρώνονται οι προσεγγίσεις.  Τα ferries θα πλαγιοδετούν εντός του λιμανιού με τον Βοριά στην πλευρά, θα έχουν πρόβλημα και προσέγγισης και απόπλου ακόμα και αν ρίχνουν άγκυρα προς το Μπούρτζι. Οι σχεδιαστές θα πρέπει να λάβουν υπόψιν και την πρόταση του κ. Σταύρου Μιχαηλίδη που τα πλοία ελλιμενίζονται με την πλώρη πάνω στο βοριά. (ας αποφασίσουν οι καπετάνιοι, δόξα τω θεώ έχουμε αρκετούς στη Χίο)

Τα Ι.Χ. αυτοκίνητα προς Βόρεια θα διασχίζουν επίσης την προκυμαία, έτσι η μείωση της κυκλοφορίας στο λιμάνι δεν θα είναι αισθητή.

Θα υποβιβαστεί η Νοτινή πλευρά του λιμανιού με όλες τις συνέπειες.

Βλέποντας όλα αυτά, επανέφερα δειλά δειλά την πρόταση που είχα κάνει με παρουσίαση στο Ομήρειο (29 Οκτωβρίου 2015) όπου άρεσε γενικώς αλλά κόλλησε στον κώνο προσγείωσης των αεροπλάνων. (δεν είδα να συζητιέται αυτό το πρόβλημα στα προτεινόμενα masterplans). Τότε υπήρχε άλλο ένα μειονέκτημα, ότι οι νταλίκες πάλι ξέφευγαν μέσω προκυμαίας

Με την πρόταση να κατασκευαστεί ο περιφερειακός του κάστρου, το πρόβλημα των ferries λύνεται δια παντός. Μένουν δηλαδή εκεί που είναι, δεν μπαζώνεται η νοτινή πλευρά του λιμανιού. Η Νοτινή πλευρά του λιμανιού θα χρησιμοποιηθεί ιδιαίτερα για ελλιμενισμό MegaYachts. (με κατάλληλη διαμόρφωση). Ο βορινός λιμενοβραχίονας (φαναράκι) μπορεί να διαμορφωθεί αυξάνοντας την επιφάνεια του με τεχνολογία «πασσάλων». στην εσωτερική πλευρά. 

Ο προσανατολισμός του είναι ιδανικός ως προς την προσέγγιση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (μήκος 300 μέτρα και πλάτος περίπου 32) και φυσικά όταν δεν υπάρχει προγραμματισμός κρουαζιερόπλοιων ο ντόκος στο μπούρτζι θα χρησιμοποιείται για φορτοεκφόρτωση των ferries. Αντιστοίχως το νοτινό φαναράκι πρέπει να μεταφερθεί νοτιότερα κατά την αντίστοιχη απόσταση. Για να υπάρξει προστασία από το νοτιά προτείνεται να προεκταθεί ο νοτινός λιμενοβραχίονας νοτιοανατολικά 80/100 μέτρα.

Πλεονεκτήματα:

1.  Η διαμόρφωση του Βορινού προβλήτα είναι κατά πολύ μικρότερου κόστους έναντι των προτάσεων του masterplan.

2. Η προσέγγιση και η πρόσδεση του κρουαζιερόπλοιου πανεύκολη. Προστατεύεται από το Βοριά. (Δεν έχουμε Νοτιά τους καλοκαιρινούς μήνες). Η δε αποχώρησή του (departure) ακόμα πιο εύκολη ( με deadslowastern)

3. Ο δε ντόκος, θα χρησιμοποιείται για τα ferries όταν δεν είναι προγραμματισμένα μεγάλα κρουαζιερόπλοια.

4. Το κυκλοφοριακό μειώνεται στο ελάχιστο πούλμαν- νταλίκες φεύγουν από τον Περιφερειακό Κάστρου- Ιχθυόσκαλα-Ταμπάκικα-ΙΚΑ-Κοφινάς.

5. Τα Ι.Χ. για Νότια από Περιφερειακό Κάστρου-Σημερινού parking Κάστρου. (ΟΤΕ- Ελευθερίου Βενιζέλου ή Ροδοκανάκη) χωρίς να αγγίξουν καν την προκυμαία.

6. Η προκυμαία δε, γίνεται μονόδρομος μόνο για Ι.Χ. (μηχανάκια και ποδήλατα) από το Ν.Ο.Χ. προς Περιφερειακό Κάστρου.

7. Έτσι μειώνεται αισθητά η κίνηση γύρω από τον κήπο και φυσικά στο λιμάνι.

Άλλες παρεμβάσεις στο λιμάνι όπως προτείνεται και από τους υπόλοιπους μελετητές, ήτοι :

  • Μπάζωμα  της παλιάς προκυμαίας Βορινή πλευρά (μπροστά στο REX) για κάποια απομάκρυνση των ferries και δημιουργία μεγαλύτερου parking.
  • Όπως επίσης μπάζωμα μπροστά στο παλιό τελωνείο για δημιουργία πλαγιοδέτησης μικρών μεσαίων κρουαζιερόπλοιων με όλα τα απαραίτητα (Parking για πούλμαν- πύλη Schengen κλπ)
  • Και μια ακόμα πιο τολμηρή πρόταση από παλιό τελωνείο μέχρι παλιό flocafe να διαπλατυνθεί η προκυμαία κατά 8/10 μέτρα. Με τη μέθοδο τσιμεντοπασάλων, το κόστος δεν θα είναι υπερβολικό (βλέπε προκυμαία Λαγκάδας)

Μα θα μου πείτε θα μικρύνουμε το λιμάνι; Το λιμάνι αυτή τη στιγμή ιδιαίτερα τώρα που προτείνονται και ντόκοι στο φαναράκι δεν έχει ανάγκη επιφανειών. Η μεγαλύτερη ανάγκη είναι το κυκλοφοριακό και η καλύτερη εικόνα του λιμανιού για μας και για τον τουρισμό. Έτσι, οι καφετέριες και οι ταβέρνες θα προεκταθούν προς την πλευρά του λιμανιού όπως στους παλιούς καλούς καιρούς.

Είναι ευκαιρία στο πακέτο που θα παρουσιαστεί  ως MASTERPLAN, να έχει εμπλουτιστεί από νέες ιδέες που θα είναι χρήσιμες, πρακτικές και θα ομορφύνουν το νησί μας.

Προτεινόμενες παρεμβάσεις

 

  1. Ντόκος προσέγγισης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων ή ferries.
  2. + 4. Mπάζωμα
  3. Περιφερειακός Κάστρου
  4. Διαμόρφωση προκυμαίας για πρυμνοδέτηση ferries. (όταν χρειάζεται)
  5. Ντόκος για μικρά κρουαζιερόπλοια
  6. Διαπλάτυνση προκυμαίας
  7. Μπάζωμα για προστασία από Νοτιά και parking
  8. Κόψιμο λιμενοβραχίονα

Με εκτίμηση,

Μάρκος Τριπολίτης,

Αρχιτέκτονας Nαυπηγός / Μηχανικός

CEO, PiraeusMarineServicesS.A. 

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση