29.4.2020 19:51

Ο κορωνοϊός και οι μεταφορές μας στο νησί μας

Η Χίος σαν νησί είναι απο τα τυχερά με σχεδόν μηδενικά κρούσματα. Καλό θα είναι όμως να μην επαναπαυόμαστε μιας που έρχεται το καλοκαίρι και καλά είναι να προβλέπουμε όχι πολύ αλλά ένα με δυο μήνες μπροστά μας. Είμαστε πολλοί Χιώτες που ζούμε στην Αθήνα και φυσικά στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Ας αναλογιστούμε ότι ήδη χάσαμε το Πάσχα στον όμορφο Βροντάδο ( πρώτη φορά στη ζωή μου εγώ και η οικογένειά μου) δεν θα ήθελα με κανένα τρόπο να χάσουμε και το καλοκαίρι.

Παραθέτω παρακάτω κάποιες προτάσεις τις οποίες αφού μελετηθούν απο τους επαΐοντες και τους τοπικούς μας άρχοντες ας υιοθετηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες. Ατυχώς αν με ρωτήσετε αν προς το παρόν θα ταξίδευα με αεροπλάνα για έστω μισή ώρα για τη Χίο, η απάντησή μου θα ήταν όχι. Έστω και αν οι επιβάτες είναι μειωμένοι κατα το 50 % για λόγους υγείας πρώτα απ’ όλα, αλλά και γιατί ως συνέπεια τα εισιτήρια θα ακριβύνουν ίσως και 50 % αν οι αεροπορικές εταιρείες δεν βοηθηθούν απο τις κρατικές διευκολύνσεις.

Τί να πούμε για τα πλοία της γραμμής; Ιδιαίτερα αυτά που ταξιδεύουν βράδυ. Αν ζητήσεις καμπίνα έστω και μόνος σου με τα καθαρότερα σεντόνια και αντσυπτικά, ποιος σου εγγυάται ότι ο προηγούμενος επισκέπτης αυτης της καμπίνας δεν ήταν μολυσμένος;  Να μείνεις για 8 ώρες στο σαλόνι  με μάσκα, γάντια και δεν ξέρω τί άλλο θα σκεφτούμε.... Όλα του γάμου δύσκολα.....  Δεν μπορείς να κουρνιάσεις σε μια γωνιά και να βλέπεις ποιος θα περάσει απο δίπλα σου. Ελπίζω επίσης ότι όλες οι μονάδες του κλιματισμού θα έχουν απολυμανθεί σωστά και δεν θα χρησιμοποιούν ανακύκλωση παρα μόνο φρέσκο αέρα. Έτσι οδηγούμαστε εκ των πραγμάτων στο βασικό ερώτημα..   Πού να μείνω σε ένα πλοίο της γραμμής;

Ο μόνος χώρος κατ’ εμέ που έχει τις λιγότερες πιθανότητες να μολυνθείς απο τον ιο, είναι τα ανοικτά καταστρώματα. (open decks).

Τί θα γίνει λοιπόν ; θα μαζευτούμε όλοι νυχτιάτικα στην κόντρα γέφυρα; Θα πρέπει λοιπόν οι Ναυτιλιακές και πρωτίστως η Kυβέρνηση να σκεφτούν οτι η μόνη λύση μεταφοράς στα απομακρυσμένα νησιά ειναι τα ημερόπλοια (πλοία χωρίς καμπίνες με πολλά ανοικτά καταστρώματα και καθίσματα, pullman seats). Προσοχή, δεν συνιστώ τα ταχύπλοα, catamaran και high speeds, deep-v, γιατί και σε αυτά θα είμαστε σε περιβάλλον αεροπλάνου, εγκλωβισμένοι σε ένα χώρο έστω και αν καθόμαστε ένας παρά ένας.

Προτείνεται λοιπόν:

  1. Τα υπάρχοντα πλοία Νήσος Ρόδος – Νήσος Σάμος- Νήσος Χίος, που συνήθως έρχονται στο νησί, να αλλάξουν το βραδινό τους δρομολόγιο σε ημερήσιο. Ήδη τα πλοία αυτά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ταξίδευαν και ημερεσίως τα σαββατοκύριακα.
  2. Το καθημερινό δρομολόγιο Πειραιάς – Χίου Μυτιλήνης, να κοπεί.  Τα πλοία θα είναι πιο ασφαλή εαν πιάνουν μόνο ένα λιμάνι στο δρομολόγιό τους, διαφορετικά το μισό Αιγαίο θα μολυνθεί μόνο απο έναν επιβάτη. Έχουμε το πρόσφατο παράδειγμα της μόλυνσης στην Ικαρία. Αλλά η υποψία μετάδοσης του ιου και στα άλλα νησιά που έπιασε το πλοίο ήταν πολύ πιθανή. Γι’ αυτό έτρεχαν και δεν πρόφταιναν τα κλιμάκια του Υπουργείου απο νησί σε νησί. Άλλο πλοίο λοιπόν για τη Χίο, άλλο για τη Λέσβο. Δόξα τω θεώ απο πληρότητα τους καλοκαιρινούς μήνες δεν υπάρχει πρόβλημα και ακόμα περισσότερο με τα σημερινά δεδομένα όπου ατυχώς με τις υγειονομικές απαιτήσεις τα πλοία δεν θα ειναι γεμάτα πάνω απο 30 % . Ποιος πληρώνει και εδω τη «νύφη»; Ελπίζω εν μέρει το κράτος και δυστυχώς εν μέρει και ο επιβάτης.

Χρυσή τομή   

Είναι φυσικό και απόλυτα εξυπηρετικό το δρομολόγιο Πειραιάς Λιμάνι Χίου με συμβατικά πλοία των 25 μιλίων που θα κάνουν το ταξίδι σε 6-7 ώρες. Ιδιαίτερα τώρα που το πετρέλαιο είναι φτηνό.                                              Υπάρχει πάντα όμως και ο άσσος στο μανίκι.

Ημερήσιο δρομολόγιο με συμβατικά πλοία. Σαφώς μικρότερα απο το Νήσος Ρόδος, Νήσος Σάμος με ταχύτητα άνω των 20 μιλίων απο Ραφήνα / Λαύριο προς Μεστά.

Τί καλύτερο θα θέλαμε; Διάρκεια ταξιδιού 4/5 ώρες με περισσότερα καταστώματα περιπάτων και μεγάλα και άνετα σαλόνια . Τί χρειαζόμαστε την εποχή του κορωνοιού; Λιγότερες επαφές και συντομότερους χρόνους. Με την επιμονή της Χιακής κοινωνίας ελπίζω να κατορθώσουμε να δρομολογηθεί  ένα συμβατικό πλοίο μεσαίων αποστάσεων. Ας προσεγγίσουμε το Υπουργείο Ναυτιλίας να δοθεί και κάποια επιχορήγηση ταξιδιού αν χρειαστεί. Ας το δούμε λοιπόν πιο σοβαρά, τώρα που «στη βράση κολλάει το σίδερο».

Με εκτίμηση,                                                         

Μάρκος Τριπολίτης,

Αρχιτέκτονας Nαυπηγός / Μηχανικός

CEO, Piraeus Marine Services S.A.                                                              

 

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ