Άποψη

5/12/14 11:28

τελ. ενημ.: 5/12/14 11:28

Μεγάλη βαρυχειμωνιά στις αερομεταφορές το 2015

Σε προηγούμενες παρεμβάσεις μας κάναμε εκτενή αναφορά στα πολύ θετικά αποτελέσματα που πέτυχε την τελευταία διετία το νησί της Λέσβου, εκτοξεύοντας τον εισερχόμενο τουρισμό κοντά στις 80 χιλ αφίξεις, ένα νούμερα υπερ-δεκαπλάσιο του ασθενικού τουρισμού μας που με τα βίας ξεπέρασε τις 8000 αφίξεις από την  Ευρώπη.

Τι κι αν σε όλους σχεδόν τους τουριστικούς προορισμούς η μια προσθήκη πτήσεων διαδέχεται την άλλη, αποδεικνύεται με βάση τα στοιχεία που θα παραθέσουμε ότι για ακόμα μια φορά δεν μας αγγίζει κάτι τέτοιο. Αποδεικνύεται ότι ακόμα δεν πιάσαμε πάτο, καθώς το 2015 θα ξεπεράσει κάθε όριο πτώσης, τόσο στις εσωτερικές όσο και στις αφίξεις από το εξωτερικό, αποτολμώντας μια εκτίμηση ότι οι συνολικές αφίξεις από το εξωτερικό θα πέσουν κάτω και από τις 7000. Πιο αναλυτικά:

Για το εσωτερικό δίκτυο το θερινό πρόγραμμα ξεκινάει με δύο λιγότερες πτήσεις την εβδομάδα κάθε Παρασκευή και Κυριακή, που θα πραγματοποιούνται μόλις 2 πτήσεις ενώ πέρσι ήταν 3 σε καθημερινή βάση. Σε ότι αφορά την περίοδο αιχμής, αυτή για την Aegean θα διαρκέσει μόλις 1 μήνα, καθώς οι 4 καθημερινές πτήσεις θα ξεκινήσουν από το τέλος Ιουλίου, αντί για το τέλος Ιουνίου όπως συνηθιζόταν τα τελευταία χρόνια. Παρόμοια και η κατάσταση στην… άγονη γραμμή της Θεσσαλονίκης, όπου η Astra Airlines από τη μια δρομολογεί πιο οικονομικά αλλά μικρότερα αεροσκάφη και από την άλλη χρεώνει σχεδόν πάντα τους επιβάτες με 83 ευρώ, τη στιγμή που στη μη άγονη Μυτιλήνη χρεώνει συνήθως με 50 ευρώ σε μια γραμμή που περιλαμβάνονται όλες οι επιβαρύνσεις σε φόρους αεροδρομίων κα. Ενδεικτικό του παραλόγου που εδώ και χρόνια έχουμε επισημάνει είναι το γεγονός ότι η κατώτατη τιμή στη Μυτιλήνη είναι 25 ευρώ με αρκετές πιθανότητες εξεύρεσής της, και στη Χίο 37 ευρώ με μηδενικές πιθανότητες εξεύρεσης σε μια γραμμή που η αεροπορική εταιρία προστατεύεται αναίτια από τον ανταγωνισμό και δεν χρεώνεται με κανένα φόρο. Είναι ένα σημαντικό θέμα που χρίζει του ενδιαφέροντος των τοπικών φορέων, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι η έδρα του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών είναι στη Χίο.

Αν σε κάποιους οι αρνητικές εξελίξεις στις πτήσεις εσωτερικού φαίνονται πταίσματα, τι να πει κανείς για τις αντίστοιχες του εξωτερικού όπου συνεχίζεται η καταβύθιση των τελευταίων τουλάχιστον 6 ετών. Συγκεκριμένα:

  • Χάνεται η βελγική πτήση της Thomas Cook και μαζί της 1000 τουρίστες, καθώς το Βέλγιο αποτελούσε σταθερά την τρίτη μεγαλύτερη τουριστική αγορά της Χίου μετά την Ολλανδία και τη Νορβηγία
  • Μειώνεται στο μισό η νορβηγική αγορά, καθώς από το 2015 η πτήση θα μοιράζεται με τη Μυτιλήνη. Με αυτή την κίνηση του νορβηγικού tour operator Lilleput Reiser, χάνεται το μοναδικό «ολόκληρο» για τη Χίο αεροπλάνο και μαζί με αυτό άλλοι 1000 περίπου τουρίστες
  • Μειώνεται κατά ένα μήνα η αυστριακή αγορά με την πρώτη πτήση να ξεκινά στο τέλος Ιουνίου αντί για το τέλος Μαΐου των προηγούμενων 2 ετών, που επανήλθε στο νησί μας. Με αυτή τη μετατόπιση η διάρκεια των πτήσεων θα είναι μόλις 3 μήνες αντί για 4.
  • Η Τσεχία συνεχίζει στα χαμηλά επίπεδα των 300 περίπου ατόμων το χρόνο για 3 μήνες, με μέση πληρότητα ανά πτήση τα 25 άτομα σε αεροσκάφος των 148 θέσεων που μοιραζόμαστε με τη Λήμνο. Απορίας άξιο πως συνεχίζει ακόμα…
  • Μοναδική παρηγοριά η αβέβαιη επανάκαμψη της σλοβένικης αγοράς η οποία όμως όπως και η Τσεχία είναι χαμηλού επιπέδου σε σχέση με τις χώρες της δυτικής Ευρώπης και σε καμία περίπτωση αν επανέλθει τελικά δεν θα καλύψει τις μεγάλες απώλειες από Βέλγιο και Νορβηγία.
  • Η κύρια αγορά η Ολλανδία μπορεί να μη μείωσε και αυτή το χρονικό διάστημα και τις πτήσεις, όμως δεν φαίνεται να προσελκύεται στο να προσθέσει θέσεις και πτήσεις όπως έκανε στη Λέσβο, όπου φέτος οι συνολικές πτήσεις ανά βδομάδα θα φτάσουν τις 9! Έναντι 2 μόλις στη Χίο.

Αναλύοντας αυτή την ιδιαίτερα ζοφερή κατάσταση θα περίμενε κανείς να ληφθούν από τους αρμόδιους παράγοντες, κάποιες πρωτοβουλίες, κάποιες ενέργειες για να σταματήσει αυτός ο κατήφορος. Ο τουρισμός της Χίου, όχι μόνο έχει μειωθεί αλλά ταυτόχρονα έχει αυξήσει την εποχικότητά του. Παρόλα αυτά  μέχρι στιγμής όλοι οι φορείς μηδενός εξαιρουμένου παρακολουθούν με παθητική στάση τα γεγονότα. Μήπως θα πρέπει να πάρουμε κι εμείς πρωτοβουλίες; Μήπως θα πρέπει τα πεταμένα λεφτά που δίνουμε στις εκθέσεις να δοθούν για την επιδότηση κάποιες αεροπορικής σύνδεσης; Ακόμα και αν είναι λίγα (που δεν είναι) μήπως να σκεφτούμε να εφαρμόσουμε και στη Χίο την πολύ καλή ιδέα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης Ι. Μπουτάρη να παρακρατείται ένα ευρώ (ας είναι 20 λεπτά) από κάθε απόδειξη τουριστικών υπηρεσιών; Με τη σημερινή κατάσταση εάν δεν επιδοτήσουμε κάποια αεροπορική σύνδεση, δύσκολα θα δούμε κάτι νέο στην εισερχόμενη αεροπορική τουριστική κίνηση.

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση