21.9.2020 17:08

Αντώνης Χανδρής: Ο άνθρωπος της συμφιλίωσης και της δημιουργίας

Ο Α. Χανδρής με το συνάδελφό του Λουκά Νομικό, τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Αλ. Παπαδόγγονα και εκπρόσωπο των Ναυτεργατών

«Καλός άνθρωπος, ένας από τους δημοφιλέστερους και πιο δημιουργικούς εφοπλιστές, υψηλού ηθικού αναστήματος, προοδευτικός, μορφωμένος πανεπιστημιακά, ήταν ο Αντώνης Χανδρής». Έτσι ξεκινά το αφιέρωμα στο Χιώτη πλοιοκτήτη, της ιστοσελίδας www.nafs.gr, που όπως όλοι οι συμπατριώτες του, αλλά και συντοπίτες του εφοπλιστές, με κατεστραμμένο το στόλο του από τον δεύτερο μεγάλο πόλεμο, ξεκίνησε την ανοδική του πορεία, συμβάλλοντας και αυτός στην κατάκτηση της κορυφής από την ελληνική ναυτιλία. Λάτρης του διαλόγου και μάλιστα του εξαντλητικού για την επίλυση των εκάστοτε προβλημάτων, ήταν πάντοτε καλοπροαίρετος και αναγνώριζε το δίκιο του ναυτεργάτη, τον οποίο θεωρούσε και είχε πάντοτε συνεργάτη. Η προσήνειά του υπήρξε παροιμιώδης, είτε μιλούσε με κατώτερο μέλος πληρώματος, είτε με διεθνή επιχειρηματία, είτε με τον πρωθυπουργό της χώρας.

Μετά τον Πόλεμο

Στο 2ο Παγκόσμιο πόλεμο έχασε τον μισό του στόλο, 7 περίπου ατμόπλοια, που είχε από την οικογένειά του, μαζί με τον αδελφό του Δημήτριο Χανδρή. Έκτοτε άρχισε η ανοδική του πορεία. Δικαιωματικά αγόρασε ένα από τα «ευλογημένα liberty s» και ένα τάνκερ τύπου Τ2. Το μυαλό του όμως στράφηκε στην επιβατηγό ναυτιλία. Τότε το μεταναστευτικό ρεύμα ήταν μεγάλο σε όλο τον κόσμο. Υπήρχαν πολλοί μεταπολεμικοί πρόσφυγες, που ήθελαν να αλλάξουν ζωή. O Χανδρής βοήθησε στο να διογκωθεί η μεγάλη ελληνική ομογένεια σε όλο τον πλανήτη, εστιάζοντας ιδιαίτερα στην Αυστραλία. Η εταιρία του ξεκίνησε πρώτα από τον Διεθνή Οργανισμό Προσφύγων για την επαναφορά εκτοπισμένων Ευρωπαίων στην Αυστραλία και στην Αμερική. Ασχολήθηκε όμως και με την μεταφορά στρατευμάτων, ύστερα από συναντήσεις που είχε με την Βρετανική κυβέρνηση. Ενώ ο Αντώνης Χανδρής και ο αδελφός του Δημήτρης είχαν αποκτήσει στην δεκαετία του ᾽60 ένα σημαντικό στόλο 30 τάνκερς, παράλληλα δημιούργησε την «Handris Lines», στοχεύοντας στην μεταφορά εποίκων από την Ευρώπη, που αναζητούσαν νέα ζωή στην Αυστραλία.

«Πατρίς» και «Αμέρικα»

Το υπερωκεάνειο «Πατρίς» αποτελεί το πρώτο του είδους, η τσιμινιέρα του οποίου φιγουράρει σε πολλές ελληνικές ταινίες της εποχής, όταν οι νέοι Έλληνες έφευγαν από τον Πειραιά για την Αυστραλία η την Αμερική. Ακολούθησε το «Αμέρικα», το οποίο υπήρξε το μεγαλύτερο επιβατηγό με ελληνική σημαία. Θέση ενιαία, ανεπίσημο περιβάλλον, αλλά κλιματισμένες όλες οι καμπίνες, άφθονη ψυχαγωγία και φαγητό καλής ποιότητος, θεωρήθηκαν πρωτοποριακές υπηρεσίες, όταν οι οικονομικοί μετανάστες ταξίδευαν έως και το ξημέρωμα του 20ου αιώνα, σε πρωτόγονες συνθήκες. Έτσι όταν τα κύματα μετανάστευσης κόπασαν οι ναυτιλιακές δραστηριότητες των αδελφών Χανδρή στράφηκαν στην κρουαζιέρα, για να καταστήσουν το είδος αυτό του θαλασσίου τουρισμού κορυφαίο της παγκόσμιας ναυτικής βιομηχανίας. Η «Handris Lines» απέκτησε τον μεγαλύτερο στόλο κρουαζιεροπλοίων, 13 τον αριθμό, ξεπερνώντας και τις πατροπαράδοτες αγγλικές P & O, Cunard και Union-Castl.

Πρόεδρος της ΕΕΕ

Ο Α. Χανδρής εκλέχτηκε πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών μετά την μεταπολίτευση και υπήρξε από τους δημοφιλέστερους επικεφαλής της. Κατά τη θητεία του χαρακτηρίστηκε «ο κατάλληλος άνθρωπος την κατάλληλη στιγμή». Είχε καλές σχέσεις με όλους τους πολιτικούς και υπήρξε ο πρώτος που συναντήθηκε με τον αείμνηστο ιστορικό Γενικό Γραμματέα του ΚΚΕ Χαρίλαο Φλωράκη. Ο Χανδρής είχε ιδιαίτερες σχέσεις και με τον Κων. Καραμανλή, και πέτυχε πολλές βελτιώσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικής ικανότητος της ναυτιλίας, καθώς το πλοίο θεωρήθηκε κεφάλαιο εισαγόμενο εκ του εξωτερικού. Μερικά από τα μέτρα αυτά είχαν τυπικά αυξημένη συνταγματική ισχύ, που ακόμη στηρίζουν την ναυτιλιακή επιχείρηση στον τόπο της, που τώρα υπονομεύουν οι Βρυξέλλες. Ο Χανδρής πρωτοστάτησε στην προσπάθεια για συγκέντρωση χρημάτων από τα μέλη της ΕΕΕ, προτρέποντας έτσι την ναυτιλιακή κοινότητα να υποστηρίξει την ελληνική οικονομία. Πρωτοστάτησε μάλιστα ο ίδιος ιδρύοντας ναυπηγείο στην Σαλαμίνα, ασφαλιστική εταιρία πλοίων και αεροσκαφών, εταιρία κατασκευής ηλεκτρικών ειδών, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Όμως κύριο μέλημά του ήταν η συνεννόηση των εφοπλιστών για το κοινό συμφέρον. Έτσι υπό την ηγεσία του ιδρύθηκε η ΙΝΤΕΡΚΑΡΓΚΟ, που εξακολουθεί να λειτουργεί ακόμη.

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ