Γαστρονομία / Διασκέδαση

22/3/17 17:19

τελ. ενημ.: 22/3/17 17:19

Πως μειώνουμε το θερμιδικό περιεχόμενο του τραπεζιού της 25ης Μαρτίου

25η Μαρτίου, μεγάλη Εθνική επέτειος και όπως πάντα εμείς οι Έλληνες κάθε γιορτή την έχουμε συνδέσει και με κάποια φαγητά. Το εθνικό μας φαγητό για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου είναι ο μπακαλιάρος με σκορδαλιά!

Κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής η Εκκλησία επιτρέπει μόνο δύο φορές την κατανάλωση ψαριού, την ημέρα του Ευαγγελισμού και την Κυριακή των Βαΐων. Στα νησιά το φρέσκο ψάρι υπήρχε πάντα άφθονο, αλλά, ειδικά στην υπόλοιπη Ελλάδα, ο παστός μπακαλιάρος εκείνες τις εποχές αποτέλεσε την εύκολη λύση, καθώς ήταν πιο εύκολο να τον προμηθευτεί κανείς και, επιπλέον, μπορούσε να διατηρηθεί εκτός ψυγείου, οπότε πέρασε στην παράδοση και κατά συνέπεια έγινε το εθνικό φαγητό της 25ης Μαρτίου.

Η διατροφική αξία αυτού του τραπεζιού μεγάλη όπως και οι θερμίδες που «παραδοσιακά» θα μας «φορτώσει», αν δεν καταναλωθούν με μέτρο αυτά τα δυο αγαπημένα φαγητά.

Ο μπακαλιάρος λοιπόν είναι εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης, αποδίδοντας 21 γραμμάρια σε 113 γραμμάρια ψαριού. Περιέχει πλήθος θρεπτικών συστατικών και βιταμινών, καθώς είναι πλούσιος σε βιταμίνη Β12, ωφελώντας το νευρικό σύστημα, την παραγωγή DNA και ερυθρών αιμοσφαιρίων. Ακόμη, περιέχει σελήνιο και ιώδιο που προάγουν την υγεία του θυρεοειδή και φώσφορο που βοηθάει στην παραγωγή ενέργειας και την αναγέννηση των ιστών και των κυττάρων. Το ασβέστιο και η βιταμίνη D του μπακαλιάρου κάνουν καλό στα οστά, ενώ η βιταμίνη Α ωφελεί την όραση. Στον μπακαλιάρο βρίσκουμε και χολίνη, μια θρεπτική ουσία απαραίτητη για τη λειτουργία της καρδιάς και του εγκεφάλου και φυσικά τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία βελτιώνουν τα επίπεδα χοληστερίνης, κάνουν καλό στον εγκέφαλο, το δέρμα και τα μαλλιά και μειώνουν τα τριγλυκερίδια του αίματος.
Η μυρωδάτη πρωταγωνίστρια, η σκορδαλιά, φτιάχνεται είτε με πατάτα, είτε με ψωμί, ενώ κάποιοι την προτιμούν και με καρύδια, τα οποία, λόγω της περιεκτικότητάς τους σε ωμέγα-3 και πρωτεΐνη, της χαρίζουν μια πιο υγιεινή χροιά. Είτε λόγω της πατάτας, είτε λόγω του καρυδιού, είτε λόγω του ψωμιού, η σκορδαλιά περιέχει φυτικές ίνες που μας χορταίνουν πιο εύκολα και πιο πολύ, ενώ, αν την προτιμάτε με τον παραδοσιακό τρόπο, με πατάτα, θα ωφεληθείτε με βιταμίνη C και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.
Τα υλικά, όμως, που γεμίζουν τη σκορδαλιά με οφέλη είναι το σκόρδο και το ελαιόλαδο, τα οποία δρουν προς όφελος της καρδιάς, το καθένα με το δικό του τρόπο: το σκόρδο, από τη μία βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ενώ το ελαιόλαδο από την άλλη, με τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και τη βιταμίνη Ε,  βελτιώνουν το λιπιδαιμικό μας προφίλ. Το σκόρδο έχει επίσης αντιβακτηριδιακές και αντιιικές ιδιότητες, καταπολεμώντας τα βακτήρια στον οργανισμό, ενώ σε συνδυασμό με τη βιταμίνη C που περιέχει, μπορεί εύκολα να χαρακτηριστεί ως «φυσικό αντιβιοτικό».
Θερμιδικά τα 113γρ. μπακαλιάρου αποδίδουν 96 θερμίδες αλλά ανεβαίνουν με το τηγάνισμα και μπορεί να ξεπεράσουν και τις 200.Όσον αφορά τη σκορδαλιά οι θερμίδες της διαφέρουν, ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής της, τη χρήση ψωμιού ή πατάτας, την ποσότητα ελαιόλαδου που χρησιμοποιείται. Σε γενικές γραμμές, όμως, οι θερμίδες φτάνουν περίπου τις 95-100 σε 1 κουταλιά της σούπας και η παραλλαγή με τη χρήση των καρυδιών φαίνεται πως είναι μεν η πιο υγιεινή, αλλά ταυτόχρονα και η πιο θερμιδογόνος, λόγω των λιπαρών των καρυδιών.
Γι’ αυτούς που θέλουν να μειώσουν λοιπόν το θερμιδικό περιεχόμενο αυτής της ημέρας, είτε για αυτούς που δεν είναι λάτρεις του παραδοσιακού μπακαλιάρου με το «κουρκούτι» μπορείτε να καταναλώσετε το μπακαλιάρο είτε ψητό στη σχάρα, είτε κοκκινιστό (γιαχνί) ή λεμονάτο στην κατσαρόλα, είτε πλακί στο φούρνο, είτε να τον «τηγανίσετε» στο φούρνο στη λαδόκολλα για τους μικρούς μας φίλους.

Επίσης μπορείτε να φτιάξετε τη σκορδαλιά χρησιμοποιώντας αμυγδαλόψιχα και γιαούρτι αγελάδος 2%. Μπορείτε επιπλέον να συνοδεύσετε το μπακαλιάρο με πατάτες baby με ποικιλία αποξηραμένων μπαχαρικών και να ενισχύσετε περισσότερο το αντιοξειδωτικό προφίλ του τραπεζιού σας. Φυσικά δεν πρέπει να λείπει ποτέ από το τραπέζι μας μια δροσερή και σούπερ αντιοξειδωτική παντζαροσαλάτα ή ντοματοσαλάτα ή εναλλακτικά μια πράσινη σαλάτα με ανάμεικτα λαχανικά, παπαρουνόσπορο και βασιλικό.
Καλή σας όρεξη!

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση