Γαστρονομία & Διασκέδαση

24/12/17 15:53

τελ. ενημ.: 20/2/18 18:54

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: οι συμπρωταγωνιστές

• Η ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ Κ. ΜΕΛΙΤΖΑΝΗ αναλύει τρία τρόφιμα άρρηκτα συνδεδεμένα με το πνεύμα των ημερών.

Στην Ελλάδα η γιορτή των Χριστουγέννων είναι μια από τις σημαντικότερες θρησκευτικές γιορτές. Το εορταστικό, υλικό, τραπέζι έρχεται να συμπληρώσει το πνευματικό, δίνοντας έτσι μια ξεχωριστή σημασία στη ζωή των Χριστιανών όλου του κόσμου.
Είναι ένα γιορτινό αντάμωμα, όπου οι γενιές συναντιούνται. Είναι οι στιγμές αυτές που οι μεγάλοι έχουν την ευκαιρία να συμβουλέψουν τους νεότερους, να διηγηθούν ιστορίες από τη ζωή τους, αλλά και το αντίστροφο!

Όλα αυτά συμβαίνουν, γύρω από ένα τραπέζι, το οποίο είναι στολισμένο με χρώματα και πλημμυρισμένο με μυρωδιές από παραδοσιακά  εδέσματα.Φαγητά και γλυκά με συμβολική σημασία, που προέρχονται μέσα από ήθη και έθιμα ετών.

Σε αυτό το άρθρο λοιπόν, θα μιλήσουμε για τους συμπρωταγωνιστές του γιορτινού αυτού τραπεζιού. Για τα τρόφιμα εκείνα, που αν παραλειφθούν, η απουσία τους θα γίνει αισθητή από τον ουρανίσκο μας. Αναφέρομαι στα κάστανα, στις σταφίδες και στα κουκουνάρια, σε υλικά δηλαδή που συνδέονται άρρηκτα με τα Χριστούγεννα, φέρνουν στο μυαλό μας όμορφες εικόνες ζεστασιάς και θαλπωρής, προσθέτουν μια ιδιαίτερη πινελιά και γεύση στην παραδοσιακή γέμιση της γαλοπούλας και παράλληλα αναβαθμίζουν τη θρεπτική αξία του γιορτινού μας τραπεζιού.

Τα κάστανα

Θεωρούνται ένα κατεξοχήν χειμωνιάτικο σνακ, με χαρακτηριστική γλυκιά και πλούσια γεύση. Αν και θεωρούνται ο «βασιλιάς» των ξηρών καρπών, η θρεπτική τους αξία πλησιάζει αυτή της γλυκοπατάτας ή του καλαμποκιού και λιγότερο των ξηρών καρπών. Όσον αφορά την ενέργεια τους, 4 μικρά ή 6 μεγάλα κάστανα μας παρέχουν περίπου 80 θερμίδες, δηλαδή περίπου όσο 1 φέτα ψωμί.

ü Αποτελούν άριστη πηγή σύνθετων υδατανθράκων. Ο συνδυασμός αυτός τα καθιστά τρόφιμο χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και συνεπώς μπορεί να καταναλωθούν από διαβητικά άτομα, αφού δεν προκαλούν απότομη αύξηση της γλυκόζης στο αίμα.

ü Προσθέτουν φυτικές ίνες στη διατροφή μας.

ü Δεν περιέχουν χοληστερόλη και είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, που δρουν προστατευτικά κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων.

ü Συστήνονται σε άτομα που θέλουν να ρυθμίσουν την αρτηριακή τους πίεση, καθώς αποτελούν άριστη πηγή καλίου και μαγνησίου ενώ  δεν περιέχουν νάτριο.

ü Έχουν αντιοξειδωτικές ενώσεις, ικανοποιητικές ποσότητες βιταμινών  του συμπλέγματος Β, οι οποίες είναι απαραίτητες  για  την εύρυθμη λειτουργία του μεταβολισμού και του νευρικού συστήματος.

ü Θεωρούνται ιδανικό σνακ για παιδιά και εφήβους, καθώς συμβάλουν στην κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο και σίδηρο.

ü Τέλος, είναι τρόφιμα ελεύθερα γλουτένης και σιταριού, που σημαίνει ότι μπορεί να καταναλωθούν από άτομα με κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη, καθώς και από άτομα που εμφανίζουν αλλεργίες στα σιτηρά

 

Τα κουκουνάρια

Είναι οι σπόροι των πεύκων και ανήκουν στους  ξηρούς καρπούς Σε πολλές χώρες του κόσμου τα κουκουνάρια θεωρούνται γκουρμέ είδος και καταναλώνονται ωμά, ψητά ή ακόμα και σε διάφορες σάλτσες (π.χ. η σάλτσα πέστο), αλλά και στον παραδοσιακό χαλβά με σιμιγδάλι.

ü Είναι φημισμένα λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε μονοακόρεστα λιπαρά και αντιοξειδωτικά.

ü Παρέχουν ενέργεια.

ü Μειώνουν και αυτά τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

ü Έχουν αντι-γηραντικές ιδιότητες.

ü Ενισχύουν την όραση.

ü Καταστέλλουν την πείνα, λόγω των λιπαρών οξέων που περιέχουν.

Οι σταφίδες

Δεν ανήκουν στους ξηρούς καρπούς, αφού πρόκειται για αποξηραμένα φρούτα. Συνοδεύουν ιδανικά τις σαλάτες και ικανοποιούν την ανάγκη μας για γλυκό.

ü Έχουν μεγάλη διατροφική αξία, αφού είναι πλούσιες σε φυσική φρουκτόζη, σίδηρο και άλλα ιχνοστοιχεία, προσφέροντας ενέργεια, χωρίς λιπαρά.

ü Τα πιο δημοφιλή είδη σταφίδας είναι η σουλτανίνα, η σταφίδα Μάλαγα, η σταφίδα Monukka, η σταφίδα Ζακύνθου, η κορινθιακή σταφίδα, η σταφίδα Μοσχάτο και η σταφίδα Thompson χωρίς κουκούτσια.

ü Περίπου 2 κουταλιές της σούπας παρέχουν 60 θερμίδες.

Κλείνοντας, θα ήθελα να θυμάστε πως τα Χριστούγεννα εκτός από περίοδος εσωτερικήςανασκόπησης, αγάπης και ανθρώπινης αλληλεγγύης είναι και μία  μεταβατική διατροφικά περίοδος προερχόμενη από μακράς διαρκείας νηστεία, όπου η απότομη διατροφική αλλαγή δεν θα ήταν ο,τι καλύτερο για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Ας κάνουμε λοιπόν την διαφορά και φέτος το Χριστουγεννιάτικο γιορτινό τραπέζι να είναι η αφορμή για νέες, υγιεινές διατροφικές συνήθειες, που θα στολίζουν καθημερίνα το σώμα μας... που τόσο πολύ το έχουμε παραμελήσει.

Καλά και Ευλογημένα Χριστούγεννα σε όλους!

Σχόλια άρθρου: 0