Εκλογές 2014

24/3/14 14:29

τελ. ενημ.: 25/3/14 17:28

Κυκλοφοριακό: Οι παρατάξεις έχουν άποψη για τη λύση του

Με κοινό παρονομαστή την αποτροπή εισόδου των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης οι 4 δημοτικές παρατάξεις που διεκδικούν την ψήφο των πολιτών στις εκλογές της 18ης Μαΐου απαντούν στα ερωτήματα του «π» για το μείζον πρόβλημα του κυκλοφοριακού.

Εναλλακτικές μέθοδοι, όπως η χρήση ποδηλάτων, η δημιουργία δικτύου περιφερειακών χώρων στάθμευσης αλλά και η συχνότερη συγκοινωνία των Μ.Μ.Μ. με τις συνοικίες της πόλης βρίσκονται στις προγραμματικές δεσμεύσεις του κάθε συνδυασμού ενώ στο σύνολό τους επαναφέρουν και το ζήτημα της εφαρμογής της επικαιροποιημένης μελέτης Ηλιόπουλου, η οποία ουδέποτε εφαρμόστηκε.

Οι συνδυασμοί «Όλοι μαζί για τη Χίο μας» με επικεφαλής τον Π. Λαμπρινούδη, η «Πρωτοβουλία για τη Χίο» με επικεφαλής τον Μ. Βουρνού, η «Χιακή Συμπολιτεία» με επικεφαλής την Ε. Φρεζούλη αλλά και η Λαϊκή Συσπείρωση του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Μ. Σκούφαλο αναλύουν μέσα από 3 ερωτήματα τις προγραμματικές τους θέσεις για ένα θέμα που καθημερινά τεστάρει τις αντοχές οδηγών και πεζών.

 

Ερ1.: Ένα από τα μείζονα προβλήματα της τελευταίας δεκαετίας στη Χίο είναι το κυκλοφοριακό. Από την αρχική μελέτη Ηλιόπουλου μέχρι και την επικαιροποίησή της, όσες δημοτικές αρχές προσπάθησαν να εφαρμόσουν νέα μέτρα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου απέτυχαν. Πιστεύετε ότι η Χίος μπορεί να πάρει κυκλοφοριακές ανάσες;

 

Όλοι μαζί για τη Χίο μας : «Επιβάλλεται η επικαιροποίηση»

Το πρόβλημα της Χίου προκύπτει εκτός από το μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων και από τη μη τήρηση του ΚΟΚ αλλά και από τον άνισο φόρτο του ιστορικού κέντρου.

Οι καινούριες ανάγκες που έχουν προκύψει, με τα νέα δεδομένα από τις πεζοδρομήσεις, την επέκταση του περιφερειακού της πόλης και τους χώρους στάθμευσης, επιβάλουν την επικαιροποίηση της μελέτης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, που έχει να επιδείξει σημαντικές επιτυχίες σε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Η εφαρμογή τμηματικά της επικαιροποιημένης  μελέτης  θα προλάβει οποιαδήποτε δυσλειτουργία και θα δώσει ανάσα στην πόλη μας.

 

 

Πρωτοβουλία για τη Χίο: «Αρχή από το πολεοδομικό»

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης της Χίου παρατηρείται  για πάνω από 15 χρόνια και είναι πρόβλημα που αντιμετώπισαν κατά τη δεκαετία του ‘70 και του ‘80 πολλές ευρωπαϊκές πόλεις του μεγέθους της Χίου, οι οποίες έχουν αναπτυχθεί δυναμικά δια μέσου των αιώνων. Το κυκλοφοριακό δεν είναι μεμονωμένο πρόβλημα, αλλά σχετίζεται με τα γενικότερα ζητήματα της οργάνωσης της πόλης, τα οποία ρυθμίζονται μέσα από τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Οι κυκλοφοριακές μελέτες έχουν νόημα μόνο ενταγμένες στον ευρύτερο πολεοδομικό σχεδιασμό και, εάν αυτός λείπει, τα μέτρα είναι αποσπασματικά και δεν μπορούν να αποδώσουν. Στη Χίο, εδώ και  πολλές δεκαετίες, δεν έχει γίνει ο απαραίτητος πολεοδομικός σχεδιασμός, είτε λόγω αδράνειας του κράτους και του Δήμου, είτε λόγω υπέρμετρων αντιδράσεων μεμονωμένων πολιτών. Η Χίος όχι απλά μπορεί να πάρει ανάσα, αλλά μπορεί να επιλύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα όταν το αντιμετωπίσει ως μέρος ενός ευρύτερου ζητήματος.

 

Χιακή Συμπολιτεία: «Αλλαγές με σαφή στόχευση»

Μπορεί και πρέπει να αλλάξουμε την κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της πόλης. Οι δημοτικές αρχές του παρελθόντος απέτυχαν διότι εφάρμοσαν, στην καλύτερη περίπτωση, αποσπασματικά και χωρίς σοβαρή βούληση τις μελέτες που είχαν στη διάθεση τους. Έχουμε την άποψη ότι δεν μπορείς να κρατάς δύο καρπούζια στην ίδια μασχάλη. Από τη μία συμφωνούμε ότι η πόλη δεν έχει πεζοδρόμια, δεν μπορεί να κυκλοφορήσει κανείς με ασφάλεια, ότι η πόλη είναι εχθρική προς τον πεζό και τον επισκέπτη. Και απ’ την άλλη θέλουμε να πάμε με το αυτοκίνητο παντού, με δρόμους διπλής κατεύθυνσης, ακόμα και στο πιο μικρό στενό. Ως πεζοί δυσανασχετούμε και ως οδηγοί βρίζουμε για το κυκλοφοριακό χάος. Για να σταματήσει αυτός ο φαύλος κύκλος, που δεν παράγει λύση, αλλά μόνο υποβάθμιση της δημόσιας ζωής όλων μας, ναι, χρειαζόμαστε αλλαγές με σαφή στόχευση. Για εμάς είναι σαφές ότι το κέντρο της πόλης είναι για τους πεζούς.  Η πόλη μπορεί να πάρει ανάσα από την κυκλοφορία αν αποφασίσουμε να αλλάξουμε την κατάσταση. Σε κάθε πόλη η ρυμοτομία των οδών θέτει τους περιορισμούς, αλλά λύσεις υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει βούληση.

 

Ερ.: Από μεγάλη μερίδα των υποψηφίων όλων των συνδυασμών, επισημαίνεται η ανάγκη καθολικής αλλαγής του τρόπου σκέψης του σύγχρονου δημότη και των επιλογών μετακίνησής του – αποτροπή της χρήσης του ΙΧ και ανάπτυξη εναλλακτικών μετακινήσεων (ποδήλατο, με τα πόδια ή  δημόσιες συγκοινωνίες). Με ποιο τρόπο θα το επιτύχετε;

 

Χιακή Συμπολιτεία: «Αλλαγές στις ροές κίνησης εισόδου και εξόδου των Ι.Χ.»

Καταρχήν συμφωνούμε ότι σε όλες τις σύγχρονες πόλεις το κέντρο της πόλης αποδίδεται κατά κύριο λόγο στους πολίτες και σε ήπια μέσα μετακίνησης, αποτρέποντας τη χρήση του ΙΧ. Σε επίπεδο εφαρμογής οι δρόμοι που έχουν εξαιρετικά μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο εντοπίζονται γύρω από την πλατεία, Βενιζέλου, Ροδοκανάκη, την παραλία και δευτερευόντως  στην Κοραή.

Έχουμε την άποψη ότι πρέπει να αλλάξουν οι ροές κίνησης εισόδου και εξόδου των αυτοκινήτων από την πόλη και να περιορισθεί δραστικά η διάσχιση και η στάθμευση των ΙΧ περιμετρικά της πλατείας και των εσωτερικών δρόμων (Βενιζέλου & Ροδοκανάκη). Απώτερος στόχος να δοθεί ανάσα κίνησης σε πεζούς, ποδήλατα και μέσα μαζικής μεταφοράς. Επιπλέον πιστεύουμε ότι τρία επίπεδα παρεμβάσεων θα υποστηρίξουν διαφορετικές επιλογές, δίνοντας λύσεις στους πολίτες: α) Εκτενείς κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στο κέντρο. β) Ενίσχυση των δημοτικών μέσων μεταφοράς από τις γειτονιές και οργάνωση των περιφερειακών παρκινγκ. γ) Αυστηρή εφαρμογή όσων συμφωνηθούν.

Για την εφαρμογή όμως οποιουδήποτε μέτρου θα πρέπει να υπάρξει συζήτηση με την κοινωνία και συναίνεση. Για το λόγο αυτό καλούμε όλους και όλες να συμμετάσχουν στην συνδιαμόρφωση των προτάσεων μας, είτε ηλεκτρονικά (http://www.xiakisimpolitia.gr/?p=228), είτε δια ζώσης στην ανοιχτή συζήτηση που θα γίνει την Πέμπτη 3 Απρίλη.

Όλοι μαζί για τη Χίο μας: «Ενοποίηση του δικτύου πεζοδρόμων»

Η δημοτική αρχή εγκαινίασε μία σειρά δράσεων για τόνωση της χρήσης του ποδηλάτου.   Έτσι επιτέλους, αυξημένος αριθμός ποδηλάτων κυκλοφορεί στην πόλη μας. Η υλοποίηση του ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Ενώσεως θα ενισχύσει τη χρήση του.

Επιπλέον δρομολογήθηκε δημοτική γραμμή, που μηνιαίως μεταφέρει 1.800 συμπολίτες μας από τους δημοτικούς χώρους στάθμευσης στο κέντρο της πόλης  κάθε τέταρτο.  Η γραμμή αυτή θα υποστηριχθεί με ευέλικτες γραμμές  που θα εξυπηρετούν το ιστορικό κέντρο περιμετρικά,  διευκολύνοντας τη μετακίνηση πολιτών, καταναλωτών και τουριστών.

Ταυτόχρονα  η προβλεπόμενη ενοποίηση του  δικτύου των πεζόδρομων που  υπάρχουν στο κέντρο θα ενισχύσει τη βόλτα με τα πόδια, όπως συνέβη με την Απλωταριά. Πολύ σημαντική παραμένει η μείωση της ηχορύπανσης από τα μηχανάκια.

Στο προσεχές Δ.Σ. θα οριστούν 4 υπάλληλοι που θα συνεπικουρούν το έργο της Αστυνομίας   για την αποτροπή των διπλών σταθμεύσεων, των παραβιάσεων των πεζόδρομων,  την παράνομη στάθμευση και φορτοεκφόρτωση, αλλά πρωτίστως τη συνεχή ενημέρωση με στόχο την αλλαγή νοοτροπίας.

 

Πρωτοβουλία για τη Χίο: «Πλέγμα μέτρων με συστηματική αστυνόμευση»

Η αλλαγή τρόπου σκέψης δεν αρκεί για την επίλυση του προβλήματος μετακίνησης του δημότη. Ένα πλέγμα από λύσεις, κίνητρα και αποτρεπτικά μέτρα διαμορφώνουν τις δυνατότητες μετακίνησης και σταδιακά αλλάζουν τη νοοτροπία του κάθε δημότη. Αυτό το πλέγμα μέτρων δεν αφορά μόνο το κυκλοφοριακό αλλά τη συνολική λειτουργία της πόλης. Ως ενδεικτικά μέτρα που πρέπει να εξεταστούν σε αυτό το πλαίσιο είναι η αναδιάρθρωση και ενίσχυση των δημοσίων συγκοινωνιών, η επέκταση των πεζοδρομήσεων στο κέντρο της πόλης αλλά και των πεζοδρομίων κατάλληλων για ΑμΕΑ στις γειτονιές, η συστηματική ενθάρρυνση της χρήσης ποδηλάτου, συμπεριλαμβανομένης της διάθεσης δημοτικών ποδηλάτων. Η αποτροπή της χρήσης αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, σε πόλεις όπως η Χίος, όπου οι κεντρικές λειτουργίες διοίκησης και εμπορίου παραμένουν, χρειάζονται μελετημένα και διαρκή μέτρα. Σημαντικό ρόλο στην προώθηση τέτοιων μέτρων παίζει η αξιόπιστη, συστηματική και χωρίς υπερβολές αστυνόμευση, καθώς και η συστηματική ενημέρωση του δημότη.

 

Ερ.: Μέχρι να επιτευχθεί η αλλαγή νοοτροπίας θα πρέπει να παρθούν μέτρα που να στοχεύουν στην καλύτερη αξιοποίηση των υφιστάμενων οδικών υποδομών και υποδομών στάθμευσης, στα πλαίσια της βιώσιμης κινητικότητας και όχι της παραδοσιακής διαδικασίας που έδινε προτεραιότητα στο αυτοκίνητο. Ποια θα είναι αυτά σε περίπτωση εκλογής σας;

Όλοι μαζί για τη Χίο μας: «Πεζοδρομήσεις και περιφερειακά πάρκινγκ»

Η ελεγχόμενη στάθμευση κρίθηκε απολύτως απαραίτητη για συμπολίτες μας που κατεβαίνουν στην πόλη για δημόσιες υπηρεσίες, καταστήματα, ιατρεία κ.λπ. και οι οποίοι έβρισκαν κατειλημμένους τους χώρους από υπαλλήλους και εργαζόμενους. Γι αυτό άλλωστε περιορίστηκε σε λίγες οδούς.

Η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας αποσυντόνισε τον ελεγκτικό μηχανισμό, με αποτέλεσμα  την καταστρατήγηση των μέτρων γι’ αυτό και η δημοτική αρχή προχωρά σε ενίσχυση των ελέγχων με δημοτικούς υπαλλήλους.

Το πάρκινγκ  της Φάρκαινας, της Αγίας Άννας Καπέλας, της Καλουτά και της Λιβανού  παρουσιάζουν εξαιρετική κάλυψη. Με τη βελτίωση που πρόκειται να γίνει στο χώρο της Δυτικής Τάφρου αλλά και του πάρκινγκ της Αλατίου, όπου θα διανοιχθεί και νέα οδός, εκτιμούμε ότι θα παρακινηθούν και άλλοι  συμπολίτες μας να παρκάρουν στους δημοτικούς χώρους δωρεάν. Επίσης άμεσα ξεκινούν τα πεζοδρόμια από τη Στεφάνου Τσουρή μέχρι τη Μητρόπολη και τη Βιβλιοθήκη ενώ σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται και η πεζοδρόμηση της Ζολώτα.

 

Πρωτοβουλία για τη Χίο: «Κτήρια στάθμευσης αυτοκινήτων»

Οι περιφερειακοί χώροι στάθμευσης σε μικρές πόλεις, όπως η δική μας,  μπορούν να λειτουργήσουν μόνο όταν υπάρχουν σοβαρά αποτρεπτικά μέτρα για την είσοδο του αυτοκινήτου στην πόλη και όταν διατίθεται τακτική και γρήγορη ανταπόκριση μέσου δημόσιας συγκοινωνίας, ποδηλάτου και δικτύου ασφαλούς πεζοδρομίου. Νέοι περιφερειακοί χώροι στάθμευσης θα πρέπει να δεσμευθούν σήμερα στις περιοχές εκείνες του περιφερειακού δρόμου όπου θα λειτουργήσουν οι συλλεκτήριες οδοί της πόλης.

Οι χώροι στάθμευσης που έχουν ήδη δημιουργηθεί ασφαλώς και θα πρέπει να διατηρηθούν και η λειτουργία τους να ενισχυθεί. Ωστόσο, σε πυκνοκατοικημένες γειτονιές της πόλης θα πρέπει να εξετάσουμε άμεσα τις δυνατότητες δημιουργίας κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων για τους κατοίκους, μιας και η έλλειψη πολεοδομικού σχεδιασμού για δεκαετίες έχει στερήσει τις γειτονιές από τον πολύτιμο δημόσιο χώρο που καταλαμβάνεται από σταθμευμένα αυτοκίνητα.

 

Χιακή Συμπολιτεία: Τα πρώτα άμεσα μέτρα

Επιγραμματικά, προτείνουμε:

-          Επικαιροποίηση και εφαρμογή της μελέτης «Ηλιόπουλου».

-          Ένταξη στη νέα προγραμματική περίοδο μέτρων για βιώσιμες μετακινήσεις στην πόλη.

-          Άμεση ενεργοποίηση των δημοτικών πάρκινγκ και επανασχεδιασμός των δρομολογίων των αστικών ΚΤΕΛ με κέντρο την πλατεία και ακτινωτά προς τις γειτονιές, με αυξημένη πυκνότητα τις ώρες αιχμής.

-          Περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων και δίκτυο πεζοδρόμων σε εκτενές τμήμα της πόλης, κατά προτεραιότητα στο ιστορικό κέντρο, και σύνδεσή του με την πλατεία Βουνακίου και το Κάστρο.

-          Δημιουργία μίας πιάτσας ταξί, αντί τεσσάρων που υπάρχουν σήμερα.

 

ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
«Οι μελέτες να τηρούνται και όχι να καταπατούνται προς άγρα ψήφων»

Το Κυκλοφοριακό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για το Δήμο της Χίου. Η δημοτική αρχή, δέσμια συμφερόντων και ψήφων το αντιμετώπισε αποσπασματικά και αναποτελεσματικά. Τα 4 περίπου χρόνια έχει ξοδέψει πάνω από 500.000 ευρώ σε επιδοτήσεις μεταφοράς επιβατών , ενοικιάσεις ιδιωτικών παρκινγκ, μελέτες του αέρα(Βροντάδος). Την ίδια στιγμή οι πεζοδρομήσεις στο ιστορικό κέντρο, αλλά και σε κύριους δρόμους με πεζοδρόμια, ήταν ελάχιστες, ενώ οι όποιες αλλαγές με μονοδρομήσεις ή αλλαγές κατευθύνσεων σε δρόμους, παράτα θετικά τους  κάποιες φορές , ακυρώνονταν στην πράξη , αφού αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού σημαίνει μείωση της εισροής αυτοκινήτων στο κέντρο.

Ταυτόχρονα το κυκλοφοριακό σημαίνει και  άνετη ή τέλος πάντων καλύτερη κυκλοφορία των πεζών και «ηπιότερων» μέσων , όπως είναι το μοτοποδήλατο ή το απλό ποδήλατο. Ο τραγέλαφος με τη δημοτική αρχή είναι ότι ακόμα και τους πεζόδρομους τους χρησιμοποιεί για  ψηφοθηρικούς λόγους και τους παραδίδει για εμπορική χρήση σε ημέτερα cafe ή άλλης χρήσης,  με τέτοιο τρόπο,  που στην ουσία τους ακυρώνει. Εκτός των άλλων το  κυκλοφοριακό δεν περιορίζεται μόνο στην πόλη, αλλά αφορά και στους οικισμούς και πρώην  δήμους, οι οποίοι βιώνουν την πλήρη απαξίωση σ’ αυτά τα ζητήματα. Ο Βροντάδος, τα Θυμιανά, ο Καρφάς, είναι κλασικά παραδείγματα της στενότητας κυκλοφορίας που επικρατεί.

Με  τα χρήματα που ξοδεύτηκαν και αν χρειάζονταν  και άλλα ,μπορούσαν να αγοραστούν ή να απαλλοτριωθούν χώροι από το δήμο περιμετρικά ή και μέσα στην πόλη για παρκινγκ. Το ίδιο θα μπορούσε να γίνει σε βασικά διαμερίσματα του Δήμου. Θα μπορούσαν να αγοραστούν δημοτικά  ποδήλατα, να γίνουν λωρίδες ποδηλάτων και να πολλαπλασιαστούν οι χώροι  στάθμευσης για τα δίκυκλα, ώστε ένα δίκτυο δημοτικών παρκινγκ σε συνδυασμό με ενίσχυση της χρήσης των δικύκλων , αλλά και τις ευρείες πεζοδρομήσεις στο κέντρο, να δώσουν ανάσα στην πόλη. Ταυτόχρονα 2-3  μικρά και ευέλικτα λεωφορεία θα μπορούσαν να αναλάβουν τη μεταφορά στα απομακρυσμένα παρκινγκ για μη χρήστες δικύκλου, ενώ στα διαμερίσματα , αλλά και στη Χίο η ολοκλήρωση των περιφερειακών δρόμων θα προσέδιδε παραπάνω πλεονεκτήματα.

Η αλλαγή νοοτροπίας του λαού, απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας και τακτικής της ηγεσίας. Όταν η «καρέκλα» του αιρετού της συμπολίτευσης απλώνεται στον πεζόδρομο  και τον περιορίζει στο ένα μέτρο, πώς μπορεί να πείσει για τα υπέρ της πεζοπορίας ή του ποδηλάτου; Όταν 4 χρόνια δεν έχεις πράξει το παραμικρό για τους περιπατητές-βλέπε παραλιακά πεζοδρόμια προς Βροντάδο και αεροδρόμιο- τι να πεις για πεζοπορική παιδεία;

Η Λαϊκή Συσπείρωση σε μια τέτοια κατεύθυνση θα δουλέψει, ώστε τα χρήματα που θα διατίθενται να πιάνουν τόπο, αλλά και οι δημότες μας να έχουν το αντίστοιχο κίνητρο.

Είμαστε αρνητικοί  στην ελεγχόμενη στάθμευση που λειτουργεί φορομπηχτικά  και τιμωρητικά, εκτός μόνο για ορισμένες θέσεις περιμετρικά του Κήπου, που σχετίζονται με τη δυνατότητα πρόσβασης σε ιατρικές ή δημόσιες υπηρεσίες του κέντρου. Τέλος οι μελέτες Ηλιόπουλου, πέρα από τις όποιες αναπροσαρμογές , χρειάζονται να τηρούνται και όχι να καταπατούνται προς άγρα ψήφων.

Δείτε επίσης