Πολιτική

14/3/19 21:38

τελ. ενημ.: 14/3/19 21:40

Η αναθεώρηση του Συντάγματος και ο… μεγάλος απών!

Κάθε φορά που συμμετέχω σε μια σοβαρή συζήτηση για το μέλλον της χώρας, όταν έρχεται η στιγμή να προταθούν λύσεις, εφόσον η συζήτηση γίνεται σε πνεύμα ειλικρίνειας και ανεξάρτητα από ιδεολογικές εμμονές, καταλήγουμε στο ίδιο κοινό και, ταυτόχρονα, τετριμμένο συμπέρασμα, ότι: όλα είναι θέμα Παιδείας. Πράγματι, όλα είναι θέμα Παιδείας! Βέβαια, τι νόημα έχει απλώς να παπαγαλίζουμε ένα πρόβλημα για περισσότερο από 30 χρόνια στη χώρα μας και κάθε φορά που έρχεται η ώρα για το μεγάλο βήμα να μη μπορούμε να γλιτώσουμε από τον κακό μας εαυτό;

Ό,τι κι αν πούμε για τα προβλήματα της εκπαίδευσης, είναι πλέον τετριμμένο. Για πολλά χρόνια παραμένουμε στάσιμοι, δέσμιοι διαφόρων προσωπικών πολιτικών, με τις γνωστές παλινωδίες, χωρίς διάθεση για πραγματικές μεταρρυθμίσεις∙ με ένα εκπαιδευτικό σύστημα απαρχαιωμένο και χωρίς ένα ρεαλιστικό αφήγημα, για το που θέλουμε να φθάσουμε.

Σήμερα, συνεχίζεται στη Βουλή η διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος. Για μια ακόμα φορά απουσιάζει από τη συζήτηση το άρθρο εκείνο, που θα επέτρεπε στην Ελλάδα να κάνει μια πραγματική τομή στο εκπαιδευτικό της σύστημα, το άρθρο 16, που αφορά στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Στις σύγχρονες οικονομικές θεωρίες η επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο θεωρείται ο πιο σημαντικός παράγοντας για τη μακροχρόνια ανάπτυξη μιας χώρας και τη βελτίωση της ευημερίας του πληθυσμού της. Σε όλες τις ανεπτυγμένες οικονομίες, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη και το παραγωγικό τους μοντέλο. Αποτελούν τον πιο αποτελεσματικό κοινωνικό ανελκυστήρα μέσω του οποίου οι λιγότερο προνομιούχοι κατορθώνουν να ξεφύγουν από την ανέχεια.  

Στην Ελλάδα, παραμένουμε όμηροι της «Αριστεράς», η οποία προπαγανδιστικά, βρισκόμενη εν τέλει σε ιδεολογική σύγχυση, επικεντρώνει τη συζήτηση γύρω από δύο επιχειρήματα για την απόρριψη των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Το πρώτο επιχείρημα είναι ότι εκπροσωπούν ιδιωτικά συμφέροντα, τα οποία αντιμάχονται apriori λόγω ιδεολογίας, παρά το γεγονός ότι 1 στους 3 Βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος έχει φοιτήσει σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Το δεύτερο επιχείρημα είναι ότι τα πανεπιστήμια αυτά απευθύνονται στην «ελίτ» και κατά συνέπεια δεν θα αφορούν στην κοινωνική βάση, το λαό, τον οποίο επικαλείται ότι εκπροσωπεί ιδεολογικά ο ΣΥΡΙΖΑ.

Δυστυχώς, άλλη μια μεγάλη ευκαιρία μόλις χάθηκε. Η επόμενη κυβέρνηση δεν θα έχει τη δυνατότητα αναθεώρησης του άρθρου 16 και η χώρα θα στερηθεί τη δυνατότητα αυτή για, τουλάχιστον, 10 χρόνια ακόμη. Στην Ελλάδα του κ. Τσίπρα το Σύνταγμα, από καταστατική αρχή για την προστασία των πολιτών, γίνεται εργαλείο για την προστασία των κρατικών μονοπωλίων από τη δραστηριοποίηση των ιδιωτών και αυτό, εν τέλει, υπονομεύει την Παιδεία.

Η υπονόμευση της Παιδείας αποτελεί ιστορικό έγκλημα. Ένα ιστορικό έγκλημα εις βάρος των προοπτικών ανάπτυξης του τόπου, αλλά και της ίδιας της Δημοκρατίας. H ποιότητα της Παιδείας δεν οριοθετεί απλά την προοπτική της χώρας μας για το μέλλον, αλλά και την ίδια την ποιότητα της Δημοκρατίας μας. Επιπλέον, είναι έγκλημα εις βάρος της χώρας, εν γένει, η οποία μπροστά στις εξελίξεις της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης θα παραμένει ένα κράτος διστακτικό, όταν όλοι γύρω μας θα πρωτοπορούν.

Δυστυχώς, ο 21ος αιώνας, βρίσκει την Παιδεία στην Ελλάδα να ρυθμίζεται με συνταγματικές διατάξεις του 19ου αιώνα, που εκτός των άλλων στερούν τον εκσυγχρονισμό και την άμιλλα μεταξύ των Δημόσιων Πανεπιστημίων.

Εκείνο που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι δεν έχουμε περιθώριο για άλλες παλινωδίες. Αυτά που, δυστυχώς, για κάποιους από εμάς εξακολουθούν να φαντάζουν ως μέλλον για κάποιους άλλους αποτελούν ήδη γόνιμη εμπειρία για το μέλλον. Ο κόσμος εξελίσσεται ραγδαία και δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία για την όποια ολιγωρία μας.

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση