Αγαπητοί μου φίλοι, η στήλη οφείλει να κάνει μια διαπίστωση: Ενώ κάποιοι δείχνουν να ενοχλούνται ή να μην μας συμπαθούν, διότι τους παρουσιάζουμε φαρδιά πλατιά την πραγματική κατάσταση που βιώνει το νησί μας στη σύγχρονη εποχή (και στην αδράνεια που έχει περιέλθει, εν συγκρίσει με τα γειτονικά μας νησιά), εν τούτοις οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι, όσα γράφουμε λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από κάποιες Υπηρεσίες και μετά από λίγες ημέρες αποκαθίστανται πολλά εξ όσων ζητημάτων θέτουμε. Έτσι, για μια σειρά από δρόμους (που γράψαμε για την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου) είτε ασφαλτοστρώθηκαν είτε πρόχειρα ΄΄μπαλώθηκαν΄΄, με αποτέλεσμα να μας ευχαριστούν οι συμπολίτες μας, οι οποίοι πάντοτε όταν μας καλούν επισκεπτόμαστε τις γειτονιές, καταγράφουμε τα όποια ζητήματα προκύπτουν και τα παρουσιάζουμε, ώστε να αποκαθίστανται αδικίες, λάθη και παραλείψεις εκ των ιθυνόντων. Αναφέρουμε ενδεικτικά: Ασφαλτοστρώσεις σε Ευαγγελίστρια και Κοφινά, μπαλώματα στο οδικό δίκτυο Κάμπου, χορτοκοπές σε συγκεκριμένες οδούς, αποκατάσταση φωτισμού στο οδικό δίκτυο, τοποθέτηση εξοπλισμού σε συγκεκριμένες παραλίες, κ.α. πολλά. Βέβαια, εμείς ούτε Δήμος είμαστε ούτε επίσημος φορέας, παρά ενεργοί πολίτες, που ενώνουμε τη φωνή μας με εκείνες άλλων πολιτών και αναφέρουμε τα στοιχειώδη και αυτονόητα. Έχοντας μια σχετική πείρα στα της Αυτοδιοίκησης και γνωρίζοντας πως λειτουργεί το όλο σύστημα (νομοθεσία- διαδικασίες), προτείνουμε ρεαλιστικές και άμεσες λύσεις που, το μόνο που χρειάζεται κάποιος για να τις υλοποιήσει, είναι να έχει καλή διάθεση, όρεξη για δουλειά και κυρίως ΄΄ανοικτά αυτιά΄΄! Στην ουσία ενεργούμε σαν να είμαστε άμισθοι σύμβουλοι του Δήμου! Και κάποιοι ιθύνοντες θα έπρεπε να μας ευχαριστούν, αντί να δυσανασχετούν! Η πρόσφατη ιστορία απέδειξε ότι, όποιοι μας άκουγαν ωφελήθηκαν και είχαν καλή εξέλιξη, όσοι δεν μας άκουσαν (από εγωισμό, αλαζονεία και έπαρση) το μετάνιωσαν πικρά και τώρα ζητούν συνεργασίες, αλλά όπως λέει η Αγία Γραφή ΄΄εν τω Άδη ουκ έστιν μετάνοια΄΄, δηλαδή όταν πεθάνεις δεν μπορείς πια να μετανοήσεις. Γι΄ αυτό οι αιρετοί πρέπει να ακούν όταν είναι εν ενεργεία, μετά ουδείς τους λαμβάνει υπόψη του ό,τι κι αν του τάζουν, αφού δεν το έκαναν όταν ήσαν στα πράγματα καίτοι μπορούσαν! Κι έτσι κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει ότι θα ξανασυμπεριφερθούν το ίδιο, εάν ξαναβρεθούν στην εξουσία, οπότε δεν είναι πλέον πιστευτοί!
Ακριβώς, λοιπόν, επειδή όσα γράφουμε λαμβάνονται υπόψιν, προτρέπουμε τους συμπολίτες μας να συνεχίσουν να μας ενημερώνουν, για όσα θεωρούν ότι χρειάζονται μια κάποια δημοσιοποίηση, ώστε να αποκατασταθούν. Εμείς θα συνεχίσουμε να περιδιαβαίνουμε τις γειτονιές της πόλης και τα χωριά, μιας και είναι πολλά εκείνα που χρειάζονται φροντίδα και επιμέλεια. Έχουμε δε έτοιμο πλάνο εργασίας και τρόπου λειτουργίας του Δήμου, κάτι που εάν υπήρχε ένας Γενικός Γραμματέας του Δήμου θα μπορούσε να υλοποιήσει και τα πράγματα θα ήσαν πολύ καλύτερα από το σημερινό χάλι που επικρατεί και που είναι ορατό και στον πιο απομακρυσμένο πολίτη του νησιού μας!
Όσοι διέρχονται έξω από το (επί μακρόν ανεγειρόμενο και εισέτι μη αποπερατούμενο) δικαστικό μέγαρο, στον περιφερειακό δρόμο παράκαμψης της πόλης, έχουν να σημειώσουν ότι ουδεμία ουσιαστική εξέλιξη υπάρχει από την (από μηνών) τελευταία φορά που επισκέφθηκαν το χώρο του εργοταξίου Υπουργοί, Υφυπουργοί, Γενικοί Γραμματείς, κλπ. παρατρεχάμενοι, αναφέροντας ότι θα περατωθεί εντός του 2026. Εμείς, βλέποντας την εξέλιξη των εργασιών, σας λέμε ότι, όχι το 2026, αλλά ούτε στο τέλος του 2027 θα έχει παραδοθεί προς χρήση και γράψτε το σε μιαν άκρη να δούμε εάν θα επαληθευτούμε. Κατωτέρω δημοσιεύουμε φωτογραφίες, από δελτίο ειδήσεων τοπικού τηλεοπτικού σταθμού όπου, σε καταγραφή συνέντευξης πολιτικών προσώπων και αναδόχου του έργου, διακήρυτταν άπαντες ότι θα περατωθεί, στην μεν πρώτη τον Μάρτιο του 2024, στην δε δεύτερη τον Σεπτέμβριο του 2026! Ασφαλώς τίποτε δεν ίσχυσε και ούτε θα ισχύσει! Πηγαίνετε να τους ξαναψηφίσετε και μετά μην διαμαρτύρεστε… Ας γίνει η Χίος νήσος ημιτελών έργων…!
Είναι ελάχιστες φορές που έχω αναφερθεί στα της Περιφέρειας, διότι την ΄΄μερίδα του λέοντος΄΄ -όσον αφορά στην καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών- έχει ο Δήμος και η Περιφέρεια ασχολείται επί το πλείστον με χρηματοδοτήσεις ώριμων έργων και εξειδικευμένα ζητήματα (μετακίνηση μαθητών, δρομολόγηση λεωφορείων, επαρχιακό οδικό δίκτυο, συνδιοργανώσεις εκδηλώσεων, θέματα υγείας και κοινωνικής μέριμνας, γεωργίας, υγειονομείο, ΚΤΕΟ κ.α.). Όμως, όταν πρέπει να πούμε κάποια πράγματα θα τα πούμε. Το 2019 στηρίξαμε την Περιφερειακή Αρχή Μουτζούρη διότι κατά πρώτον έπρεπε η ΝΔ να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να επιβάλλει όποιον θέλει δίχως τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών. Επίσης διότι, οι τότε πολιτικές συνθήκες φάνηκε να ενεργούν υπέρ του ΄΄αντάρτη΄΄ που θα λάμβανε τις περισσότερες ψήφους τη δεύτερη Κυριακή. Τούτο η ιστορία το απέδειξε σχεδόν σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις της τοπικής Αυτοδιοίκησης τα τελευταία 40 χρόνια. Πέρασε η πρώτη τετραετία (2019-2023) δίχως να γίνουν ιδιαίτερα πράγματα στη Χίο, αλλά κυρίως ολοκληρώθηκαν εκείνα που είχαν δρομολογηθεί παλαιότερα. Ξαναστηρίξαμε τον ίδιο συνδυασμό και το 2023 για δύο λόγους: Πρώτον διότι είχε ξεκάθαρη άποψη στο μεταναστευτικό ενάντια στη δημιουργία δομών παραμονής των μεταναστών στα νησιά (με ότι αυτό συνεπάγεται και με την ταλαιπωρία που ταλάνισε τις τοπικές κοινωνίες μας) και δεύτερον διότι και πάλι κάποια παράκεντρα της ΝΔ ήθελαν να επιβάλλουν πρόσωπα που δεν ήσαν δεκτά (αλλά απλώς ανεκτά) από τις τοπικές κοινωνίες. Και βέβαια για εμάς το αποτέλεσμα ήταν γνωστό από πριν, άσχετα εάν άλλοι μεγάλοι… ΄΄πολιτικοί προφέσορες΄΄ εν Χίω είχαν διαφορετική άποψη! Όμως σήμερα, πλέον, δεν μπορώ να πω ότι πρέπει να ξαναστηρίξουμε ένα συνδυασμό που στη Χίο δεν έχει προσφέρει κάτι περισσότερο, πέραν ασφαλτοστρώσεων στο οδικό επαρχιακό δίκτυο. Πηγαίνω στη Λέσβο και στη Σάμο και βλέπω δεκάδες έργα σε εξέλιξη από την Περιφέρεια. Βλέπω να χρηματοδοτούνται αθλητικά έργα, σχολικά έργα, έργα κοινωνικής μέριμνας, να γίνεται προμήθεια εξοπλισμού σε διάφορους τομείς, να χρηματοδοτούνται έργα πολιτισμού- αναστηλώσεων μνημείων, μέχρι και αναστήλωση Ιερών Ναών και ιστορικών κωδωνοστασίων. Και γυρίζω στη Χίο της μιζέριας, να δω τι; Τίτλους, αξιώματα, μισθούς, ουζάκια, πανηγύρια και από τους πολίτες μιαν αντίληψη ΄΄πρέφα, τάβλι και καφέ και δεν βαριέσαι αδελφέ΄΄! Οι Χιώτες είναι του ΄΄άρτου και των θεαμάτων΄΄ σε αντίθεση με τους Μυτιληνιούς και τους Σαμιώτες που ψηφίζουν με βάση τα έργα που γίνονται στον τόπο τους. Εμείς αρκούμαστε και βαυκαλιζόμαστε στα (με υψηλά ιστάμενους, προσκεκλημένους) φεστιβάλ, που -δεν αντιλέγει κανένας ότι και αυτά στηρίζουν με τον τρόπο τους την οικονομία μιας μικρής κοινωνίας αλλά- απευθύνονται σε μια ελίτ ολιγάριθμων πολιτών. Δεν με ενδιαφέρουν τα φεστιβάλ όταν δεν υπάρχουν λεωφορεία να κατεβούν οι συμπολίτες μου από τα χωριά, όταν τα σχολικά κτίρια χρειάζονται εκτεταμένες επισκευές (δείτε τι κάνει ο Δήμαρχος Αθηναίων για να αναβαθμίσει όλα τα παλιά σχολεία της Αθήνας), όταν έχω συμπολίτες που δεν μπορούν να πληρώσουν το ρεύμα τους, όταν το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των νοσοκομείων δεν επαρκεί για να εργάζεται με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας. Στο σημείο αυτό φέρει τεράστια ευθύνη η τοπική Αυτοδιοίκηση, όχι για όσα κάνει, αλλά για όσα δεν κάνει ενώ θα μπορούσε να κάνει. Και κυρίως διότι σιωπά, γιατί αφενός είναι άτολμοι (πολιτικά) στη Χίο όσοι την υπηρετούν και αφετέρου για να μην δυσαρεστήσει το …κόμμα! Αιτία να ξεδιπλώσω τις σκέψεις μου αυτές είναι η είδηση ότι, η Περιφέρεια χρηματοδοτεί με ποσό των τεσσάρων εκατομμυρίων (4.000.000) Ευρώ πέντε (5) ιστορικούς Ναούς και Μονές της Λέσβου και ειδικότερα σε Αγιάσο, Μεσαγρό, Ανεμώτια, Μονή Λειμώνος και Μονή Περιβολής. Μπράβο στους φίλους Λέσβιους και πολύ σωστά έπραξαν, όμως Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου δεν είναι μόνο η Λέσβος. Στη Χίο, τι αντίστοιχο έγινε; Έξι χρόνια ακούμε για αρχιτεκτονικό διαγωνισμό του Λωβοκομείου και τίποτε δεν βλέπουμε. Συνεχώς μας μιλούν για γραφειοκρατικά εμπόδια! Μα, πέρασαν έξι χρόνια…! Το ίδιο για τη Μονή Μουνδών στα Διευχά. Τα λέμε από το 2020! Πληροφορήθηκα ότι, ζητήθηκε η συνδρομή της Περιφέρειας για την Ιερά Μονή Μυρσινιδίου, αλλά το μόνο που έγινε ήταν μια επιτόπια εξέταση του ΙΓΜΕ και να αποφανθεί περί των λόγων καθίζησης του εδάφους περιμετρικά της Μονής. Για ποια έργα στη Χίο μπορεί να υπερηφανεύεται η Περιφέρεια τα τελευταία 7 χρόνια; Διαρκώς εξαγγέλλονται τα ίδια και τα ίδια επί χρόνια! Μόλις υπάρξουν παράπονα για κάτι ξαναγίνεται η ίδια εξαγγελία και πάμε παρακάτω…! Η Χίος παίρνει τα λιγότερα χρήματα σε όλο το Βόρειο Αιγαίο σε επίπεδο έργων. Βέβαια, έγραψα και άλλοτε ότι, μπορεί να μην ευθύνεται προσωπικά ο Περιφερειάρχης για όλα αυτά, διότι κάθε τόπος έχει τους (νόμιμα εκλεγμένους) εκπροσώπους του και αυτοί είτε ζητούν (ή δεν ζητούν – και τούτο αποτυπώνεται σε επίσημα έγγραφα) πράγματα είτε ωριμάζουν (ή δεν ωριμάζουν) έργα για να ενταχθούν σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα. Το πώς, όμως, όλοι λειτουργούν στη Χίο δείτε το από τους ρυθμούς που κινείται το έργο στο αεροδρόμιο, στο δικαστικό μέγαρο, στο φράγμα Κόρης Γεφύρι, στο τελωνείο, στο δημοτικό κήπο και ουδείς έχει τολμήσει να κηρύξει έκπτωτο κάποιον εργολάβο για τις μέχρι σήμερα (προκλητικότατες) καθυστερήσεις. Αυτή είναι η Χίος μας και δεν φαίνεται στον ορίζοντα να υπάρξει σωτηρία, διότι κανένας δεν ασχολείται σοβαρά με την Αυτοδιοίκηση και όλοι την θεωρούν πάρεργο των επαγγελματικών τους ενασχολήσεων απλά για να κερδίσουν κάτι επιπλέον από αυτή. Άνθρωποι που δεν αγαπούν την παραγωγή έργου, παρά την κατοχή θώκων και μισθών, μην περιμένετε να δώσουν ώθηση στον τόπο. Βέβαια, όπως προείπα, μπορεί ο Περιφερειάρχης να μην ευθύνεται άμεσα για τις επιλογές του κόσμου, ευθύνεται όμως έμμεσα για το ποιους επιλέγει συνεργάτες, διότι αυτοί ΄΄τραβάνε (ή όχι) το κουπί΄΄ και θέτουν τις προτεραιότητες στη δουλειά. Και δυστυχώς, ακόμη κι εκεί χωλαίνει ΚΑΙ η Περιφέρεια (όπως ο Δήμος). Αλλά για να αποδίδουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, τουλάχιστον ο Μουτζούρης είναι προσηνής άνθρωπος που -εύκολα και άμεσα- πλησιάσει κάθε πολίτης, να τον ακούσει και να τον βοηθήσει όπως μπορεί, διότι δεν υπεραίρεται επειδή είναι ΄΄χορτάτος΄΄ από αξιώματα και κοινωνική αναγνώριση στη ζωή του. Σε κάθε περίπτωση είναι καλύτερους από τους μέχρι σήμερα διατελέσαντες, όμως δεν διαθέτει δυνατή ομάδα κι αν κερδίζει κάποιος τις εκλογές (λόγω Λέσβου ή δεύτερης Κυριακής – από την στήριξη των υπολοίπων μικρότερων συνδυασμών) δεν σημαίνει ότι είναι και πετυχημένος. Άλλο η εκλογή, άλλο η παραγωγή έργου. Διότι η εκλογή έχει να κάνει με την πολιτική τιμωρία στην κάλπη του προηγούμενου Δημάρχου ή Περιφερειάρχη, όχι με την ανάδειξη του ικανότερου ή καλύτερου (δείτε Δήμο Χίου το 2019 και το 2023). Έχει κανένας την εντύπωση ότι εάν ήταν άλλος Περιφερειάρχης και η ομάδα των συνεργατών του, (προφανώς θα ήσαν αυτοί που είδαμε στις πρώτες εκλόγιμες θέσεις του μεγάλου αντίπαλου συνδυασμού), θα ήταν καλύτερη η κατάσταση στη Χίο; Μάλλον όχι. Διότι τα άτομα αυτά ήδη τα έχουμε ζήσει από πολιτικά γραφεία, κλπ και γνωρίζουμε πως λειτουργούν και συμπεριφέρονται! Συνεπώς εδώ ισχύει το του λαού: ΄΄το μη χείρον βέλτιστον΄΄! Η μόνη περίπτωση επανεκλογής του ίδιου συνδυασμού (για τρίτη φορά- και θα είναι τούτο πρωτοφανές στα αυτοδιοικητικά χρονικά της Περιφέρειας) είναι να επαναλάβει τα ίδια (εγωιστικά) λάθη η ΝΔ το 2028. Ωστόσο, πληροφορούμαι ότι, υποψήφιος Περιφερειάρχης της ΝΔ προαλείφεται ισχυρός πολιτικός άνδρας (νυν αιρετός) εκ Λέσβου, ο οποίος ήδη κάνει κάποιες αρχικές συνομιλίες με νυν και πρώην αυτοδιοικητικούς στα νησιά.
Πολλά παράπονα ακούγονται για τον τρόπο επιχορήγησης πολιτιστικών και αθλητικών σωματείων από το Δήμο Χίου. Όποιος κάνει μια σχετική συνεννόηση και υποβάλλει αίτημα συνδιοργάνωσης επιχορηγείται -με διόλου ευκαταφρόνητα ποσά- ενώ άλλοι δεν λαμβάνουν ούτε Ευρώ. Θυμάμαι ότι, επί δημοτικής Αρχής Μανώλη Βουρνού, αλλά και παλαιότερα (επί Πέτρου Παντελάρα, Μάρκου Μεννή και Πολύδωρου Λαμπρινούδη) υπήρχε μια διαπαραταξιακή επιτροπή δημοτικών συμβούλων και υπηρεσιακών παραγόντων και καθόριζαν ποια ποσά θα καταβληθούν σε ΟΛΑ τα σωματεία της Χίου, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό και τα ετήσια πεπραγμένα τους, ώστε να μη υπάρχουν αδικίες και διακρίσεις. Αφού δε υπήρχε προεργασία από την εν λόγω Επιτροπή, ερχόταν το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο προς λήψη τελικής απόφασης. Ασφαλώς, οι σύλλογοι-σφραγίδες λάμβαναν την ελάχιστη επιχορήγηση αφού δεν ανέπτυσσαν έργο πέραν μιας κοπής Αγιοβασιλόπιττας τον Γενάρη. Βέβαια, αυτά όλα θεωρούνται ψιλά γράμματα για τη σημερινή δημοτική Αρχή που και ΄΄κουφή΄΄ είναι αλλά και αγνοεί επιδεικτικά όσα της λέμε (όχι μόνο εμείς, αλλά ολόκληρη η τοπική κοινωνία). Όμως, όσοι εξυπηρετούν ΄΄πέντε΄΄ πολίτες και δυσανασχετούν οι ΄΄εκατόν πέντε΄΄ από τη στάση της δημοτικής Αρχής (προς τους ΄΄πέντε΄΄ ευνοημένους), θα δουν στο τέλος ΄΄πως ξυρίζουν το γαμπρό΄΄…!
Παρατηρήσεις προς Δήμο Χίου: α). Στον περιφερειακό δρόμο παράκαμψης της πόλης (ανήκει στο Δήμο) και από τη διασταύρωση των οδών Ρίμινι και Νικολάου Ζορμπά (ύψος γεφυριού Παρθένη προς Μονοδέντρι) μέχρι και τον Άγιο Σπυρίδωνα, δεν ανάβουν τα φωτιστικά σώματα της νότιας πλευράς (μιλάμε για κάποια χιλιόμετρα). Ας το δει το τμήμα ηλεκτροφωτισμού. β). Έχει περάσει κανένας τελευταία από την οδό Ερμιόνης Πολυχρονοπούλου (περιοχή κοντά στο ξενοδοχείο Χανδρή) και Σουρία (καταλήγει μπροστά στο πρώην ξενοδοχείο ΄΄Ξενία΄΄); Ούτε κάρο δεν μπορεί να περάσει, όχι αυτοκίνητο. Ασφαλτοστρώστε τις άμεσα!
Σε λίγες ημέρες και πάλι μαζί, με πολλά και διάφορα. Έως τότε υγιαίνετε!-
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.