Απόψεις

23/1/18 12:04

τελ. ενημ.: 23/1/18 17:33

Πρώτη συμβολή στο δημόσιο διάλογο για τις προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου

Ειλικρινά καλοδεχούμενη η πρωτοβουλία της νέας διοίκησης του Επιμελητηρίου Χίου για τον κλάδο των κατασκευών . Αρκεί να μην παραμείνουμε στη καταγραφή μίας και το έχουμε δει πολλές φορές αυτό το έργο.

Ας δούμε όμως τα πράγματα με θετικό σκεπτικό και ρεαλιστική προσέγγιση.  Ο κλάδος των κατασκευών είναι ίσως η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη ανάπτυξης μιας και εμπλέκει μεγάλη μερίδα επαγγελματιών με ό,τι αυτό συνεπάγεται.  Δυστυχώς το μοντέλο που γνωρίσαμε την εικοσαετία προ του 2.010 δεν μπορεί να επανέλθει. Οι λόγοι γνωστοί: οικονομική κρίση – μειωμένη ρευστότητα – μηδενική εκταμίευση δανείων.

 Δυστυχώς το μοντέλο (κατά δική μου εκτίμηση ) για να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα θα περάσουν 10-20 χρόνια (και δεν είμαι υπερβολικός). Άρα ή καταδικάζεται ολοσχερώς ο κατασκευαστικός κλάδος για τα επόμενα 10-20 χρόνια ή προσπαθούμε με προτάσεις ρεαλιστικές να δημιουργήσουμε έναν τεχνικό τρόπο προσέλκυσης επενδύσεων.

Παρενθετικά να πω ότι οι δημόσιες επενδύσεις, αν  και αυτές αφορούν μικρή μερίδα των εμπλεκομένων, θα κινηθούν και αυτές σε χαμηλά επίπεδα, λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης.

Καλώς ή κακώς ο μοχλός ανάπτυξης της Χίου θα ξεκινήσει από τον τουρισμό. Εγώ προσωπικά είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Η Χίος έχει τεράστια περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης και μάλιστα ελεγχόμενης τώρα πια και σε επίπεδο φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος αλλά και σε επίπεδο κοινωνικού ιστού.

 Η τουριστική ανάπτυξη από τη γείτονα χώρα εξελίσσεται ιδιαίτερα ικανοποιητικά (αυτό ξεκίνησε από την αρχή της δεκαετίας του 2.010 με αλματώδης ρυθμούς , το 2010 είχαμε 5.000 Τούρκους επισκέπτες, το 2014 69.000 Τούρκους επισκέπτες – αύξηση τετραετίας περίπου 1.300% - το 2017 85.000 Τούρκους επισκέπτες, με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά  χρόνο με τον χρόνο σε σχέση με διανυκτερεύσεις κ.λπ. ).

Η ώθηση για την τουριστική ανάπτυξη από την Ευρώπη και όχι μόνο, πέρα των εντατικών προωθητικών ενεργειών, θα έρθει με την ολοκλήρωση της επέκτασης του αεροδρομίου. Αυτό κατά την ταπεινή μου άποψη θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη τετραετία.  Άρα θα πρέπει να προετοιμαστούμε γι αυτό που θα έρθει. Θα προκύψει μελλοντική έλλειψη κλινών και μέσα στην πόλη αλλά και την περιφέρεια .

Πιστεύω λοιπόν ότι θα πρέπει να κινηθούμε γοργά, καθώς δεν έχουμε πολύ χρόνο και συντονισμένα.  Αυτό θα μπορούσε να το κάνει το Επιμελητήριο Χίου με μία ομάδα ανθρώπων που θα σταθούν για το συγκεκριμένο θέμα και ο σχεδιασμός αυτός θα έχει αρχή, μέση και τέλος. Κατά τη δική μου εκτίμηση σε τέσσερα σημεία θα πρέπει να σταθούμε για να δοθεί μία ώθηση ανάπτυξης του κατασκευαστικού τομέα.

 1)Τουριστικές επενδύσεις καταλυμάτων μικρού-μεσαίου και σε ελάχιστες περιπτώσεις μεγάλου μεγέθους. Αυτές θα μπορούσαν να δημιουργηθούν είτε από νέους ανθρώπους,  με τη βοήθεια των αναπτυξιακών νόμων που τρέχουν για αναπαλαίωση μίας ιδιόκτητης περιούσιας για παράδειγμα, με εξ’ ολοκλήρου ανέγερση σε ένα ιδιόκτητο οικόπεδο , είτε από επιχειρηματίες - γνώστες του αντικειμένου,  με ανέγερση νέων καταλυμάτων ή με ανακαίνιση των ήδη υπαρχόντων, που θα ήθελαν να είναι μετά από 3-4 χρόνια κύριοι παίχτες του τουριστικού προϊόντος.

 2) Προσέλκυση επενδύσεων στον τουριστικό κλάδο από το ομογενειακό στοιχειό. Αν προκύψουν οι αναγκαίες μελέτες βιωσιμότητας, είμαι 100% σίγουρος ότι πολλοί ομογενείς θα ήθελαν, για πολλούς λογούς και όχι μόνο επιχειρηματικούς, να επενδύσουν στον τόπο που γεννήθηκαν.

 3) Παρότρυνση επισκευής  ή ανέγερσης νέων σύγχρονων κατοικιών, ένα όνειρο πολλών ομογενών μας, με τη δυνατότητα χρονομίσθωσης μικρής διάρκειας για το διάστημα που δεν θα το χρειάζονται για δική τους χρήση. Το καινούργιο νομοθετικό πλαίσιο δίνει αυτή τη δυνατότητα, άρα υπό αυτή την έννοια τέτοιου είδους επενδύσεις θα γίνουν περισσότερο ελκυστικές.

 4) Ανάπτυξη ύστερα από συγκεκριμένο σχεδιασμό, δίνοντας τη δυνατότητα αγοράς κατοικίας σε ευρωπαίους και μη πολίτες για ημιμόνιμη ή μόνιμη παραμονή. Ό,τι πιο σημαντικό θα μπορούσαμε να πετύχουμε όχι μόνο για τον κατασκευαστικό κλάδο αλλά και για την οικονομία γενικότερα (βλέπε Πανεπιστήμιο).

 Τα προσόντα είναι σίγουρο ότι τα έχουμε και σε επίπεδο περιβάλλοντος και σε επίπεδο κλιματολογικών συνθηκών, καθώς η  Χίος είναι από τα πιο ηλιόλουστα νησιά της Ευρώπης.

Θα μπορούσαμε, με τη βοήθεια εμπλεκομένων του κλάδου μεσίτες-μηχανικοί, να παρουσιάσουμε σε σχεδιαστικό επίπεδο, σε παραδοσιακούς και μη οικισμούς, προτάσεις με ολοκληρωμένες λύσεις, με αποπερατώσεις σε εύλογα χρονικά διαστήματα των 5-6-7 μηνών με ελαστικά κοστολόγια.

 Υπό αυτή την έννοια θα μπορούσαν να παρουσιαστούν προς πώληση 50-60 κατοικίες το επόμενο εξάμηνο. Σε αυτό το πλαίσιο πιθανώς θα χρειαζόταν και η βοήθεια κάποιων παρέδρων, που θα υποδείκνυαν σε μεσίτες και μηχανικούς κάποια διαθέσιμα κτίσματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορούσαν να αναληφθούν και ανεξάρτητες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση με έτοιμες αναπαλαιωμένες κατοικίες προς πώληση.

Τελειώνοντας θέλω να πω – κι αυτό το έχω ξαναπεί και άλλη φορά -  ότι είμαστε ιδιαίτερα τυχεροί και είναι ευλογία Θεού ότι δεν έχουμε καταφέρει να γίνουμε ούτε Μύκονος ούτε Σαντορίνη.  Γι αυτό έφταιξαν θετικά πολλοί και πολλά.

Η ελεγχόμενη ανάπτυξη θα έρθει και θα έρθει με υγιείς όρους. Στο χέρι μας είναι να την επισπεύσουμε, αρκεί συγκεκριμένοι φορείς να ασχοληθούν  σοβαρά, συστηματικά και υπεύθυνα φέρνοντας άμεσα αποτελέσματα.    

 

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση