Άποψη

21/10/13 13:57

τελ. ενημ.: 21/10/13 13:57

Ουραγός και φτωχός συγγενής στο Βόρειο Αιγαίο

Το 2013 αναμφισβήτητα ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις για αφίξεις ρεκόρ της τάξεως των 17 εκατομμυρίων τουριστών από το εξωτερικό, κάτι που διαφαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το 2014 με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία.
Σχεδόν καθημερινά τόσο στον τουριστικό όσο και στον γενικό τύπο, διαβάζουμε για τις νέες πτήσεις που ετοιμάζουν (ξένες κυρίως) αεροπορικές εταιρίες και tour operators για την Ελλάδα το καλοκαίρι του 2014 σε προορισμούς όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, τα Χανιά, η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος και φυσικά η μεγάλη έκπληξη του 2013 η Καλαμάτα, η οποία εκτοξεύτηκε μετά την στάθμευση σε μόνιμη βάση ενός αεροσκάφους της Aegean Airlines, καθώς και από τις νέες πτήσεις από τις αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, Easyjet και Ryanair. Στο παρόν άρθρο δεν έχουμε σκοπό να κάνουμε συγκρίσεις με αυτούς τους προορισμούς, διότι οποιαδήποτε σύγκριση στον τουρισμό μαζί τους θα μας προκαλέσει ζαλάδα, εξαιτίας της αστρονομικής διαφοράς που έχουν με το νησί μας. Η σύγκριση θα γίνει με τα νησιά του Αιγαίου και κυρίως με τη γειτονική Λέσβο η οποία βέβαια βρίσκεται και αυτή σε πολύ μεγάλη απόσταση από εμάς.
Στην πρόσφατη διευρυμένη (;) συνεδρίαση της Επιτροπής Τουρισμού, αναφέρθηκε ότι υπήρξε αύξηση της τάξεως του 5,6% και μάλιστα κάποιοι βγήκαν να πανηγυρίσουν ότι πρόκειται για μια τάση σταθεροποίησης της κατάστασης. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΥΠΑ τα οποία μέχρι στιγμής είναι μέχρι το μήνα Αύγουστο, φέτος επισκέφτηκαν τη Χίο με πτήσεις Charter 7040 τουρίστες, έναντι 6843 το 2012, δηλαδή αύξηση 2,8% ή σε απόλυτα νούμερα 197 επιπλέον επιβάτες. Για όσους δε γνωρίσουν, 197 επιβάτες αντιστοιχούν περίπου στους επιβάτες ενός αεροσκάφους Boeing 737 – 800, κάτι που δείχνει ξεκάθαρα ότι η αύξηση των τουριστών από την Ευρώπη ήταν σχεδόν ανεπαίσθητη, ενώ είναι πολύ δύσκολο στο τέλος της σεζόν να ξεπεράσουν τις 8500 αφίξεις, πολύ πιο κάτω δηλαδή από τις αφίξεις του 2011 και 2010 που ήταν από τις χειρότερες που γνώρισε ποτέ η Χίος. Εκτός των άλλων το νησί μας κατέλαβε τη θλιβερή πρωτιά προς τα κάτω, αφού φέτος για πρώτη φορά στα χρονικά μας ξεπέρασε η Λήμνος και μάλιστα κατά 311 επιβάτες. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του διαγράμματος από τα οποία φαίνεται όχι μόνο η τελευταία θέση της Χίου στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά και η τεράστια διαφορά από τη Σάμο και τη Λέσβο.

Παρά την τεράστια διαφορά της Χίου με τη Λέσβο, όπου οι τουριστικές αφίξεις του γειτονικού μας νησιού είναι σχεδόν επταπλάσιες από τις δικές μας, οι αναφορές στο λεσβιακό τύπο είναι ιδιαίτερα αρνητικές με τίτλους όπως «φτωχός συγγενής», «πιάσαμε πάτο» κλπ. Σε τι όμως δεδομένα στηρίζεται αυτή η έντονη αρνητικότητα των γειτόνων μας και σε τι στη Χίο;
Ήδη τον Απρίλιο του 2013 είχαμε αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο μας ότι στη Λέσβο προστέθηκαν 5 νέες πτήσεις από το εξωτερικό, έναντι μόλις 1 στο νησί μας η οποία τελικά δεν μέτρησε, αφού ταυτόχρονα ακυρώθηκε μια πτήση charter από τη Σλοβενία. Σε ότι αφορά το 2014 τα μηνύματα για τη Λέσβο είναι ιδιαίτερα θετικά καθώς θα προστεθούν:
• 1 επιπλέον πτήση της Flyniki από τη Βιέννη ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των πτήσεων από την Αυστρία στις 3
• 1 νέα πτήση από τη Στοκχόλμη από την Thomas Cook Scandinavian
• 1 πιθανή πτήση της Ryanair από το Λονδίνο Στάνστιντ
• 2 πτήσεις της Corendon Dutch Airlines, από το Άμστερνταμ, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των ολλανδικών πτήσεων σε 7! Την εβδομάδα, έναντι μόλις 2 στο νησί μας

Ποιες θα είναι οι νέες προσθήκες για το νησί της Χίου;…0! και μάλλον θα πρέπει να είμαστε και ευχαριστημένοι αν τελικά παραμείνουν όλες οι περσινές πτήσεις Charter. Η αδράνεια και η έλλειψη βούλησης, γνώσης και σχεδιασμού από όλους τους φορείς, «φορτώνεται» γύρω από την ανεπάρκεια του αεροδρομίου, το οποίο ως δια μαγείας θα λύσει τις τεράστιες παθογένειες του χιώτικου σχεδόν ανύπαρκτου τουρισμού. Ακόμα και αν δεχτούμε ότι πράγματι το αεροδρόμιο της Χίου είναι η μοναδική αιτία του κακού, τότε όπως έχουμε ξαναγράψει το έργο της επέκτασης του διαδρόμου προς βορρά θα τελειώσει σε 6-7 χρόνια εφόσον οι εργασίες μετατόπισης του παραλιακού δρόμου ξεκινήσουν αύριο! Μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκινήσει ούτε καν η μελέτη, οπότε κατανοούμε ότι το έργο της επέκτασης θα πάει στις… καλένδες για τουλάχιστον 10 και παραπάνω χρόνια.
Τι θα κάνουμε μέχρι τότε; Θα τα φορτώνουμε όλα στο… αεροδρόμιο ή  θα πρέπει άμεσα να σχεδιάσουμε ενέργειες προσέλκυσης πτήσεων σε ένα πλαίσιο συνεργειών με τα γειτονικά μας νησιά; Θα πάρουμε έστω και μερικά ψίχουλα από τη μεγάλη πίττα των αερομεταφορών με τις υπάρχουσες συνθήκες ή θα βλέπουμε το νησί μας να μένει κάθε χρόνο εκτός του αεροπορικού χάρτη της Ευρώπης, αρεσκόμενοι στους Τούρκους επισκέπτες; Για να γίνουν αυτά χρειάζεται μια ολοκληρωτική αλλαγή αντιλήψεων, ενεργειών τις οποίες αδυνατεί να κατανοήσει μια Επιτροπή Τουρισμού με το υπάρχον δυναμικό. Μόνο ένας Φορέας Τουρισμού μπορεί να δώσει μια ελπίδα στο τουριστικό και γενικό τέλμα του νησιού μας με μια διαφορετική και επιτέλους επιστημονική προσέγγιση των πραγμάτων.

 

 

Δείτε επίσης