Άποψη

18/2/13 12:10

τελ. ενημ.: 18/2/13 12:10

Οι φρούδες ελπίδες για τη ρώσικη αγορά

Ανάμεσα στα θέματα που συζήτησε η Επιτροπή Τουριστικής Προβολής μετά από 6 ολόκληρους μήνες (ο κανονισμός του Καλλικράτη ορίζει μια συνεδρίαση το μήνα), ξεχώρισε το θέμα της προσέλκυσης Ρώσων τουριστών.
Μετά την αναφορά μου σχετικά με την Αλεξανδρούπολη, όπου οι φορείς του τουρισμού και της τοπικής αυτοδιοίκησης κατάφεραν έπειτα από πολύ μελέτη να προγραμματίσουν μια πτήση από την Αγία Πετρούπολη, με την αεροπορική εταιρία Aegean Airlines κάθε Παρασκευή βράδυ από το τέλος του Μαΐου, η εδώ Επιτροπή αποφάσισε κατά δήλωση του προέδρου της, να στείλει ένα αίτημα στην Aegean για να δρομολογήσει και εδώ μια πτήση charter με τη Ρωσία…
Εάν διάβαζε κανείς τους βαρύγδουπους τίτλους, όπως π.χ. «Φλερτ με τη Ρωσία κ.λπ.» θα περίμενε ότι πράγματι έγινε μια σοβαρή και αποτελεσματική προσπάθεια, έστω στο επίπεδο της προσέγγισης της χαώδους αυτής αγοράς.
Ποια όμως είναι η πραγματικότητα;
1. Η Ρώσικη αγορά είναι απλησίαστη για τα σημερινά δεδομένα τουριστικής ανάπτυξης της Χίου. Ας δούμε που πετάνε οι Ρώσοι και θα καταλάβουμε: Χαλκιδική, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Ρόδος, Κως, Καλαμάτα, Πάτρα, Κεφαλονιά και Σκιάθος. Όλοι τους, προορισμοί με τεράστια ξενοδοχειακή υποδομή που δεν έχει καμία σχέση με τη δική μας
2. Η Aegean δέχτηκε να εκτελέσει μια τέτοιου είδους πτήση, μετά από επιστημονική μελέτη, υπολογίζοντας όλα τα κόστη τα οποία στην Αλεξανδρούπολη θα τα καλύψει ο Δήμος και οι ιδιωτικοί τουριστικοί φορείς. Εδώ ποιος θα κάλυπτε ένα τέτοιο κόστος που σε κάθε πτήση θα έφτανε τουλάχιστον τα 10 με 15.000 ευρώ; Ο Δήμος πάλι;
3. Από ότι φαίνεται το αίτημα προς την Aegean και η υποτιθέμενη απάντηση είναι ψευδή. Στην απάντηση αναφέρεται ότι θα έρχονται τουρίστες ακτοπλοϊκώς από τη Μυτιλήνη, όμως η Μυτιλήνη δεν έχει κάνει καμία απολύτως συμφωνία με την Aegean και μάλιστα με τη Ρωσία. Από πού κι ως που προκύπτει ότι θα υπάρχει πτήση από Ρωσία προς Μυτιλήνη αφού δεν υπάρχει ούτε καν συμφωνία;
4. Η σύνδεση της Χίου με τη Ρωσία από μια ελληνική αεροπορική εταιρία, όπως η Aegean, έχει ένα επιπρόσθετο κόστος μετάβασης του αεροσκάφους από τη βάση (Αθήνα ή Ηράκλειο) στη Χίο, χωρίς επιβάτες. Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης δεν υπάρχει αυτό το κόστος αφού το σκέλος από τη βάση (την Αθήνα) γίνεται με επιβάτες, ως το κανονικό τακτικό δρομολόγιο της Aegean, αφού ως γνωστόν η εταιρία συνεχίζει να εκτελεί πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Αλεξανδρούπολης. Στη Χίο θα πρέπει αυτή την άδεια όμως πτήση να την πληρώσουμε και μάλιστα αδρά. Σκέφτηκε κανείς ότι το κλειδί είναι οι tour operators; Και ενδεχομένως η πλειάδα των ρώσικων αεροπορικών εταιριών;
5. Η άγνοια είναι τόσο μεγάλη που κάποιοι θεωρούν ότι το δρομολόγιο, Αλεξανδρούπολη – Αγία Πετρούπολη δεν είναι charter. Η πτήση αυτή όπως και όλες οι εποχικές πτήσεις της Aegean έχουν έναν μεγάλο αριθμό δεσμευμένων θέσεων από ρώσικους και όχι μόνο, tour operators όπως ο Labirint. Ξέρει κανείς στην Επιτροπή ποιος είναι ο εν λόγω tour operator;  Όλες σχεδόν οι ρώσικες πτήσεις της Aegean «χρηματοδοτούνται» από το συγκεκριμένο tour operator ο οποίος κατευθύνει στην ουσία την εταιρία στο που θα πετάξει. Π.χ. πριν 2 χρόνια ενέκρινε τις πτήσεις από τη Μόσχα προς την Καλαμάτα, αφού πρώτα έκανε μια αυτοψία της περιοχής. Εδώ ποια κρούση έγινε για να μας επισκεφτεί ένας ρώσικος tour operator; Καμία, αφού νομίζουμε ότι η Aegean είναι τόσο «καλόκαρδη» που θα βάλει τη Χίο χωρίς εγγυήσεις.
6. Αυτές οι προσπάθειες δεν γίνονται στο πόδι για να δείξουν κάποιοι ότι κάτι επιτέλους έκαναν για να νομίζει ο κόσμος ότι κάτι γίνεται στον ανύπαρκτο τουρισμό μας. Εάν σε κάθε αίτημα απλό προς μια αεροπορική εταιρία ή προς έναν tour operator προσδοκούσαμε θετικό αποτέλεσμα με αυτόν τον πρόχειρο τρόπο που έγινε, τότε αυτή τη στιγμή η Χίος θα είχε τουλάχιστον 40 αεροπορικές εταιρίες και συνδέσεις…
Δεν είναι τα πράγματα τόσο απλά και δεν μπορεί ο κάθε «άσχετος» από αεροπορικό και τουριστικό μάρκετινγκ να βγαίνει και να καλλιεργεί ανέξοδα φρούδες ελπίδες σε ένα νησί, που ούτε από τον τουρισμό δεν μπορεί πια να αναμένει μια μικρή έστω οικονομική ανάσα.
Σε ότι αφορά στα υπόλοιπα θέματα δυστυχώς κυμαίνονται στο γνωστό επίπεδο του φολκλορισμού όπου και πάλι ετοιμάζεται η μισή Χίος να ταξιδέψει τζάμπα στην Τουρκία, … για προβολή των αποκριάτικων εθίμων και στην Αθήνα όπου εδώ και ένα χρόνο σκέφτονται να μεταφέρουν τη φιέστα «Στηρίζουμε τη Χίο».
Με βαρύγδουπους τίτλους, με ταξίδια αναψυχής και ενέργειες «άρπα κόλλα» δεν αλλάζει η κατάσταση. Για να υπάρχει αποτέλεσμα χρειάζονται χαμηλοί τόνοι, σκυμμένο το κεφάλι και κυρίως επιστημονικό υπόβαθρο. Κάτι που εκλείπει από τους ανθρώπους που σχεδόν μόνιμα χειρίζονται για πάνω από μια 15ετία την τουριστική προβολή του τόπου μας. Η πρόχειρη και πολυέξοδη όπως αποδεικνύεται τακτική που εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια στη Χίο με την ακατανόητη (;) ανοχή των επιχειρηματιών δεν είναι μόνο αναποτελεσματική, αλλά και επικίνδυνη για τη βιωσιμότητα της Χίου ως τουριστικού προορισμού.

Δείτε επίσης