Άποψη

11/2/13 13:08

τελ. ενημ.: 11/2/13 16:21

Να γιατί δεν προχώρησε το αεροδρόμιο

Με αφορμή την πρόσφατη αναφορά του «π» σχετικά με το αεροδρόμιο, θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε την πραγματική διάσταση του θέματος, χωρίς να καταφύγουμε στην παραπλανητική προπαγάνδα που επιδίδονται οι διάφοροι τοπικοί μας παράγοντες.

Ως γνωστόν, πέρσι η Πολιτεία κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή πρόλαβε και έδωσε ένα σημαντικό χρηματικό ποσό, περίπου 30 εκ. ευρώ, για να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις, όχι όμως και η επέκταση του διαδρόμου και των υπολοίπων έργων. Η καταβολή των περίπου 10 εκ. για την κατασκευή και των υπόλοιπων έργων σκάλωσε στην απόφαση της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων με το σκεπτικό πιθανόν ότι τα έργα αυτά θα γίνουν, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία. Με λίγα λόγια ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι…

Ανεξάρτητα εάν αυτή η απόφαση είναι λανθασμένη η όχι, η νέα αυτή αναστολή (όπως και οι προηγούμενες), δεν οφείλεται στις γνωστές αιτίες που μας προβάλλουν οι τοπικοί μας παράγοντες. Η πραγματική αιτία όλης αυτής της καθυστέρησης δεν είναι ούτε οι προσφυγές ανθρώπων που δικαίως ανησυχούσαν για τις περιουσίες τους, ούτε οι διάφορες κακές κυβερνήσεις και Υπουργοί, που δεν ήθελαν να πάει…. ο τόπος μπροστά. Η πραγματική αιτία είναι η ανικανότητα των φορέων της Χίου να διεκδικούν τα έργα με σωστό και σύγχρονο τρόπο.

Για να γίνουμε πιο σαφείς. Ένα έργο, όπως για παράδειγμα το αεροδρόμιο, δεν είναι απλά ένα σύνολο από τσιμέντα, κτήρια κ.λπ.. Για να μπορέσεις ως φορέας ενός τόπου να κάνεις  κάποιον  να χρηματοδοτήσει το έργο, θα πρέπει να τον πείσεις με στατιστικά και οικονομοτεχνικά στοιχεία ότι η όποια παρέμβαση, επέκταση ή κατασκευή εκ του μηδενός, θα αποδώσει πολύ περισσότερο από την υφιστάμενη κατάσταση. Τί στοιχεία έχουν επιδείξει τόσα χρόνια οι τοπικοί φορείς της Χίου και ειδικά όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό;

Τίποτα. Απλώς η Πολιτεία τόσα χρόνια δυσπιστεί - και δικαίως -  ότι ένα μεγαλύτερο αεροδρόμιο θα προσδώσει στη Χίο κάτι πολύ παραπάνω στον τουρισμό. Με το υπάρχον ξενοδοχειακό δυναμικό πόσο θα αυξανόταν η κίνηση από το εξωτερικό; Στην καλύτερη των περιπτώσεων από 6 charter που έχουμε πάνω - κάτω να αυξάνονταν στα 10-12 στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Είναι ικανή μια τέτοια αύξηση για να ξοδευτούν τόσα πολλά εκατομμύρια; Στη Μύκονο έγινε άμεσα η επέκταση, διότι το αεροδρόμιο με 1400μ. διάδρομο ήδη είχε εξωτερική κίνηση 50.000 το 1996.

Εμείς με τους 9.885 επιβάτες το 2012, πως θα αποδείξουμε ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε τους 25.000 τουρίστες; Η πτώση του αεροδρομίου της Χίου στο σύνολο της κίνησης, σύμφωνα με το Anna.aero, ήταν πρώτη πανελλαδικά τον Αύγουστο του 2012 με ποσοστό 20%!, όταν ο μέσος όρος όλων των αεροδρομίων της Ελλάδας ήταν μόλις 2,5% μείον.

Με όλα αυτά τα δεδομένα δεν υπάρχει μόνο ο κίνδυνος να μην εκτελεστεί καμία  εργασία, αλλά και να μην υπάρξει κανένα ενδιαφέρον για ιδιωτικοποίηση. Ποιος επενδυτής – διαχειριστής θα ενδιαφερθεί να αναλάβει ένα αεροδρόμιο το οποίο έχει τόσο χαμηλή επιβατική κίνηση από το εξωτερικό;

Προφανώς τα «φιλέτα» είναι εκείνα τα αεροδρόμια που έχουν πολλαπλάσια κίνηση του αεροδρομίου της Χίου και που το 2013 θα καταγράψουν νέες αυξήσεις επιβατών εξωτερικού. Επομένως οι τοπικοί μας άρχοντες έχουν δυο επιλογές.

Ή συνεχίζουν την παλαιολιθική πολιτική τους, ελπίζοντας ότι το κράτος που δεν έχει μια θα επεκτείνει ένα ζημιογόνο αεροδρόμιο, που χωρίς κρατική υποστήριξη θα κλείσει αύριο κιόλας, ή θα κάνουν αυτό που έκανε η… Αλεξανδρούπολη, όπου ο Δήμος και η Ελληνική Αεροπορική Ένωση διοργάνωσαν ένα άκρως επιτυχημένο συνέδριο αερομεταφορών, με προσκεκλημένους διακεκριμένους επιστήμονες, όπου εν τέλει αποφάσισαν την ανάληψη του αερολιμένα της Αλεξανδρούπολης να την κάνουν ο Δήμος και η Egnatia Aviation, οι οποίοι ήδη υπέγραψαν συμφωνία με την Aegean Airlines για πτήσεις με την Αγία Πετρούπολη, ανοίγοντας έμπρακτα τη ρώσικη αγορά που συνεχώς ανεβαίνει στην Ελλάδα. Εδώ;

Η τουριστική μας προβολή είναι πως θα το «παίξουμε μούρη» στην Τουρκία, που τη διεκδικούν άλλα μέρη με πολλές αξιώσεις και όχι με φολκλορικές φιέστες στις εκθέσεις. 
Αντί λοιπόν ο Δήμος να στέλνει ανούσιες επιστολές και να τα περιμένει όλα από το κράτος, μπορεί αύριο κιόλας να καλέσει ανθρώπους ειδικούς και να αναλάβει το τεράστιο για την ανάπτυξη έργο της διαχείρισης του αεροδρομίου. Δεν θέλει ή δεν μπορεί ο Δήμος; Οι υπόλοιποι φορείς της Χίου και κυρίως οι τουριστικοί, μαζί με το Επιμελητήριο, γιατί δεν ξυπνάνε από το λήθαργό τους να αναλάβουν πρωτοβουλίες;

Η Περιφέρεια τι έχει κάνει τόσο καιρό για το ζήτημα των αερομεταφορών;  Δεν έχουν λεφτά; Ποιος είπε ότι η παραχώρηση των αεροδρομίων απαιτεί αγορά του αεροδρομίου; Το αεροδρόμιο παραχωρείται, δεν πωλείται. Άλλο παραχώρηση και άλλο πώληση 100%.

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με το νέο λιμάνι και το λιμάνι των Μεστών. Τί στοιχεία υπάρχουν που να δείχνουν ότι η Χίος θα αποκτήσει π.χ. 100- 200 προσεγγίσεις το χρόνο; Λέμε ότι θα έρχονται κρουαζιερόπλοια και τουρίστες …Από πού φαίνεται αυτό; Η διαχείριση και των λιμένων, όπως και του αεροδρομίου, απαιτούν ομάδες - φορείς διαχείρισής τους. Για το λιμάνι των Μεστών δαπανήθηκαν εκατομμύρια, τα οποία πήγαν στα σκουπίδια! Ενδεικτικό του οράματος που έχουν οι τοπικοί μας άρχοντες για τον τόπο. Τι να τα κάνεις τα μπετά, όταν δεν έχεις σχεδιάσει προγραμματίσει, υπολογίσει τη διαχείριση και τις αποδώσεις του λιμένα;
Αυτές οι πρωτοβουλίες απαιτούν μια σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση του τόπου.

Οι παλαιάς κοπής τοπικοί πολιτικάντηδες έχουν φτάσει τη Χίο στο απροχώρητο της υπανάπτυξης Ας ελπίσουμε στις εκλογές του 2014 να πάνε σπίτια τους και να αναδειχθούν όσοι πραγματικά αγωνιούν για το μέλλον του νησιού μας. Εμείς την καταθέσαμε την πρόταση. Όποιος έχει το θάρρος και τις γνώσεις ας την υλοποιήσει για το καλό το τόπου, μήπως και επιτέλους αυτό το νησί αποκτήσει σοβαρή τουριστική ανάπτυξη.

 

Δείτε επίσης