Άποψη

27/6/12 17:01

τελ. ενημ.: 27/6/12 17:01

Με τέτοιες τιμές (και όχι μόνο) πώς να έρθουν οι τουρίστες;

 
Με αφορμή το ρεπορτάζ του «Π» σχετικά με το «κραχ» που βιώνει ο (όποιος) τουρισμός της Χίου, έγινε για άλλη μια φορά κατανοητό ότι οι τουριστικοί επιχειρηματίες του τόπου δεν θέλουν να αλλάξουν επιχειρηματική και διοικητική κατεύθυνση προκειμένου να βελτιωθεί έστω και λίγο το πολύ αρνητικό κλίμα.
Αντί να κάνουν μια αυτοκριτική για τις δικές τους ευθύνες που βούλιαξαν κάτω από τον πάτο την τουριστική κίνηση, έριξαν όλο το βάρος της πτώσης στην φτηνή πλέον δικαιολογία της οικονομικής κρίσης και φυσικά στις ανεπαρκείς υποδομές. Η οικονομική κρίση που σε άλλα μέρη πραγματικά έπαιξε σημαντικό ρόλο, στη Χίο δεν έχει παρά ένα πολύ μικρό μερίδιο ευθύνης. Οι παθογένειες του χιώτικου τουρισμού είναι τόσες πολλές και σπουδαίες που απλά η οικονομική κρίση ήρθε να τις ενδυναμώσει περαιτέρω. Εάν έρθει μια ωραία μέρα το Υπουργείο Υποδομών και αποφασίσει να επεκτείνει ένα ζημιογόνο και μη ελκυστικό λόγω προορισμού αεροδρόμιο όπως αυτό της Χίου, τότε ας μας απαντήσει κάποιος ποια θα είναι η διαφορά ενός charter με 15-20 άτομα το πολύ που έρχεται με αυτή την υποδομή στη Χίο, με ένα charter με 15-20 άτομα που θα έρχεται και πάλι με έναν λίγο και πάλι ανεπαρκή διάδρομο; (1810μ με εμπόδια και πάλι που θα καθιστούν οριακό και πάλι το μήκος του διαδρόμου).  Δεν υπάρχει περίπτωση με αυτή την επιχειρηματική τουριστική κουλτούρα να υπάρξει σημαντική αύξηση αν και όποτε το κράτος τρελαθεί και προχωρήσει σε μια επέκταση που απλά θα βελτιώσει και δεν θα επιλύσει την υπάρχουσα κατάσταση.
Για να μην κουράζουμε τα προβλήματα της Χίου είναι κυρίως 2. Λανθασμένη έως σήμερα τουριστική προβολή, και ακριβή χρέωση των πελατών και των tour operators από τα ξενοδοχεία και γενικότερα τα καταλύματα της Χίου σε σχέση πάντοτε με τον ανταγωνισμό και αυτά που προσφέρουν. Για να γίνω πιο κατανοητός θα πιάσω το ευχάριστο πριν περίπου 1,5 μήνα γεγονός της δρομολόγησης μιας πτήσης για πρώτη φορά από την Ιταλία.
Μετά από μεγάλη και διαρκή επικοινωνία και με την έγκριση του Προέδρου της ΔΕΤΠ του κ. Μούνδρου καταφέραμε να πείσουμε έναν πολύ ευέλικτο  ιταλικό tour operator να ξεκινήσει μια απευθείας πτήση από το Ρίμινι. Δυστυχώς αυτή η μοναδική για φέτος ευχάριστη εξέλιξη θα γίνει δυσάρεστη, αφού οι τιμές που συνάντησε ο tour operator είναι πολύ πιο ακριβές από ότι σε άλλους προορισμούς όπου θα στέλνει τουρίστες . Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύγκριση της Χίου με τη Λήμνο όπου  εδώ μεγάλο ξενοδοχείο 4 αστέρων δίνει προσφορά για διπλό δωμάτιο 75 ευρώ περιλαμβάνοντας μόνο πρωινό και διαμονή, ενώ στη Λήμνο 4άστερο ξενοδοχείο all inclusive προσφέρει τιμή 70 ευρώ κάτι που σημαίνει ότι με αυτή την τιμή ο τουρίστας δεν θα έχει μόνο διαμονή και πρωινό, αλλά 3 γεύματα, γλυκά και σνακ στο ενδιάμεσο των γευμάτων καθώς και δωρεάν αθλητικές και όχι μόνο δραστηριότητες. Η σύγκριση είναι ενδεικτική και αν πάμε να συγκρίνουμε τις τιμές της Χίου, με άλλα ελληνικά μέρη πραγματικά θα δούμε ότι είμαστε αδικαιολόγητα ένας απίστευτα ακριβός προορισμός όχι μόνο στα καταλύματα, αλλά παντού. Για την ιστορία ο ιταλικός tour operator δέχεται να δρομολογήσει την πτήση υπό 2 όρους. Ή 50 ευρώ διπλό δωμάτιο μόνο πρωινό και διαμονή ή συνδιαφήμιση, ένας αποτελεσματικός τρόπος προβολής που για άγνωστους ή για λόγους μικροσυμφερόντων δεν έχει εφαρμοστεί στη Χίο ούτε κατ’ ελάχιστον.
Την ώρα που στη Ρόδο διαπραγματεύονται με την ολλανδική και για χρόνια με παρουσία στη Χίο αεροπορική εταιρία Transavia, κάτι που θα μπορούσαμε κι εδώ να το κάνουμε για να αυξηθεί ο αριθμός των πτήσεων και να ανοίξουμε υβριδικά τουλάχιστον τη Low-cost αγορά, κάποιοι εδώ θεωρούν ότι με αυτές τις τιμές και με προϊόν προσαρμοσμένο ακόμα στον πάλαι ποτέ «κουβαρντά» ‘Έλληνα τουρίστα θα ανακάμψει ο τουρισμός με μια επέκταση αεροδρομίου. Ρώτησαν τον TUI ή τον  Thomas Cook που μας έχουν….γραμμένους;
Άμεσα η επιτροπή Τουρισμού θα πρέπει να συζητήσει το μείζον αυτό θέμα. Μόνο η Ευρώπη πλέον έχει για τη Χίο περεταίρω περιθώρια ανάπτυξης. Η προσήλωσή μας με την τούρκικη αγορά σιγά – σιγά θα επιβεβαιώσει ένα ρητό που μου είπε ένας έμπειρος τουριστικός επιχειρηματίας της Χίου, ότι «μόδα είναι και θα περάσει» και ήδη αρχίζει να περνάει μετά και τη μειωμένη έκδοση βίζας που για έναν Τούρκο μέσου εισοδήματος κοστίζει σαν να νοικιάζει σπίτι για 2 μήνες. Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες εξελίξεις προσαρμόζοντας τις παροχές τους σε σύγχρονο μάνατζμεντ με εστίαση στις ανάγκες του ξένου και όχι του Έλληνα τουρίστα που ειδικά φέτος θα είναι είδος υπό εξαφάνιση. Η δε Low-cost αγορά θα βοηθήσει τα μέγιστα τα μικρότερα ενοικιαζόμενα δωμάτια που σώθηκαν φέτος από τέτοιου είδους πτήσεις σε άλλους προορισμούς της Ελλάδας.
Οι δικαιολογίες τελείωσαν, αντί για τις περσινές παλινωδίες που είδαμε που κατέληξαν να κάτσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να σκεφτούμε τους νέους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους που θα κάνουν τον προορισμό μας πιο ελκυστικό.  Οι δε νέοι βουλευτές μας ας ασχοληθούν πιο σοβαρά με τον τουριστικό κλάδο κι ας αφήσουν  τις βαρύγδουπες πολιτικές εκφράσεις περί ανάπτυξης κλπ. Οι 192.000 της Επιτροπής και το 1,5 εκατ ευρώ (όσο υπάρχει σήμερα) της Περιφέρειας είναι μεγάλα ποσά. Είναι καιρός να πιάσουν τόπο τόσα πολλά χρήματα και να μην πάνε στο βρόντο.