Απόψεις

28/9/20 8:23

τελ. ενημ.: 28/9/20 8:23

Ηλεκτρoκίνηση: Μια ευκαιρία για τη Χίο;

Αγαπητοί φίλοι,

Τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια της παγκόσμιας στροφής προς καθαρότερες μορφές ενέργειας, η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης γνωρίζει μια πρωτόγνωρη ανάπτυξη. 

Τα ηλεκτρικά οχήματα, δηλαδή τα οχήματα που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους ηλεκτρική ενέργεια (η οποία αποθηκεύεται σε επαναφορτιζόμενες μπαταρίες) αντί των κινητήρων εσωτερικής καύσης, έχουν κάνει δυναμικά την εμφάνισή τους στις ευρωπαϊκές αγορές. Η υπεροχή τους έναντι των συμβατικών οχημάτων βασίζεται στο οικολογικό τους προφίλ καθώς προκαλούν ελάχιστη ρύπανση, είναι σχεδόν αθόρυβα αλλά και οικονομικά (100χμ με κόστος ρεύματος 1-2 ευρώ). Από την άλλη πλευρά, το υψηλό κόστος απόκτησης (εξαιτίας του κόστους των μπαταριών) καθώς και η σχετικά περιορισμένη αυτονομία αποτελούν τα κυριότερα μειονεκτήματά τους.

Τον Ιούνιο του 2020 παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση ένα φιλόδοξο εθνικό σχέδιο μετάβασης  στην ηλεκτροκίνηση συνοδευόμενο από ένα πακέτο μέτρων για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, δικύκλων και ποδηλάτων καθώς και για την ανάπτυξη δικτύου σημείων φόρτισης (δράση «Κινούμαι ηλεκτρικά», kinoumeilektrika.gov.gr).

Ας σημειωθεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διατίθενται αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά έχουν μια μέση αυτονομία περίπου 260 χιλιομέτρων με μία μόνο φόρτιση για μοντέλα κόστους κάτω των 18.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης).

Μέχρι το Μάρτιο του 2021, οι διάφοροι Δήμοι της χώρας, υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων ευθύνης τους σημεία φόρτισης. Σύμφωνα δε με ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, ενδέχεται να καταστεί υποχρεωτική η υποδομή εγκατάστασης φορτιστών στις θέσεις στάθμευσης για όλα τα νέα κτήρια (από το Μάρτιο του 2021) καθώς και ποσόστωση 25% ηλεκτρικών οχημάτων σε όλες τις δημόσιες προμήθειες (από τον Αύγουστο του 2021).

Τι γίνεται στη Χίο;

Μάλλον είναι άγνωστο στο ευρύ κοινό πως η Χίος (σε αντίθεση με πολλά άλλα νησιά) διαθέτει εδώ και καιρό ένα σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που βρίσκεται στο ξενοδοχείο ‘Χανδρής’.

Λαμβάνοντας υπόψη πως η μεγαλύτερη απόσταση στο νησί δεν ξεπερνά τα 80 χιλιόμετρα (βορράς-νότος) καθώς και το γεγονός πως η μέση ημερήσια διανυόμενη απόσταση λογικά κυμαίνεται σε μερικές δεκάδες χιλιόμετρα, το ζήτημα της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων παραμερίζεται.

Σε λίγο καιρό ο Δήμος Χίου θα παραλάβει 3 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που θα εκτελούν δρομολόγια συνδέοντας τους χώρους στάθμευσης με το κέντρο της πόλης. Εντούτοις εκκρεμεί το ζήτημα της φόρτισης αυτών των οχημάτων (που σχεδιάζεται να παραχωρηθούν στο αστικό ΚΤΕΛ). 

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την ανάπλαση του Δημοτικού Κήπου και των οδών πέριξ αυτού, την αναβάθμιση του χώρου στάθμευσης του αεροδρομίου καθώς και τη δημιουργία επιπρόσθετων χώρων στάθμευσης στο Ριζάρι και στο Βαρβάσι, αποτελούν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε ο Δήμος Χίου να πρωτοπορήσει και να μελετήσει την εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Θα μπορούσε μάλιστα να ακολουθήσει το παράδειγμα της Τήλου όπου λειτουργεί ήδη ένας ηλιακός σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (δηλαδή το ρεύμα που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των οχημάτων έχει παραχθεί από φωτοβολταϊκά) μειώνοντας έτσι ακόμα περισσότερο το οικολογικό αποτύπωμα των μετακινήσεων.

Η διαβούλευση-συνεργασία με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των μεταφορών (π.χ. οδηγούς ταξί, αστικό ΚΤΕΛ, ενοικίασης αυτοκινήτων, ενδεχομένως ακτοπλοϊκές εταιρείες κλπ.)  είναι προφανώς απαραίτητη και χρήσιμη για το όλο εγχείρημα.

Η δημιουργία ενός τέτοιου δικτύου σταθμών φόρτισης σε συνδυασμό με τη συνεχή αποκλιμάκωση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων (όπως συμβαίνει άλλωστε με κάθε νέα τεχνολογία) καθώς και την πιθανολογούμενη συνέχιση των κρατικών επιδοτήσεων αγοράς τους, θα δημιουργήσουν ευνοϊκές συνθήκες για μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στο νησί.

Εν μέσω μεταναστευτικού, ελληνοτουρκικών και πανδημίας ίσως η όλη συζήτηση να φαντάζει άκαιρη ή πολυτέλεια. Ωστόσο γιατί να μην κοιτάξουμε πιο μακριά και να σχεδιάσουμε από τώρα το αύριο;

Χρήστος Παπαχρήστου

Ψυχίατρος-Ψυχοθεραπευτής

Γενεύη, 26.09.2020

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση