Άποψη

4/10/13 16:24

τελ. ενημ.: 4/10/13 16:24

Έκθετοι στην κοινωνία της Χίου για το φιάσκο της επιδότησης στη γραμμή Αθήνας – Χίου

Από τον Ιούλιο του 2013 σε παρέμβασή μας είχαμε τονίσει ότι το όλο σκεπτικό του εγχειρήματος για την επιδότηση αεροπορικής εταιρίας στη γραμμή Χίου – Αθήνας ήταν ανέφικτο και ιδιαίτερα επικίνδυνο σε περίπτωση που βρισκόταν ανάδοχος, για την απρόσκοπτη αεροπορική εξυπηρέτηση του νησιού μας με την Αθήνα.

Ιδιαίτερα είχαμε τονίσει ότι αυτή η ενέργεια ουσιαστικά θα νόθευε τον ανταγωνισμό, με την Olympic Air να είχε κάθε δικαίωμα να προχωρήσει είτε σε πόλεμο τιμών (ήπιο σενάριο), είτε σε καταγγελία στης σύμβασης για αθέμιτο ανταγωνισμό (μέτριο σενάριο), είτε σε μεγάλη μείωση και αποχώρηση από τη γραμμή (σκληρό σενάριο) το οποίο θα είχε δραματικές συνέπειες, καθώς η νέα μονοπωλιακή κατάσταση θα λειτουργούσε με νέες αξιώσεις για επιδοτήσεις που σε περίπτωση που δεν δίνονταν θα σταματούσε τη λειτουργία της. Επιπλέον είχαμε τονίσει ότι οι όροι της σύμβασης ήταν πολύ πρόχειροι και προφανώς γραμμένοι από άτομα τελείως άσχετα με τις αερομεταφορές, καθώς είναι γνωστό ότι με τις σημερινές συνθήκες καμία αεροπορική εταιρία δεν επιβιώνει με φιξ τιμές σε ένα δρομολόγιο, ενώ τονίστηκε ιδιαίτερα και ο φωτογραφικός χαρακτήρας του διαγωνισμού ο οποίος διαμορφώθηκε καθ’ υπόδειξη συγκεκριμένης αεροπορικής εταιρίας από την οποία «κρεμάστηκαν» ουσιαστικά τόσο οι Δήμαρχοι Χίου και Σάμου, όσο και ο Αντιπεριφερειάρχης που παρευρέθηκε και αυτός στη σύσκεψη που έγινε στα γραφεία της εταιρίας στη Θεσσαλονίκη.

Μετά το φιάσκο και την πλήρη επιβεβαίωση των όσων επισημάναμε (τα οποία αγνοήθηκαν εντελώς χωρίς καμία δεύτερη σκέψη), έρχονται να ξαναφτιάξουν και πάλι πρόχειρα την προκήρυξη, ανοίγοντας τη «βεντάλια» σε άλλες αεροπορικές εταιρίες με μικρότερα αεροσκάφη. Η Skyexpress και η Minoan Air δεν είναι σε δομική θέση να αναλάβουν σήμερα τακτικά δρομολόγια εσωτερικού από την Αθήνα ενώ και πάλι θα βγει άγονος ο διαγωνισμός, καθώς είναι βέβαιο ότι αυτοί που όρισαν ως τιμή σταθερή (εδώ γελάνε) τα 90 ευρώ, τις 20 δοκιμαστικές ημέρες και τις 60.000 ευρώ δεν έχουν υπολογίσει βασικά μικροοικονομικά στοιχεία των εταιριών πάνω στο συγκεκριμένο δρομολόγιο (Αθήνα – Χίος – Σάμος). Συγκεκριμένα:

·      Δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι η Skyexpress και η Minoan air, δεν εδράζουν στην Αθήνα, αλλά… στο Ηράκλειο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να συμπεριληφθεί εφόσον δεχτεί μια από τις δυο, το κόστος μεταφοράς του αεροσκάφους από το Ηράκλειο είτε προς την Αθήνα, είτε προς τα δυο νησιά. Ακόμα και αν δεχτεί κάποια από τις 2 εταιρίας να εδράσει αεροσκάφος της στην Αθήνα, τότε θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα τέλη του αερολιμένα της Αθήνας

·      Δεν έχει ληφθεί υπόψη, εάν το κόστος της επιδότησης καλύπτει το ASK (Available seat Kilometer), το RPK (Revenues Passengers Kilometer), το Load Factor (συντελεστής πληρότητας),το συντελεστή απόδοσης, το κόστος ανά μονάδα, που αποτελούν βασικά στοιχεία για να γνωρίζει μια αεροπορική εταιρία ποιο είναι το «νεκρό» σημείο, δηλαδή πόσα έσοδα απαιτούνται για να καλυφτεί το δεδομένο κόστος σε μια αεροπορική σύνδεση

·      Τα παραπάνω μεγέθη σε μια συγκεκριμένη αεροπορική γραμμή διαφέρουν ανάλογα την αεροπορική εταιρία (επιχειρησιακό μοντέλο) και τον τύπο των αεροσκαφών. Άλλο «νεκρό σημείο έχει το Jetstream 41 (Skyexpress), άλλο το Fokker50 (Minoan air) και άλλο το DashQ400 (Olympic Air).

·      Δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι τα αεροσκάφη της Skyexpress και της Minoan Air είναι μικρά και για να καλυφθούν τουλάχιστον οι θέσεις που προσφέρει με τη μεγάλη μείωση η Olympic Air.  Απαιτούνται τουλάχιστον 5 πτήσεις την ημέρα από τη Skyexpress και τουλάχιστον 3 πτήσεις την ημέρα από την Minoan Air, κάτι που θα εκτοξεύσει το κόστος της επιδότησης, καθώς η αρχική προκήρυξη ανέφερε μόλις 2 πτήσεις την ημέρα.

·      Καταλληλότερη όλων βγαίνει η Olympic Air διότι διαθέτει μεγάλα και σύγχρονα ελικοφόρα αεροσκάφη, συμβατά με το μικρό μήκος του διαδρόμου της Χίου, αλλά είναι μάλλον απίθανο να δεχτεί με βάση τα κόστη της στη γραμμή ένα φιξ εισιτήριο 90 ευρώ, κάτι που το αρνήθηκε και η εταιρία που θα εκδήλωνε ενδιαφέρον. 

·      Και πάλι δεν λαμβάνονται υπόψη οι πιθανές αντιδράσεις της Olympic Air η οποία πουλάει ακριβά, αλλά τουλάχιστον δεν ζητάει επιδότηση για να πετάει.

Με βάση τα παραπάνω κατανοούμε ότι αυτό το εγχείρημα δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα πυροτέχνημα στα πλαίσια του επιδερμικού και τελείως πρόχειρου σχεδιασμού αντιμετώπισης ενός ζητήματος το οποίο αυτή τη στιγμή είναι πάνω από τις δυνάμεις μας. Εκτός του Δήμου, έκθετοι για αυτή την αποτυχία είναι και όσοι φορείς συνηγόρησαν τελείως τυφλά σε κάτι τέτοιο, όπως πχ η Ένωση Καταναλωτών, η οποία θα έπρεπε να λειτουργεί πιο ανεξάρτητα και πιο διεξοδικά σε τόσο σοβαρά ζητήματα. Σε κάθε περίπτωση θα έπρεπε να γίνει αντιληπτό ότι δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε ημέτερος να χειρίζεται τα εξειδικευμένα ζητήματα του τουρισμού και των αερομεταφορών, κάτι που δυστυχώς δεν το βλέπουμε. Το πιο ορθό θα ήταν να περιμένουμε τη συγχώνευση των δυο εταιριών και να αρχίζαμε ένα δημιουργικό και επιστημονικό διάλογο με τη διοίκηση της Aegean, η οποία αναμένεται να αναλάβει και επίσημα το μάνατζμεντ της Olympic Air. Μίλησε κανείς μαζί τους; Όχι βέβαια…

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση