8.12.2014 13:46

Εφοπλισμός και αφοπλισμός επενδύσεων

 Τις δυνατότητές του ο τόπος για επενδύσεις και ανάπτυξη τις έχει δοκιμάσει πολλές φορές στο παρελθόν με αποτυχημένα παντελώς αποτελέσματα.

Πρώτο από όλα ποτέ δεν καταφέραμε να αποφασίσουμε τι ακριβώς θέλουμε να δούμε να αναπτύσσετε στο νησί. Ποια ακριβώς πτυχή της ανάπτυξης προτιμούμε;

Σε αυτό το απλό, οι συνομιλητές τοπικοί φορείς, με ελάχιστες  εξαιρέσεις, προέτασαν ανέκαθεν την ιδεολογική τους θεώρηση των πραγμάτων και όχι εκείνο που αποτελούσε ανάγκη ή θα συνεισέφερε στην αύξηση της τοπικής οικονομίας.

Να θυμίσω μερικά; Ολίγον από ανεμογεννήτριες, ολίγον από λιμάνια, ολίγον από τουρισμό, ολίγον από ξενοδοχεία και στο τέλος, αντί ολίγον, μείναμε με το καθόλου. Και έτσι όμως μια χαρά καταφέρνουμε και υπαναπτυσσόμαστε.

Εφόσον λοιπόν δεν υπάρχει ούτε μια στο εκατομμύριο περίπτωση να τα βρούμε προς μια κοινή κατεύθυνση πάμε να δούμε που ενδεχόμενα συμφωνούμε.

«Η Χίος», μου έλεγε φίλος, «είναι γνωστή για τη μαστίχα. Όχι όμως και για το γεγονός ότι αναλογικά με το μέγεθός της αποτελεί την μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, αν συνυπολογήσουμεε την προέλευση των εφοπλιστών. Αν υπάρχουν 100 εφοπλιστές Χιώτες και Αιγνουσιώτες, τότε καταλαβαίνεις τι στόλο διαχειρίζεται έμμεσα ο τόπος».

Δεν σας κρύβω ότι το συμπέρασμα μου ακούστηκε υπερβολικό. Ωστόσο η κουβέντα συνεχίστηκε. «Αν λοιπόν αυτοί οι άνθρωποι σκέφτονταν κάποια στιγμή πως μπορούν να συνεισφέρουν, κάθε σκέψη για επένδυση θα είχε επίκεντρο τη ναυτιλία και μόνο».

Δεν έχει άδικο. Το ναυτιλιακό κέντρο στο Θόλος ή οπουδήποτε αλλού, θα ήταν δύσκολο εγχείρημα; Όχι. Δεν προχωράει ωστόσο για δυο λόγους.

Πρώτον, γιατί δεν υπάρχει σοβαρός φορέας να απευθύνει ένα κάλεσμα στη ναυτιλιακή κοινότητα του νησιού και να «απαιτήσει» τη συμβολή τους στον ενιαίο στόχο. Στη δημιουργία ενός κέντρου ναυτιλίας που πρωτίστως θα ωφελήσει τους ίδιους τους ναυτιλιακούς παράγοντες και φυσικά και τον τόπο αφού θα τον σηκώσει πενήντα σκαλοπάτια στο ναυτιλιακό στερέωμα. Γνωρίζετε ότι υπάρχει Σχολή Εκπαίδευσης Ναυτικών στις Φιλιππίνες όπου εκπαιδεύονται και ελληνικά πληρώματα; Προτιμούν δηλαδή οι ναυτιλιακοί κύκλοι να πληρώνουν τις Φιλιππίνες αντί την Ελλάδα και τη Χίο....

Δεύτερον διότι η κοινωνία ζητούσε από τους ναυτιλιακούς παράγοντες να καλύψουν κάθε μικρή και μικρότερη ανάγκη διαχρονικά, με αποτέλεσμα οτιδήποτε μεγάλο να φαντάζει και ανεκπλήρωτο.

Αν αποδεχθούμε ότι είμαστε κατά το μισό ναυτικός τόπος, τότε είναι αδιαίρετη ανάγκη να υπάρξει σαφής προσανατολισμός προς κάθε ναυτική επένδυση και μόνο ώστε να μπορέσουμε να ταυτίσουμε στο μέλλον το νησί με τον πραγματικό του χαρακτήρα, να αποκτήσει ταυτότητα, να δώσει κίνητρα σε Έλληνες και ξένους να έρθουν εδώ να γίνουν ναυτικοί, να εκπαιδευτούν, να μετεκπαιδευτούν και ούτω καθεξής. 

Μόνο η ναυτιλία είναι ο κλάδος που τουλάχιστον παραδεχόμαστε ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ας το κάνουμε. Εξάλλου, σε όλα τα άλλα έχουμε από καιρό αποτύχει παταγωδώς.

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ