Άποψη

21/6/18 14:22

τελ. ενημ.: 21/6/18 14:45

Η Χίος του χθες και του αύριο

Η Χίος τον προηγούμενο αιώνα είχε σημαντική οικονομική ευμάρεια. Ο παραγόμενος πλούτος, προέρχονταν από την ναυτιλία, το εμπόριο, την μαστίχα, τα εσπεριδοειδή και τις υπηρεσίες. Το νησί σήμερα έχει βρεθεί στάσιμο και αθωράκιστο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος. Με την έξοδο της χώρας τον Αύγουστο από την οικονομική και κοινωνική κρίση που μας οδήγησαν οι κυβερνήσεις  της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, να σχεδιάσουμε με όραμα και προοπτική πως θέλουμε την Χίο του μέλλοντος, έχοντας διδαχτεί από τα λάθη και τις παραλείψεις του παρελθόντος .

 Τα φαραωνικού τύπου έργα που κατασκευάστηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, αλλά και τα κουφάρια ημιτελών έργων από άκρη σε άκρη του νησιού μας, θυμίζουν τα λάθη και τις κακοτεχνίες. Οι υποδομές που έγιναν δεν είχαν στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό, με αποτέλεσμα η απόδοση τους  και η προσφορά τους να εξαντλείτε με το πέρας της κατασκευής τους, μη βοηθώντας την ανάπτυξη που αξίζει σε ένα από τα ομορφότερα νησιά του Αρχιπελάγους.

Η Χίος τις τελευταίες δεκαετίες συρρικνώθηκε πληθυσμιακά και μαζεύτηκε σε μια περιοχή από τα Θυμιανά μέχρι τον Βροντάδο, δημιουργώντας ένα αστικό περιβάλλον ,  με την βόρεια Χίο να βρίσκετε σε κατάσταση ερημοποίησης, αλλά και την νότια που με την καλλιέργεια της μαστίχας, τις αγροτικές καλλιέργειες και τον λίγο τουρισμό, να είναι σε καλύτερη κατάσταση από το υπόλοιπο νησί, αλλά δεν  κατάφερε να αυξηθεί πληθυσμιακά όσο της αναλογεί.  Το νησί διαθέτει οδικό δίκτυο και είναι πολύ καλό για να μην τα μηδενίζουμε όλα.

 Σημαντικό πρόβλημα για κάθε νησί του Αιγαίου είναι το νερό, η Χίος πάρα τις ικανοποιητικές βροχοπτώσεις, στηρίζετε στις πανάκριβες  αφαλατώσεις, μην έχοντας καταφέρει να έχει επάρκεια τόσο στην ύδρευση όσο και στην άρδευση αλλά και στην ποιότητα του νερού η οποία είναι κακή. Τα έργα που έγιναν σε λιμνοδεξαμενές και φράγματα, στο  σύνολο τους είχαν αστοχίες, κακοτεχνίες και παραλείψεις , με αποτέλεσμα ένα ακόμα καλοκαίρι να αντιμετωπίζουμε σοβαρό πρόβλημα.   Η ολοκλήρωση του φράγματος  στη θέση << κόρης γεφύρι >> ξεπερνώντας τα λάθη και τις κακοτεχνίες του παρελθόντος,θα βοηθήσει σημαντικά στην βελτίωση του αρδευτικού και υδρευτικού  προβλήματος που αντιμετωπίζουμε.

Το λιμάνι των Μεστών είναι ένα από τα καλύτερα στην Ελλάδα, όμως ακόμα δεν έχει αξιοποιηθεί και δεν έχει προσφέρει αυτά που του αντιστοιχούν στην ανάπτυξη του τόπου, παραμένοντας μια αναξιοποίητη υποδομή.  Το λιμάνι της πόλης χρειάζεται αναβάθμιση για να εξυπηρετήσει τους κατοίκους, τους επισκέπτες και τους τουρίστες και να βοηθήσει στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Το αεροδρόμιο θα επεκταθεί και θα αναβαθμιστεί, εξυπηρετώντας καλύτερα τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

 

Η ανάπτυξη της Χίου, για να είναι βιώσιμη και δίκαιη, πρέπει να στηριχτεί, στα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Την πρωτογενή παράγωγη και μεταποίηση προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας ( μαστίχα, εσπεριδοειδή, αρωματικά φυτά, μελισσοκομία, κτηνοτροφία, αλιεία ), στην ναυτική εκπαίδευση , την ναυτιλία, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στον ποιοτικό εναλλακτικό τουρισμό. Όλα αυτά βέβαια από μόνα τους δεν είναι ικανά να αντιστρέψουν το κλίμα, αν δεν υπάρχει βούληση και όραμα από όλους.

 Η ανάπτυξη αυτή θα είναι ικανή να στηρίξει με την σειρά της την μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα δίνοντας θέσεις εργασίας, σταματώντας  τη φυγή των νέων μας, προς την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό. Το μοντέλο μεικτής οικονομίας, σε συνδυασμό με μία δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη, που θα σέβεται και θα προστατεύει το περιβάλλον και την πολιτιστική κληρονομιά μας, είναι αυτό που  χρειάζεται το νησί  για να προχωρήσει στο μέλλον, όπως του αξίζει και μας αξίζει.  

 

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση