Άποψη

15/4/13 13:40

τελ. ενημ.: 15/4/13 13:40

Άσχημα (και πάλι) τα μαντάτα για τον τουρισμό

Προ των πυλών της πασχαλινής περιόδου και του καλοκαιριού και όλα φαίνονται όχι μόνο μια από τα ίδια στην τουριστική κίνηση για το νησί μας, αλλά ίσως και χειρότερα.
Κάθε χρόνο, ειδικά από το 2010 και μετά, η Χίος καταγράφει το ένα μετά το άλλο τα αρνητικά ρεκόρ σε ότι αφορά τα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά δρομολόγια, δημιουργώντας προϋποθέσεις για να γίνει το μεγαλύτερο νησί στο Αιγαίο το οποίο σύντομα θα ενταχθεί στα νησιά της άγονης γραμμής, με ευθύνη του συνόλου των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων του νησιού.
Ξεκινώντας από το Πάσχα, μιλάμε για πλήρη σχεδόν καταστροφή. Η μικρή σανίδα σωτηρίας απέναντι στις απώλειες Ελλήνων τουριστών από τη Βόρεια Ελλάδα, η Κύπρος, μετά την κρίση που ξέσπασε πρόσφατα, ακύρωσε την άφιξη 600 επισκεπτών μέσω κρουαζιερόπλοιου, ενώ την ίδια τύχη είχε και η άφιξη 100 τουριστών μέσω πτήσης charter που πραγματοποιούνταν τα τελευταία δυο χρόνια με σκοπό οι Κύπριοι να θαυμάσουν από κοντά το έθιμο του ρουκετοπόλεμου και όχι μόνο. 700 άτομα μείον με το καλημέρα, με μοναδική εναλλακτική λύση τους Τούρκους, οι οποίοι όμως δεν πρόκειται να κάτσουν πάνω από μια βραδιά.
Και στον τομέα των charter τα πράγματα δεν είναι και πολύ θετικά. Η μόνη θετική εξέλιξη της φετινής σεζόν, η δρομολόγηση μιας πτήσης charter από τη Βιέννη της Αυστρίας, δεν δείχνει να πηγαίνει και πολύ καλά πριν καλά-καλά ξεκινήσει. Η κακή εικόνα που δώσαμε σε ότι αφορά την παρουσία μας στην έκθεση της Βιέννης, με μόλις 3 μεμονωμένους επιχειρηματίες, χωρίς οργάνωση, χωρίς το παραμικρό ενδιαφέρον από την πλευρά της Επιτροπής Τουρισμού για το πώς πάνε τα πράγματα και πως θα μπορέσουμε ως Χίος να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε να υπάρχει μια ικανοποιητική επιβατική κίνηση, ανάγκασε τον αυστριακό TUI (Gulet, Reiseladen) να αποσύρει άμεσα τη Χίο από το πρόγραμμα προορισμών του για την Ελλάδα. Έτσι η παρουσία του έτερου μεγάλου Tour Operator Neckermann μαζί με 1-2 πολύ μικρούς Tour Operators, αύξησε τις μεμονωμένες θέσεις στο αεροσκάφος που αρχικά είχε σκοπό να δρομολογήσει η αεροπορική εταιρία Austrian Airlines. Δυστυχώς το ενδιαφέρον για μεμονωμένες θέσεις είναι πολύ χαμηλό για το νησί μας, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος Airbus A320 των 165 θέσεων να αντικατασταθεί με  αεροσκάφος Airbus A319, των 135 θέσεων (δηλαδή -30 θέσεις) και ακόμα χειρότερα ένας αριθμός πτήσεων να πραγματοποιηθεί με ακόμα πιο μικρό τύπο, όπως το Fokker 100 των 100 θέσεων (-65 θέσεις), την ώρα που στον άλλο νέο προορισμό της εταιρίας, τον Άραξο, ο προγραμματισμός μένει ως έχει με Airbus A320. Τα ίδια περίπου, προς τα κάτω φυσικά, ισχύουν και για τις άλλες πτήσεις.
Ο νορβηγικός Lilleput Reiser ξεκινάει φέτος μια βδομάδα αργότερα σε σχέση με πέρσι, η βελγική αεροπορική εταιρία Thomas Coon Airlines Belgium μικραίνει και αυτή τον τύπο του αεροσκάφους σε Airbus A319 από Airbus A320 και ξεκινάει όπως και πέρσι 2 εβδομάδες αργότερα, ο σλοβένικος Tour Operator Intelekta έβγαλε μειωμένο πρόγραμμα περίπου 2,5 μηνών, αφού πέρσι, λόγω πολύ μικρής ζήτησης, αναγκάστηκε να διακόψει τις πτήσεις από τον Αύγουστο! Εάν σε αυτή τη μείωση από πλευράς ευρωπαϊκών πτήσεων προσθέσουμε και τα πολύ μειωμένα αεροπορικά δρομολόγια της Ο.Α., τότε κατανοούμε απόλυτα γιατί το ΤΑΙΠΕΔ ενέταξε το αεροδρόμιο της Χίου ως εμβόλιμο, έξω και από τις δύο συστάδες αεροδρομίων, μαζί με 2-3 ακόμα μικρής κίνησης αεροδρόμια.
Οι παραπάνω εξελίξεις, από ότι δυστυχώς φαίνεται, ελάχιστα προβληματίζουν όχι μόνο την Επιτροπή Τουρισμού, που βρίσκεται στον κόσμο της, αλλά και το σύνολο των τουριστικών επιχειρηματιών, ορισμένοι εκ των οποίων επιχειρούν απέναντι σε αυτές τις αρνητικές εξελίξεις να ωραιοποιήσουν την κατάσταση. Δυστυχώς τα πράγματα δεν πάνε καλά, δεν υπάρχει τουριστική πολιτική που με επιστημονική προσέγγιση θα μπορέσει να αντιστρέψει τη διαρκή φθίνουσα πορεία. Υπάρχει Πανεπιστήμιο Αιγαίου, υπάρχει κατατιθέμενη πρόταση για δημιουργία Φορέα Τουρισμού. Τι φοβούνται οι τουριστικοί παράγοντες και δεν ζητούν τη συνδρομή τους; Πόσο κάτω θα πρέπει να φτάσει η Χίος για να αφυπνιστούν;

 

Δείτε επίσης