Άποψη

1/5/13 9:20

τελ. ενημ.: 1/5/13 9:20

Ανέφικτη και επικίνδυνη η επιδότηση στη γραμμή Αθήνας – Χίου

Μελετώντας προσεχτικά την 5σέλιδη σύμβαση που συνέταξαν ο Δήμος Χίου με  τον αντίστοιχο της Σάμου, διάφορα συμπεράσματα προκύπτουν τα οποία προκαλούν έντονη αμφισβήτηση του σκεπτικού.

Από το 2ο άρθρο στο οποίο ουσιαστικά αναλύεται το σκεπτικό του διαγωνισμού, φαίνονται τα πρώτα σημάδια μη εφικτής εφαρμογής του.  Δεν πρόκειται για έναν ανοιχτό, αλλά για έναν φωτογραφικό διαγωνισμό, ο οποίος αποκλείει όλες τις αεροπορικές εταιρίες που διαθέτουν ελικοφόρα αεροσκάφη, βάζοντας ως ελάχιστες θέσεις τις 110, παρόλο που θα επιδοτούνται 80! Αλήθεια γιατί αποκλείονται τα ελικοφόρα αεροσκάφη; Ποιος εισηγήθηκε ότι είναι κατώτερα από τα τζετ; Κατά διαβολική σύμπτωση μόνο μια εκ των εν δυνάμει αναδόχων αεροπορικών εταιριών διαθέτει μόλις 1 αεροσκάφος των 112 θέσεων.

Από την αδικαιολόγητη αυτή διάκριση σε μια γραμμή που κατ’ εξοχήν εξυπηρετείται από ελικοφόρα αεροσκάφη, λόγω του μικρού μήκους του διαδρόμου και της χαμηλής επιβατικής κίνησης, σε συνδυασμό με την μικρή χιλιομετρική απόσταση από την Αθήνα, αποκλείεται η Olympic Air, η οποία έχει προγραμματίσει τη συρρίκνωσή της μόνο με τα 14 εναπομείναντα ελικοφόρα αεροσκάφη. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με μεγάλες πιθανότητες δικαίωσης, αφού όχι μόνο αποκλείεται, αλλά θα έχει έναν ανταγωνιστή ο οποίος θα έχει μια ειδική μεταχείριση. Είναι δυνατόν σε ελεύθερο δρομολόγιο να υπάρχουν 2 αεροπορικές εταιρίες, εκ των οποίων η μια να παίρνει επιδότηση και η άλλη τίποτα;

Στη σύμβαση αναγράφεται ότι ο Δήμος Χίου θα καταβάλει την αξία του εισιτηρίου σε έως 40 άδειες θέσεις, δηλαδή 48 ευρώ ανά θέση από Χίο και 28 ευρώ από Αθήνα, σύνολο 76 ευρώ στα 120 του εισιτηρίου με επιστροφή! Από πού θα βρεθούν τα χρήματα αυτά και ποιος εγγυάται ότι οι πληρότητες θα είναι τόσο καλές ώστε μια αεροπορική εταιρία να δεχτεί να βάλει σε όλες τις θέσεις τιμή fix στα 60 ευρώ; Προφανώς κάποιοι σκέφτηκαν κουτοπόνηρα, αφού, αν κάλυπταν τους φόρους και όχι το εισιτήριο, θα πλήρωναν με επιστροφή 52 ευρώ και όχι 76! Ανά κενή θέση διαφορά 24 ευρώ!

Προσέξτε ,όλα αυτά τα γράψαμε υπό την προϋπόθεση ότι η Olympic Air δεν θα προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν προσφύγει και δικαιωθεί, τότε πολύ απλά όχι μόνο δεν θα ισχύσει η σύμβαση, αλλά ο Δήμος θα έρθει αντιμέτωπος με κυρώσεις. Επιπλέον αν πάμε στο καλό σενάριο και δεχθεί κάποια αεροπορική εταιρία να εκτελέσει 2 ημερήσιες πτήσεις σχεδόν τζάμπα με 60 ευρώ, χωρίς καμία εξασφάλιση καλών πληροτήτων, τότε θα το κάνει με μοναδική σκέψη στο μυαλό της τον περιορισμό ή και την αποχώρηση της Olympic Air από τη γραμμή, με απώτερο σκοπό την καθιέρωση ενός νέου μονοπωλίου, όπου η διατήρηση αυτής της τιμής των 60 ευρώ θα αποτελέσει το αντικείμενου ενός εκβιασμού της εταιρίας προς τους Δήμους για περισσότερη επιδότηση, ώστε να μην αυξηθούν οι τιμές και να μην αποχωρήσει και αυτή από τη γραμμή. 

Θεωρεί κανείς ότι η Ο.Α. θα μείνει με 2-3 πτήσεις αν μπει κάποια άλλη εταιρία με 2 πτήσεις, όπως ορίζει ο διαγωνισμός; Όχι βέβαια, ο κίνδυνος αποχώρησης και εκ νέου δημιουργίας μονοπωλίου θα είναι ορατός και μάλιστα ένα τέτοιο μονοπώλιο θα πρέπει να το πληρώσουμε πολύ ακριβά, πιο ακριβά από ότι σήμερα.

Εν κατακλείδι η συγκεκριμένη σύμβαση αποτελεί μάλλον ένα ακόμα επικοινωνιακό παιχνίδι της δημοτικής αρχής, προκειμένου να επιδείξει ότι κάτι έπραξε στα πυροτεχνήματα που κατά καιρούς έχει εκτοξεύσει πάνω στο ζήτημα. Σε κανένα μέρος της Ελλάδας δεν επιδοτείται η θέση, αλλά το μη ανακτήσιμο κόστος,  το οποίο είναι πολύ κατώτερο και αφορά πτήσεις που προσβλέπουν στην αύξηση του τουρισμού και όχι σε αυτονόητες αεροπορικές συνδέσεις.

Ας αυξήσουν κάποιοι την ανταγωνιστικότητα του προορισμού, ο οποίος καταρρέει τουριστικά και όχι μόνο, και τότε θα δουν πως έρχεται ο ανταγωνισμός. Ελπίζουμε η υπερψήφιση της σύμβασης αυτής να μην ήταν ομόφωνη, γιατί βάζει σε μεγάλες περιπέτειες το νησί μας.

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση