Παραπολιτικά

20/1/16 18:28

τελ. ενημ.: 20/1/16 18:28

Έφτασε πριν γκρινιάξουμε

Δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι των χθεσινών δημοσιευμάτων για Σπίρτζη και Σγουρίδη και τη στάση τους στο θέμα του αεροδρομίου και χθες το μεσημέρι ... τσουπ, έσκασε στο fax του «π» η Περίληψη Διακήρυξης της διαμόρφωσης του clearway στο βόρειο τμήμα.

Με ημερομηνία διενέργειας διαγωνισμού την 15η Μαρτίου 2015, η Περίληψη περιλαμβάνει τις εργασίες που θα πρέπει να εκτελεστούν στην απαλλοτριωθείσα έκταση και συγκεκριμένα την περίφραξη του χώρου, αφού προηγουμένως έχει προηγηθεί η κατεδάφιση όλων των φυσικών εμποδίων εντός αυτής, δηλαδή κτιρίων κ.α..

Νωρίτερα τα τηλέφωνα είχαν πάρει φωτιά. Από τη μια ο βουλευτής Ανδ. Μιχαηλίδης να συνομιλεί απευθείας με το Χρ. Σπίρτζη, από την άλλη ο δήμαρχος Μαν. Βουρνούς να ζητά επιτακτικά από τον Παν. Σγουρίδη την δημοσίευση της Διακήρυξης. Πολύ ήθελε; Χθες το μεσημέρι η απόφαση για την αποστολή της δημοσίευσης ελήφθη και έτσι ένα μικρό βήμα ακόμη συντελέστηκε για την πολυπόθητη επέκταση.  

Νέος γύρος εξελίξεων

Χθες προϊδέασα μέσες άκρες για το πόσο ζεστά έχουν πάρει το θέμα του αεροδρομίου στο Δήμο Χίου. Ο Μαν. Βουρνούς έχει ήδη δώσει το στίγμα των προθέσεων του με την πίεση προς πάσα κατεύθυνση για να ληφθεί πολιτική απόφαση σε ανώτατο επίπεδο, αν όχι σε επίπεδο Υπουργείου Μεταφορών, για το μεγάλο επόμενο βήμα. Ποιο είναι;

Η ένταξη του έργου της επέκτασης στο ΕΣΠΑ που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο ίδιος θεωρεί ότι ο κύκλος των διαδικαστικών θεμάτων έχει κλείσει. Η Υ.Π.Α. στέκεται αρωγός στην προσπάθεια να βρεθεί τρόπος να χρηματοδοτηθεί η αναβάθμιση του αεροδρομίου, άρα το μόνο που απομένει είναι μια κοινή πίεση βουλευτών, δημάρχου και Περιφέρειας για την ένταξη του έργου. Ποιος θα την κάνει και από ποιον θα γίνει έχει ελάχιστη σημασία. Το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείο Μεταφορών έχει περιθώρια. Εξίσου όμως τη λύση μπορεί να δώσει και το ΕΣΠΑ που διαχειρίζεται η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Επομένως για να κλείσει το παζλ και να γνωρίζουμε προς τα που κατευθυνόμαστε απαιτείται το Υπουργείο Μεταφορών να αποφασίσει τι ακριβώς επέκταση επιδιώκει και φυσικά να ξεπεραστεί και ένα μικρό μέρος με τις απαλλοτριώσεις που απομένουν στην ανατολική πλευρά του αεροδρομίου. Ο Μανώλης έχει πειστεί για την αναγκαιότητα αλλά και την ευκαιρία του ΕΣΠΑ. Άλλος τρόπος μάλλον δεν υπάρχει, καθώς το κράτος είναι σχεδόν αδύνατο να χρηματοδοτήσει το έργο από μόνο του...

Πόσο κοστίζει, ποιος πληρώνει

Τα σενάρια είναι μόλις δύο. Στην μια περίπτωση οι τοπικές διοικήσεις θα κληθούν να εξετάσουν τη λεγόμενη «μικρή επέκταση». Σε αυτή την περίπτωση και με κόστος περίπου 12-15εκ. ευρώ – χρήματα που υπάρχουν στο Περιφερειακό πρόγραμμα- θα γίνουν προσπάθειες να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ η μετατόπιση του δρόμου ανατολικά του αεροδρομίου (από Βιολογικό έως φανάρια Φάρκαινας), η σύνδεση της Ιωάννη Χρήστου με την Αερ. Ροδοκανάκη και η επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης.

Στη δεύτερη περίπτωση, η εφαρμογή του master plan συνολικά θα περιλαμβάνει απαλλοτριώσεις στις ιδιοκτησίες ανατολικά του αερολιμένα, μετατόπιση του δρόμου, επέκταση της πίστας φιλοξενίας αεροσκαφών, επισκευαστικές εργασίες, επέκταση και μετατόπιση του κτιρίου του αεροδρομίου και φυσικά όσα επίσης περιλαμβάνει και η πρώτη περίπτωση.

Σε κάθε περίπτωση το στοίχημα είναι πόσο γρήγορα μπορεί να υπάρξει μια κάποια συνεννόηση και συντονισμός στις ενέργειες που απομένουν, δεδομένου ότι η 4η Προγραμματική Περίοδος λήγει το 2020 και οι πιστώσεις για τις υποδομές δεν θα μας περιμένουν εσαεί. Ας μη λησμονούμε ότι με την ίδια ταχύτητα κινούνται και στη Μυτιλήνη προκειμένου να «δεσμεύσουν» πιστώσεις του ΕΣΠΑ για το λιμάνι στο Σίγρι. Όποιος λοιπόν δείξει μεγαλύτερη ετοιμότητα και ωριμότητα σε έργα και πράξεις, αυτός θα πάρει και την μερίδα του λέοντος.

Στην πλάτη του

Απαλλαγμένος από αγκυλώσεις, προκαταλήψεις και άλλα «σύνδρομα» που στερούν από το νησί τη δυναμική μιας αναπτυξιακής ευκαιρίας, τα οποία εδώ που τα λέμε ουδέποτε είχε υιοθετήσει, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδ. Μιχαηλίδης  έπαιξε σημαντικό ρόλο στον απεγκλωβισμό από την γραφειοκρατία της υπόθεσης της διαμόρφωσης του clearway. Αντιλαμβανόμενος ότι για 190.000 ευρώ είναι τουλάχιστον αφελές από την πλευρά του Υπουργείου Μεταφορών να μην προχωρά η επέκταση, έβαλε πλάτη στις επαφές με τον Σπίρτζη –όταν όλοι απέφευγαν να επικοινωνήσουν μαζί του- πήρε τη δέσμευση και επιδίωξε την άμεση απεμπλοκή. Όπως και έγινε. Και ο δίαυλος και η άνεση στην επικοινωνία με τον υπουργό Μεταφορών θα το δείτε ότι θα μας φανούν σύντομα, ξανά χρήσιμες.

Μάλιστα φαίνεται ότι επιδιώκει να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα ένας νέος κύκλος εξελίξεων, καθώς, πέραν των άλλων, δίνουν και το στίγμα στην κοινωνία ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και κατ΄ επέκταση η κυβέρνηση προωθούν τα αναπτυξιακά έργα. 

Δείτε επίσης