Οικονομία

31/1/13 11:57

τελ. ενημ.: 31/1/13 11:58

Τι χάνουμε τόσα χρόνια απ’ την έλλειψη μαρίνας;

Τόσα χρόνια αναφερόμενοι στην απουσία μαρίνας απ’ το νησί μας εντάσσουμε το θέμα μέσα στη συνολική αναπτυξιακή δυσανεξία του τόπου. Με τον τρόπο αυτό ελάχιστα αντιλαμβανόμαστε τί πρακτικά χάνει το νησί απ’ την αδυναμία του να παρέχει ένα συγκροτημένο χώρο ελλιμενισμού ιδιωτικών σκαφών.

Ας επιχειρηθεί μια τέτοιου είδους προσέγγιση βασισμένη σε μια μελέτη που εκπόνησε το Πανεπιστήμιο Πειραιά για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.  Η χώρα μας, η οποία διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην περιοχή της Μεσογείου, έχει το μικρότερο μέσο όρο θέσεων ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής. Συγκεκριμένα, διαθέτει 16.040 χιλιόμετρα ακτογραμμής και 8.924 θέσεις ελλιμενισμού, δηλαδή μισή θέση ανά χιλιόμετρο, ενώ ο μέσος όρος των χωρών της Ε.Ε. στη Μεσόγειο και την Τουρκία είναι 8,9 θέσεις.

Στη Βαρκελώνη, για παράδειγμα, για κάθε 100 νέες θέσεις ελλιμενισμού σκαφών δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 νέες θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς με το yachting κλάδους των τοπικών οικονομιών. Στην Ισπανία γενικότερα εκτιμάται ότι κάθε 1 ευρώ άμεσων επενδύσεων σε  μαρίνα δημιουργεί 1,5 ευρώ άμεσης οικονομικής δραστηριότητας στη μαρίνα  και 6,84 ευρώ έμμεσης οικονομικής δραστηριότητας στην τοπική οικονομία, δηλαδή ένα σύνολο 8,34 ευρώ.

Από τη μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων, που διεξήχθη το 2010, προκύπτει ότι κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μια μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 ευρώ στην τοπική οικονομία. Ένας απλός τουρίστας στις Βαλεαρίδες Νήσους ξοδεύει 59,50 ευρώ την ημέρα, ενώ ένας τουρίστας με σκάφος αναψυχής ξοδεύει 111,5 ευρώ την ημέρα.

Αυτά είναι τα οικονομικά δεδομένα απ’ τη λειτουργία μαρίνων σε χώρες μεσογειακές, με προβλήματα διάρθρωσης πάνω – κάτω τα ίδια με εκείνα της ελληνικής οικονομίας. Ο τόπος μας, δηλαδή, δεν έχασε μόνο κάποια λίγα εκ. ευρώ απ’ την ολοκλήρωση των θαλάσσιων και χερσαίων υποδομών της μαρίνας του Καστέλου. Έχασε και συνεχίζει να χάνει, όσο δεν αντιμετωπίζει στρατηγικά αυτό το πρόβλημα, δεκάδες θέσεις εργασίας, πολλαπλασιαστική οικονομική δραστηριότητα και επισκέπτες – τουρίστες με τουλάχιστον διπλάσια δυνατότητα κατανάλωσης.

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση