Οικονομία

25/4/14 16:07

τελ. ενημ.: 28/4/14 9:39

Τέλος οι Ολλανδοί για τη Χίο το 2015;

Μετά την ολοκλήρωση του Ρουκετοπόλεμου και της σχετικής ευφορίας που έφερε στους «τουριστικούς» παράγοντες του νησιού μας, ήρθε και πάλι η στιγμή να κοιτάξουμε τη σκληρή πραγματικότητα σε ότι αφορά τον τουριστικό τομέα της Χίου, ο οποίος αδυνατεί από τις άλυτες και διαχρονικές παθογένειεςτου να ακολουθήσει την ανοδική πορεία του συνόλου της χώρας, αναμένοντας μια πτώση της τάξεως του -22,75% στον εισερχόμενο τουρισμό με πτήσεις charter, μοναδική σχεδόν μείωση σε όλη την Ελλάδα, που κατά μέσο όρο κινείται γύρω στο +25 με +30% για το 2014.

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΠΑ

Τα τελευταία χρόνια έχουν απομείνει στο νησί μας 4-5 ευρωπαϊκές αγορές, οι οποίες συνεχίζουν (;) να φέρνουν έναν πολύ μικρό αριθμό τουριστών μέσω πτήσεων charter. Από αυτές τις αγορές ξεχωρίζει η Ολλανδία που σταθερά αποτελεί τη μεγαλύτερη και σπουδαιότερη πηγή τουριστών για το νησί μας, συνεισφέροντας κατά μέσο όρο στο 50% των συνολικών αφίξεων από το 2011 έως σήμερα, ενώ η συνεισφορά της στις συνολικές διανυκτερεύσεις, είναι πενταπλάσια από αυτή των Τούρκων, παρά το γεγονός ότι είναι περίπου 15 φορές πιο μικρή σε αριθμό αφίξεων (Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2013).

Οι βασικές αιτίες αυτής της πρωτιάς, είναι οι 2 πλέον μεγάλοι touroperators (Sundio, ThomasCook/Neckermann) οι οποίοι εγγυώνται το μεγαλύτερο μέρος των 2 εβδομαδιαίων πτήσεων της αεροπορικής εταιρίας Transavia, της μόνης ολλανδικής εταιρίας που έχει τη δυνατότητα και επιθυμεί σταθερά να προσγειώνεται στο ανεπαρκές αεροδρόμιό μας. Η μέχρι τώρα κατάσταση έδειχνε ότι παρά την πτώση -30% που παρουσίασε κατά μέσο όρο η ολλανδική αγορά τα τελευταία 10 χρόνια και παρά την αποχώρηση του TUIαπό το νησί μας, οι πτήσεις και οι αφίξεις Ολλανδών θα συνεχίζονταν, καθιστώντας την Ολλανδία ως την τελευταία αγορά που θα εγκατέλειπε τη Χίο. Δυστυχώς όμως έρχεται μια πολύ σοβαρή εξέλιξη η οποία ανατρέπει εντελώς τα πράγματα.

Αφίξεις ολλανδών τουριστών στη Χίο 2004 - 2013

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Transaviaκαι την ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια, Wikipedia, από τα 10 αεροσκάφη τύπου, Boeing 737-700των 148 θέσεων, η εταιρία έχει ήδη πουλήσει το 1, ενώ τα υπόλοιπα 9 πρόκειται να δοθούν σε άλλη αεροπορική εταιρία το 2015. Τι σημαίνει αυτό; Πρακτικά σημαίνει ότι η Transaviaθα μείνει μόνο με τα αεροσκάφη Boeing737-800 τα οποία είναι πιο αποδοτικά λόγω χαμηλότερου  ανά μονάδα κόστους, αλλά πολύ δύσκολο να προσγειώνονται στη Χίο, καθώς διαθέτουν 189 θέσεις κάτι που σημαίνει ότι για να απογειωθεί ένα τέτοιο αεροσκάφος από τον κοντό διάδρομο, θα πρέπει να απαιτηθεί ένας σημαντικός αριθμός άδειων θέσεων, οι οποίες ως γνωστόν θα ανεβάσουν το κόστος ανά πτήση.

Μέχρι τώρα καμία αεροπορική εταιρία που πετούσε στη Χίο δεν χρησιμοποίησε ακόμα και αν διέθετε ένα τόσο μεγάλο αεροσκάφος, με τα περισσότερα charterνα κυμαίνονται συνήθως στις 135 με 148 θέσεις. Το ίδιο ακριβώς πρόβλημα με πιθανή ακύρωση συνέβη το 2012 όταν η τσέχικη αεροπορική εταιρία TravelServiceεπρόκειτο να αποσύρει τα μικρότερα Boeing 737 – 500, κάτι που απετράπη, καθώς η ίδια εταιρίατελικά ενέταξε 3 αεροσκάφη τύπου Boeing 737-700. Μετά από αυτή την εξέλιξη που θεωρείται σχεδόν βέβαιη, τι θα γίνει με τις πτήσεις από την Ολλανδία; HTransaviaθα διακόψει τις πτήσεις τηςή θα συνεχίσει αυξάνοντας το κόστος; Οι 2 μεγάλοι touroperatorsθα επωμιστούν το αυξημένο κόστος, το οποίο θα ξεπερνάει τα 60 ευρώ ανά επιβάτη (Καταρέλος& Κουφοδόντης, 2009);

Επιτέλους θα ασχοληθεί κάποιος σοβαρά με το ζήτημα του αεροδρομίου ή θα αναλωθούμε και πάλι σε αόριστες και ήσσονος σημασίας προεκλογικές φιέστες; Οι επιχειρηματίες πότε θα ξυπνήσουν και θα κατανοήσουν ότι απαιτείται επιστημονική γνώση στον τουρισμό; Είναι απίστευτα τραγικό να κινδυνεύει να χαθεί μια τόσο σπουδαία τουριστική αγορά εξαιτίας της χλιαρής και παλαιομοδίτικης αντιμετώπισης του ζητήματος του αεροδρομίου από το σύνολο των τοπικών παραγόντων, και αυτό γιατί τα αεροδρόμια δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν δημόσιες υπηρεσίες, αλλά ως ζωντανές οικονομικές μονάδες που μπορούν να αποφέρουν έσοδα και οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Ποιος θα δώσει σημασία αυτή τη στιγμή σε ένα αεροδρόμιο με 40% άγονες γραμμές (μηδενικά έσοδα) με τουριστική κίνηση κάτω του 10% επί του συνόλου; Κανένας. Θα πάνε στη Σκιάθο των 100 πτήσεων την εβδομάδα και στα Χανιά της…Ryanair. Εμείς πρέπει να εκπονήσουμε σχέδιο για το μέλλον του αεροδρομίου αλλιώς δεν θα δούμε επέκταση ούτε σε 100 χρόνια…

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση