Οικονομία

27/12/12 16:50

τελ. ενημ.: 28/12/12 11:03

Προσδοκία δημιουργίας 100.000 θέσεων εργασίας στη θάλασσα

ΤΗ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΝΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΟΥΝ ΚΑΤΩΤΕΡΑ ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΑΝ ΨΗΦΙΣΤΕΙ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ Ο Θ. ΒΕΝΙΑΜΗΣ

 

Το σχέδιο του ελληνικού εφοπλισμού για τη δημιουργία τουλάχιστον 100.000 θέσεων απασχόλησης στη θάλασσα, σα μία διέξοδο στο πρόβλημα απασχόλησης που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική οικονομία, ανέλυσε στη «Ναυτεμπορική» ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.

Το σχέδιο αφορά στην αύξηση της απασχόλησης στα ελληνόκτητα πλοία, την αύξηση των φόρων που καταβάλλει η ναυτιλία στο ελληνικό Δημόσιο και, τέλος, την υλοποίηση ενός φιλόδοξου προγράμματος κοινωνικής αλληλεγγύης σε ευπαθείς ομάδες. Και οι τρεις στόχοι εντάσσονται σε αυτό που ο ελληνικός εφοπλισμός ορίζει ως προσφορά προς την πατρίδα, στις δύσκολες στιγμές που περνάει, και έχουν εξασφαλίσει τη στήριξη της συντριπτικής πλειονότητας των μελών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.

 

Ατομικές συμβάσεις μόνο για τα κατώτερα πληρώματα

Η συγκεκριμένη διάταξη, την οποία στηρίζει η Ε.Ε.Ε., αναφέρεται, όπως εξηγεί ο κ. Βενιάμης, μόνο στα κατώτερα πληρώματα και όχι στους αξιωματικούς για τους οποίους εξακολουθούν να ισχύουν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.

Επίσης, ξεκαθαρίζει ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν αφορά στην ακτοπλοΐα, αλλά μόνο στα ποντοπόρα πλοία και τα σκάφη αναψυχής. Είναι δύο τομείς που πιέζονται από το διεθνή ανταγωνισμό σε ό,τι αφορά το κόστος εργασίας. Στην ακτοπλοΐα, το θεσμικό πλαίσιο είναι διαφορετικό και την εξαιρεί ρητά η συγκεκριμένη διάταξη. Για να κατανοηθεί η συγκεκριμένη διάταξη, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το περιβάλλον δραστηριοποίησης του ελληνόκτητου πλοίου.

Ο μισθός ενός Έλληνα μέλους κατώτερου πληρώματος είναι σχεδόν τριπλάσιος από αυτόν που προβλέπει η διεθνής σύμβαση της ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές-International Transport Workers' Federation). Για το λόγο αυτόν, έχουν άλλωστε εξαφανισθεί και τα κατώτερα πληρώματα από τα ελληνόκτητα πλοία.

Δυστυχώς, για να παραμείνει ανταγωνιστικό, το ελληνικό πλοίο πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτή την πραγματικότητα, γιατί διαφορετικά δεν θα επιβιώσει, υπογραμμίζει. Δεδομένων, λοιπόν, αυτών των συνθηκών, η Ε.Ε.Ε. πιστεύει ότι οι ατομικές συμβάσεις είναι μία λύση -«κοινωνική προσφορά του εφοπλισμού» τη χαρακτηρίζει ο κ. Βενιάμης- και εφιστά την προσοχή σε όλους όσοι σπεύσουν να την αρνηθούν στα εξής:

* η πρόταση αφορά μόνο στην περίοδο της κρίσης και μόνο τα κατώτερα πληρώματα

* η ατομική σύμβαση προβλέπει όλα τα δικαιώματα της σύμβασης της ITF

* δεν θίγεται ο καθορισμός του ύψους της σύνταξης των ναυτικών που έχουν ήδη θαλάσσια υπηρεσία, για τον υπολογισμό της οποίας λαμβάνεται υπόψη ο ευνοϊκότερος μισθός που κατεβλήθη και επί του οποίου εισπράχθηκαν εισφορές σε χρονικό διάστημα 48 μηνών εντός της τελευταίας δεκαετίας.

 

Ο κ. Βενιάμης εκτιμά ότι, εάν ψηφισθεί η συγκεκριμένη διάταξη, τότε ο Έλληνας πλοιοκτήτης θα σπεύσει σταδιακά να προσλάβει Έλληνες ναυτικούς, με αποτέλεσμα κάποια στιγμή, λαμβανομένων υπόψη και των σκαφών αναψυχής, να έχουμε πάνω από 100.000 θέσεις απασχόλησης Ελλήνων στα κατώτερα πληρώματα, καθώς αναφερόμαστε σε περίπου 3.000 πλοία περίπου επί δέκα άτομα μέσο όρο επί δυο 2,5 θέσεις εργασίας (διπλά πληρώματα στη διάρκεια ενός έτους). Ποιος μπορεί να αρνηθεί αυτή την προοπτική σε έναν άνεργο, αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε..

 

Αύξηση εισφοράς στο φόρο tonnage

Το επόμενο δίμηνο αναμένεται να ολοκληρωθεί και η «φορολογική μεταρρύθμιση» σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση του υπό ελληνική και υπό ξένη σημαία ελληνόκτητου πλοίου.

Ήδη, με το φορολογικό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή για πρώτη φορά, επιβάλλεται φορολογία και στα υπό ξένη σημαία ελληνόκτητα πλοία. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 26, επιβάλλεται φόρος σε όλα τα πλοία υπό ξένη σημαία, των οποίων η διαχείριση γίνεται από ημεδαπές ή αλλοδαπές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

Επίσης, εντός των επόμενων δύο μηνών αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου σε ό,τι αφορά τη φορολογία των υπό ελληνική σημαία πλοίων, τα οποία φορολογούνται ήδη με το σύστημα tonnage tax.

Αναμένεται ότι θα υπάρξει μια αύξηση του φόρου και σε αυτή την κατηγορία, με αποτέλεσμα, όπως υπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών, τα συνολικά φορολογικά έσοδα από τις ναυτιλιακές εταιρείες να ξεπεράσουν σε ετήσια βάση τα 100 εκατ. ευρώ.

Σημαντική και η κοινωνική συνεισφορά του εφοπλισμού, καθώς μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, ενώ ποσό 5 εκατ. ευρώ θα διατεθεί και για τη βελτίωση των υποδομών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.

ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ