11.7.2013 11:59

Μόνο οι συνέργιες μπορούν να ενισχύσουν τον τουρισμό της Χίου

Καθημερινά σε όλα τα τοπικά και πανελλαδικά ΜΜΕ, προβάλλεται η μεγάλη αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού στη χώρα μας σε ποσοστά που σε πολλές περιπτώσεις είναι διψήφια με το νησί μας να βρίσκεται για ακόμα μια φορά στο περιθώριο και την αφάνεια καταγράφωντας μια ασήμαντη στην καλύτερη των περιπτώσεων μονοψήφια αύξηση η οποία αν τελικά επαληθευτεί θα οδηγήσει τις αφίξεις μακριά και πάλι από το «φράγμα» των 10.000 τουριστών το οποίο αισίως «σπάσαμε» προς τα κάτω για πρώτη φορά από τότε που η Χίος δέχεται οργανωμένο εισερχόμενο τουρισμό από την Ευρώπη το 2012.

Την ώρα που ο ένας μετά τον άλλο οι tour operators «πουλάνε» όλο και περισσότερο το ελληνικό τουριστικό προϊόν και η μια μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους προσγειώνονται σε αεροδρόμια που μέχρι και πριν από 5 χρόνια θα μας φάνταζε ως κάτι το απίστευτο (βλ. Καλαμάτα, Κεφαλονιά κλπ), ο προορισμός μας μοιάζει ανήμπορος να κρατήσει και τις λίγες πτήσεις charter, καταγράφοντας σε μια έντονα αυξητική χρονιά την απώλεια ενός charter από τη Σλοβενία έπειτα από 7 χρόνια συνεχούς παρουσίας.

Η μεγάλη αυτή πτώση που παρατηρείται εδώ και τουλάχιστον 5 χρόνια, διαρκώς αποδίδεται από όλους στην ανεπάρκεια του αεροδρομίου της Χίου, χωρίς όμως να αναφέρονται ποτέ οι υπόλοιπες τεράστιες παθογένειες του τουριστικού προϊόντος της Χίου το οποίο έχει παραμείνει στάσιμο εδώ και 30 περίπου χρόνια. Η εισροή των Τούρκων κοντά στα μέσα Ιουλίου δείχνει ότι δεν έχει βοηθήσει και πολύ την αρνητική κατάσταση, καθώς όπως έχουμε επισημάνει και άλλες φορές, δεν πρόκειται για μια αγορά τουριστών, αλλά για μια αγορά επισκεπτών που ελάχιστα συμβάλλει στα έσοδα του τομέα των καταλυμάτων, ξενοδοχειακών και μη. Όσοι δε Τούρκοι αποφασίσουν να διαμείνουν σε κάποιο κατάλυμα, δεν ξεπερνούν τις 1-2 διανυκτερεύσεις σε αντίθεση με τους ευρωπαίους τουρίστες οι οποίοι διαμένουν κατ’ ελάχιστο 7 ημέρες.

Αντί λοιπόν η Επιτροπή Τουρισμού και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι παράγοντες να ρίχνουν όλες τις ευθύνες στην έλλειψη επαρκούς αεροδρομίου και επί της ουσίας να ρίχνουν «λευκή πετσέτα» για την προσέλκυση τουριστών από την κύρια βάση της Ευρώπης, καλό θα ήταν να ακολουθήσουν το παράδειγμα των Μυτιληνιών και κυρίως των Σαμιωτών οι οποίοι ετοιμάζονται να συνδράμουν οικονομικά για την προσέλκυση μιας τουλάχιστον αεροπορικής εταιρίας χαμηλού κόστους, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν την εξάρτησή τους από τους tour operators.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το αεροδρόμιο της Χίου έχει μια δεδομένη ανεπάρκεια η οποία στην παρούσα στιγμή μοιάζει σχεδόν αξεπέραστη, η Επιτροπή Τουρισμού οφείλει να αλλάξει ρότα και να μην κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια. Άμεσα θα πρέπει να γίνει μια συνάντηση όλων των φορέων της Χίου με όλους τους φορείς της Σάμου κυρίως, έτσι ώστε στα χρήματα που σκοπεύουν να δαπανήσουν για την προσέλκυση αεροπορικής εταιρίας χαμηλού κόστους για πτήσεις με το εξωτερικό να συνδράμουμε κι εμείς με την προϋπόθεση η αεροπορική εταιρία Low Cost που θα δεχτεί την πρόταση να  συμπεριλαμβάνει στις πτήσεις της και τα 2 νησιά.

Η πρόταση αυτή θεωρώ ότι είναι άμεσα εφικτή, δεδομένου ότι το συνολικό ποσό θα εξευρεθεί πιο εύκολα μιας και θα προέρχεται από 2 νησιά και όχι από ένα, ενώ το αεροσκάφος θα μπορεί να απογειώνεται με ελαφρύτερο φορτίο καυσίμων από τη Χίο, συνεχίζοντας για τη Σάμο. Αν μια τέτοια συμφωνία δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από μεγαθήρια του χώρου όπως η Ryanair ή η Easyjet, υπάρχουν τουλάχιστον 2-3 πιο μικρές Low Cost εταιρίες οι οποίες θα δεχτούν την πρόταση όπως η Transavia, η Air Berlin κα.

Μετά τη συμφωνία με τους Σαμιώτες οι οποίοι θα δεχτούν μια τέτοιου είδους συνέργεια μιας και το ποσό θα είναι πιο ανεβασμένο, η Επιτροπή οφείλει άμεσα να συγκαλέσει τους τουριστικούς επιχειρηματίες, το Επιμελητήριο, τους επιχειρηματίες εστίασης και τον Εμπορικό Σύλλογο, ώστε να συμφωνήσουν όλα τα μέλη τους, να καταβάλλουν ένα χρηματικό ποσό από 10 έως 50 ευρώ έκαστος. Εάν συμβάλλουν όλοι αυτοί είναι βέβαιο ότι θα συγκεντρωθεί ένα ποσό τουλάχιστον 100.000 ευρώ.

Αν φαντάζει κάτι τέτοιο δύσκολο, υπενθυμίσουμε απλώς ότι η Επιτροπή Τουρισμού διαθέτει κάθε χρόνο 60.000 ευρώ για προβολή η οποία πάει στράφι, ενώ αυτή τη στιγμή γίνονται έργα «βιτρίνας» με 8πλάσιο τουλάχιστον κόστος. Τι καλύτερο από 2 τουλάχιστον πτήσεις την εβδομάδα και μάλιστα από κάποια χώρα που δεν έχει η Χίος πτήση charter; Τι καλύτερο από τα άμεσα χειροπιαστά αποτελέσματα με μεμονωμένους τουρίστες οι οποίοι μπορούν να μείνουν στα πολλά μικρά ενοικιαζόμενα καταλύματα της Χίου;

Δυστυχώς η Χίος δεν έχει πολλές ξενοδοχειακές κλίνες και ούτε  all Inclusive για να προσελκύσει ακόμα και με ικανοποιητικό αεροδρόμιο μεγάλους tour operators, οπότε η άφιξη περισσότερο μεμονωμένων τουριστών μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά και να αντιστρέψει ως ένα βαθμό την κατιούσα που βιώνει ο τουρισμός της Χίου. Ποιος όμως έχει τη διάθεση και τις γνώσεις για να κάνει κάτι πραγματικά ριζοσπαστικό για τον τουρισμό; Αυτό είναι ένα ερώτημα που μάλλον γνωρίζουμε την κατάληξή του. Ας ελπίσουμε να μη χάσουμε και αυτή την ευκαιρία, βλέποντας και πάλι τους άλλους προορισμούς να «πετούν» και εμείς να μένουμε στάσιμοι.

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ