Οικονομία

28/9/12 13:30

τελ. ενημ.: 30/9/12 10:46

Έρχεται βαρύς αεροπορικός χειμώνας

• ΕΚΤΟΞΕΥΕΙ ΤΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΠΟ ΤΑ 58 ΣΤΑ 74 ΕΥΡΩ Η ASTRA AIRLINES

Δεν χρειάζεται να σκεφτεί κανείς ότι η κρίση επηρέασε αρνητικά τις μετακινήσεις για να καταλάβει τη μεγάλη πτώση στα αεροπορικά δρομολόγια. Στην περίπτωση της Χίου όμως υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την αεροπορική κίνηση,  όπως η πολύ μικρή ελκυστικότητα του προορισμού μας, που εδώ και περίπου 4-5 χρόνια έχει κατακρημνίσει  τις πτήσεις από το εξωτερικό. Μέχρι τον Ιούνιο του 2012 οι αφίξεις στη Χίο από το εξωτερικό δεν ξεπέρασαν τους 5.170 επιβάτες, κάτι που δείχνει αρκετά ξεκάθαρα ότι μέχρι το τέλος της σεζόν πολύ δύσκολα θα ξεπεράσουν τους 8.500 έναντι 9.885 το 2011, μια εκτίμηση που ενισχύεται από το γεγονός ότι φέτος η αγορά της Σλοβενίας προσέφερε πτήσεις για 2 περίπου μήνες, έναντι 3,5 το 2011, ενώ τόσο το Βέλγιο όσο και η Τσεχία μείωσαν τον αριθμό των πτήσεών τους από το αρχικό πρόγραμμά τους.

 

1000 και πάνω τουρίστες μείον δηλαδή μια εκτίμηση του – 14%, που, αν προστεθεί στις συνεχείς πτώσεις από το 2009 και μετά, θα φτάσει το 58%!  Αυτό το τεράστιο ποσοστό έχει απολεσθεί σε μια πενταετία περίπου ενώ για το 2013 αναμένονται και κάποιες ακυρώσεις πτήσεων αφού οι tour operators βλέπουν ότι το νησί μας δεν περπατάει τουριστικά. Τι γίνεται όμως και με τις εσωτερικές πτήσεις;

 

Η πορεία της επιβατικής κίνησης στη Χίο ακολουθεί ανάλογη πτωτική πορεία με τα charter. Η διαφορά μεταξύ 2010 και 2011 είναι πολύ μεγάλη. Το 2010 αφίχθησαν 116.422 επιβάτες ενώ το 2011 έπεσαν στους 99.593, πτώση 14%. Με τα μέχρι τώρα στοιχεία της ΥΠΑ μέχρι τον Ιούλιο του 2012 οι αφίξεις εσωτερικού ήταν 32,130 κάτι που δείχνει ότι δύσκολα θα ξεπεράσουν τους 65.000. Τεράστια πτώση, που σίγουρα δεν δικαιολογείται μόνο από την οικονομική κρίση.

Με αυτήν την πτώση οι 2 κύριοι αερομεταφορείς που πετούν μονοπωλιακά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, Olympic Air και Astra Airlines, αποφάσισαν μια γερή μείωση των πτήσεών τους για το χειμώνα (η Olympic Air), αλλά παράλληλα αυξάνουν κατά πολύ τις τιμές τους (Astra Airlines). Συγκεκριμένα η Olympic Air, μετά τη διακοπή της βραδινής πτήσης στο θερινό πρόγραμμα όπου μετά τις 7 δεν υπάρχει καμία πτήση με την Αθήνα, ετοιμάζει μια ακόμα δυσάρεστη έκπληξη στα χειμερινά δρομολόγια, που σε ορισμένες περιπτώσεις αναρωτιέται κανείς αν για την πολύ άσχημη οικονομική της κατάσταση φταίει μόνο η οικονομική κρίση  ή ο αλλοπρόσαλλος προγραμματισμός της σε συνδυασμό με τις πολύ υψηλές τιμές.

 

Συγκεκριμένα από 3 καθημερινές πτήσεις το χειμώνα του 2011, μειώνει το συνολικό αριθμό των πτήσεών σε εβδομαδιαία βάση κατά 3, κάτι που σημαίνει ότι 3 ημέρες της εβδομάδας οι πτήσεις θα είναι μόλις 2. Πιο αναλυτικά κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή διατηρεί 3 πτήσεις αντίστοιχα πρωί, μεσημέρι και βράδυ, κάθε Τρίτη 2 πτήσεις πρωί και βράδυ ενώ εκεί που πραγματικά απορεί κανείς για τον προγραμματισμό είναι το Σαββατοκύριακο, όπου το Σάββατο με μόλις 2 πτήσεις δεν υπάρχει καμία πτήση μετά τις 1 το μεσημέρι, ενώ την Κυριακή μια μέρα με παραδοσιακά αυξημένη κίνηση, εκτελούνται και πάλι 2 πτήσεις, μια μεσημέρι και μια το βράδυ αντίστοιχα. Μεγάλη είναι η μείωση της προσφοράς των θέσεων, κατά 234  θέσεις την εβδομάδα σε σχέση με το 2011, ενώ η μείωση είναι τεράστια από το 2009, λίγο πριν την έναρξη της κρίσης και την πρόθεση συγχώνευσης Aegean – Olympic Air, όπου τότε κάθε μέρα με 5 πτήσεις προσφέρονταν 458 θέσεις! Μείωση 50% σε μόλις 3 χρόνια, πρωτοφανής σε σχέση με άλλους ελληνικούς προορισμούς, όπως π.χ. η Μυτιλήνη, όπου η μείωση είναι σχεδόν μηδενική.

Αντίστοιχα η Astra Airlines, τηρώντας κατά γράμμα τη σύμβασή της με την ΥΠΑ, θα εκτελεί 4 εβδομαδιαίες πτήσεις το χειμώνα από καθημερινές στο θερινό πρόγραμμα, αλλά με εντελώς διαφορετικές ώρες ανά ημέρα, όπως π.χ. 14:40 από Χίο την Παρασκευή και 18:40 τη Δευτέρα, χαρακτηριστικό γνώρισμα των επιδοτούμενων γραμμών, όπου η κάθε εταιρία πετάει ό,τι ώρα θέλει χωρίς να υπολογίζει τις ανάγκες εξυπηρέτησης του κοινού.

Εκεί όμως που πραγματικά η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο ζοφερή είναι στις τιμές των εισιτηρίων που φτάνουν στα ύψη. Από τώρα αν κλείσει κάποιος με την Olympic Air για το Νοέμβριο και το Δεκέμβρη δεν θα βρει μια τιμή κάτω από τα 74, 39 ευρώ. Εάν σε αυτή την τιμή προσθέσουμε το τέλος εξυπηρέτησης, τότε η τιμή αυτή ξεπερνάει τα 80 ευρώ, 2 μήνες πριν την ημερομηνία της πτήσης. Καταλαβαίνει κανείς ότι μέχρι το Νοέμβριο η χαμηλότερη τιμή θα εκτοξευτεί πάνω από τα 100 ευρώ χωρίς επιστροφή.

 

Σε προορισμούς όπως η Μυτιλήνη, που αναφέραμε και πιο πάνω, όπου συνεχίζει να πετάει και η Aegean, η αντίστοιχη χαμηλότερη τιμή στο ίδιο χρονικό διάστημα είναι, 58,39 ευρώ και πάντοτε η Aegean έχει το χαμηλότερο ναύλο, προκαλώντας ερωτηματικά για τις σχέσεις των 2 εταιριών, εάν π.χ. υπάρχει κάποια συστηματική απαξίωση της Olympic Air έναντι της Aegean, ώστε κάποια στιγμή να γίνει αναγκαστική συγχώνευση. Ότι κι αν είναι πάντως οι τιμές δεν είναι εναρμονισμένες και σίγουρα χαμηλότερες από  τους προορισμούς όπου πετάει μόνο η Olympic air.

Εκεί όμως που πραγματικά υπάρχει μεγάλη αύξηση στις τιμές είναι στη γραμμή της Θεσσαλονίκης, όπου ο μεσαίος ναύλος των 58 ευρώ περίπου, εκτοξεύεται στα 74 ευρώ! Έτσι η Astra Airlines θα διαθέτει έναν μικρό σχετικά αριθμό στα 37 και 80 ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος των θέσεων στα 74, αντί για 58 ευρώ που ήταν μέχρι σήμερα. Εξήγηση ακριβής δεν υπάρχει, με πιο πιθανή ότι το δρομολόγιο δεν βγαίνει με τα 58 ευρώ.

 

Την ίδια στιγμή στη Μυτιλήνη που ο ανταγωνισμός υπάρχει σε αυτή τη γραμμή τόσο η Olympic Air όσο και η Aegean Airlines προσφέρουν για το Νοέμβριο χαμηλότερη τιμή στα 35 ευρώ. Πως είναι δυνατόν στη Χίο να υπάρχει επιδοτούμενη γραμμή, αναγκαστικά μονοπωλιακή, με τιμές υψηλότερες ή ίδιες περίπου με μια αντίστοιχη γραμμή όπου δεν επιδοτείται; Σημειωτέον ότι η Astra,  λόγω του χαρακτηρισμού της γραμμής ως «άγονης», δεν πληρώνει φόρους και τέλη αεροδρομίων.

 

Από την ανάλυσή μας, που ελπίζουμε να είναι όσο το δυνατόν πιο κατατοπιστική, προκύπτει ξεκάθαρα ότι δεν είναι μόνο η κρίση η κύρια αιτία της τεράστιας πτώσης  και στην εσωτερική αεροπορική κίνηση. Η βασικότερη αιτία είναι η πλήρης αδιαφορία και η έλλειψη γνώσης πάνω στο αντικείμενο των αερομεταφορών από τη ΔΕΤΠ και γενικά από όλους τους αρμόδιους τοπικούς παράγοντες. Είναι πολύ δύσκολο για αυτούς να καταλάβουν ότι το νησί δεν είναι ελκυστικό ως προορισμός, όπως επίσης ότι χωρίς αύξηση των πτήσεων δεν υπάρχει περίπτωση να αυξηθεί ο τουρισμός. Η αδιαφορία και η άγνοια που διακατέχει τους τουριστικούς μας παράγοντες αφήνει τις αεροπορικές εταιρίες να δρουν όπως θέλουν, με  λίγες πτήσεις, μη εξυπηρετικά ωράρια και πολύ ακριβές τιμές.

 

Ήδη η Cyprus Airways μετά τη Θεσσαλονίκη θα ξεκινήσει πτήσεις σε Ρόδο και Ηράκλειο. Μια απλή σύγκριση των τοπικών φορέων και των αντίστοιχων Επιτροπών Τουρισμού  αυτών των 3 περιοχών και όχι μόνο (μην ξεχνάμε ότι η Aegean πετάει σε 10 προορισμούς εσωτερικού) με τη δική μας δίνει την απάντηση γιατί π.χ. στη Ρόδο θα υπάρχουν 3 αεροπορικές εταιρίες με την Αθήνα, ενώ εδώ μόνο μια. Με τα λικέρ, τη μαστίχα, τα φυλλάδια και κάθε λογής τουριστική αρλούμπα (βλ. πρόσκληση εθελοντικών ομάδων)  δεν αυξάνεται ο τουρισμός. Χρειάζεται οπωσδήποτε μια σοβαρή τουριστική πολιτική στο νησί μας, πριν η σύνδεση της Χίου με την Αθήνα καταντήσει άγονη, που όσοι γνωρίζουν από αερομεταφορές καταλαβαίνουν σε τι σημείο εξυπηρέτησης θα φτάσουμε…1 με 2 πτήσεις την ημέρα σε ώρες ό,τι να ‘ναι.

 

 

ΣΥΓΚΡΙΣΗ

ΧΙΟΣ

ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Λιγότερες κατά 234 οι προσφερόμενες θέσεις προς Αθήνα ανά εβδομάδα

Σχεδόν μηδενικές οι απώλειες των αεροπορικών θέσεων για Αθήνα εβδομαδιαία

Χαμηλός ναύλος για Θεσσαλονίκη σε επιδοτούμενο δρομολόγιο 37 ευρώ

Χαμηλός ναύλος για Θεσσαλονίκη σε μη επιδοτούμενα δρομολόγια 35 ευρώ