Οικονομία

1/2/13 15:04

τελ. ενημ.: 4/2/13 10:17

Επωάζεται ακτοπλοϊκό ενδιαφέρον σύνδεσης της Σμύρνης με ελληνικούς λιμένες

• ΚΡΙΣΙΜΟ ΝΑ ΕΜΠΛΑΚΕΙ ΚΑΙ Η ΧΙΟΣ ΣΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΠΟΥ ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΟΥΝ

Ένα εντελώς διαφοροποιημένο από το σημερινό ακτοπλοϊκό περιβάλλον έχουν αρχίσει να ωριμάζουν οικονομικοί και αυτοδιοικητικοί παράγοντες των δυο ακτών του Αιγαίου. Η ανάγκη τόνωσης της θαλάσσιας συγκοινωνίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας πυροδοτεί τα σενάρια ανάπτυξης μόνιμης ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμένα της Σμύρνης με αντίστοιχους σημαντικούς λιμενικούς προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας, με ενδιάμεσους σταθμούς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Τα πρώτα βήματα έχουν γίνει ήδη, με επισπεύδοντες επιμελητηριακούς φορείς της Σμύρνης και υψηλόβαθμα στελέχη της αυτοδιοίκησης από το Βόλο και τη Θεσσαλονίκη.

Τόσο το Επιμελητήριο της Σμύρνης, όσο και η Ένωση Τουριστικών Πρακτορείων Τουρκίας εκτιμούν ότι υπάρχει επαρκές τουριστικό ενδιαφέρον για να στοιχειοθετήσει το άνοιγμα της γραμμής, με ενδιάμεσες προσεγγίσεις τα νησιά του Αιγαίου.

Μάλιστα αντιπροσωπεία από το Βόλο επισκέφθηκε τη Σμύρνη και, σύμφωνα με την ιστοσελίδα www.theseanation.gr , επεδίωξε τη δημιουργία δρομολογίων κρουαζιέρας που θα συνδέουν τις δυο πόλεις και θα επεκτείνεται στη Μαύρη Θάλασσα.

Με άγρυπνο μάτι

Τις δύσκολες στιγμές της ελληνικής ακτοπλοΐας βάζουν στο μικροσκόπιο ισχυροί οικονομικοί παράγοντες των τουρκικών παραλίων, γνωρίζοντας εκ των προτέρων τους κινδύνους που εγκυμονεί ο σχηματισμός της εντύπωσης ότι επιδιώκεται ο αφελληνισμός της ακτοπλοΐας στον κρίσιμο χώρο του Αιγαίου.

Δεν αποκλείεται επομένως και, αφού αρθούν οι αγκυλώσεις στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ακτοπλοΐα, να προκύψουν μεικτά σχήματα με επενδυτικά κεφάλαια από τις δυο χώρες.

Προς αυτή την κατεύθυνση ήδη η πόλη της Σμύρνης βρίσκεται σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανοικοδόμησης και Ανάπτυξης (European Bank for Reconstruction and Development-EBRD) για  το ενδεχόμενο χορήγησης δανείου ύψους 33 εκατ. ευρώ με σκοπό την απόκτηση νέων πλοίων, για την ανάπτυξη ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος δημόσιων μεταφορών. Σε μια τέτοια λύση θα μπορούσαν να «κοιτάξουν» και οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, ειδικά αν προκύψουν σύγχρονες απαιτήσεις για την εκτέλεση των άγονων γραμμών.

Εντός σχεδιασμού;

Από το σενάριο της τόνωσης των θαλασσίων συγκοινωνιών μεταξύ των ακτών του Αιγαίου μοιάζει και πάλι εξοβελισμένη η Χίος. Οι θεσμικοί φορείς του νησιού φαίνονται να έχουν μαύρα μεσάνυχτα για αυτή την προοπτική, παρά τις συχνές επαφές με φορείς της Σμύρνης. Μια παράκαμψη της Χίου ως ενδιάμεσος σταθμός θα είναι καταστροφική για το νησί, καθώς θα ματαιώσει οριστικά τη φιλοδοξία μετατροπής της Χίου σε πύλη εισόδου της Ανατολής στην Ευρώπη και θα σκορπίσει το τουριστικό ρεύμα σε ανταγωνιστικούς εσωτερικούς προορισμούς, σε βάθος χρόνου.

Μια σωστά οργανωμένη τακτική θα οδηγούσε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χίου και τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες σε επιδίωξη άμεσης επαφής με τους ομολόγους τους σε Θεσσαλονίκη και Βόλο για να «δέσουν» το νησί στην πιθανή ανάπτυξη ακτοπλοϊκών συνδέσεων που απειλούν να το παραγκωνίσουν.

Δείτε επίσης