Οικονομία

3/4/12 9:30

τελ. ενημ.: 4/4/12 10:23

Απλησίαστος προορισμός

• Κοινή συμφωνία Ege Birlik – Erturk καταργεί το εισιτήριο των 11€ για Τουρκία και το επαναφέρει στα 25€

 
Πέφτουν ακόμα και τα ελάχιστα εναπομείναντα προπύργια φτηνής προσέγγισης στο νησί μας, υψώνοντας ένα ανυπέρβλητο τείχος στον αδύναμο τουρισμό μας. Οι βασικές πηγές τροφοδοσίας (αεροπορικώς από Βόρεια Ελλάδα και ακτοπλοϊκώς από Τουρκία) θα αρχίσουν ξαφνικά να στερεύουν, από την απότομη εκτίναξη των εισιτηρίων, των μόνων μέχρι σήμερα που διευκόλυναν την επιλογή της Χίου σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά.
Στις υπέρογκες τιμές εισιτηρίων στην αεροπορική σύνδεση με Αθήνα από το μονοπώλιο της Olympic Air και στην ακτοπλοϊκή από τις πρόσφατες αυξήσεις όλων των εταιρειών, έρχονται να προστεθούν οι σχεδόν κατά 50% αυξήσεις στην αεροπορική σύνδεση με τη βόρεια Ελλάδα, με τα φτερά της Astra, και ο υπερδιπλασιασμός της τιμής του μετ’ επιστροφής εισιτηρίου από τα τούρκικα πλοία της γραμμής Χίου – Τσεσμέ, που επίκειται να ανακοινωθεί, κατά πληροφορίες του «π», εντός των προσεχών ημερών.
 
Χάνεται το πλεονέκτημα
Μετά την κατοχύρωση της επιδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκης – Χίου στην Astra Airlines μέχρι το 2016, ήρθε εκ μέρους της εταιρείας ο … λογαριασμός. Από χθες οι τιμές των εισιτηρίων που δεν επωφελούνται των προσφορών εκτοξεύονται, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να ποιεί την νήσσαν. Την κατάσταση περιγράφει αναλυτικά η επιστολή στον «π» του φοιτητή Αλέξανδρου Αργυρίου (βλ. παρακάτω). Εμείς να επισημάνουμε ότι με τις νέες τιμές μια τετραμελή οικογένεια που επιθυμούσε να ταξιδεύσει για τις διακοπές της από Θεσσαλονίκη για Χίο μετ’ επιστροφής δαπανούσε πέρσι τέτοια εποχή 468 € και φέτος θα χρειαστεί 668 €, δηλαδή 200 € περισσότερα!
 
Κοινή πολιτική
Εξίσου ανοδική προβλέπεται και η τάση στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με Τουρκία. Οι δυο τούρκικες εταιρείες της γραμμής Τσεσμέ – Χίου, κατά πληροφορίες του «π», συμφώνησαν να σταματήσουν τον ανταγωνισμό, που είχε ως αποτέλεσμα να ρίξει την τιμή στα 11€ και να επανέλθουν στην πρότερη κατάσταση, με κοινό εισιτήριο στα 25 € από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου. Η αύξηση στην τιμή αναμένεται να έχει περιοριστικές επιπτώσεις στον αριθμό των Τούρκων επισκεπτών, καθώς η περσινή εντυπωσιακή ανοδική τάση ήταν καθαρά συνέπεια του πολύ φθηνού ναύλου.
 
Φυσική συνέπεια
Η εκτίναξη των εισιτηρίων στα ύψη έχει επιπτώσεις στην τσέπη του ντόπιου πληθυσμού και του τουρισμού, δεν είναι όμως ανεξήγητη. Ειδικά στην περίπτωση της γραμμής Τσεσμέ – Χίου ήταν επόμενο ότι ο ανταγωνισμός μέχρι τελικής πτώσεων των τουρκικών ακτοπλοϊκών εταιριών σύντομα θα είχε υποχρεωτικό τερματισμό, καθώς, ενώ αυξάνονταν κατακόρυφα η επιβατική κίνηση, ο τζίρος εξανεμίζονταν.
Ταυτόχρονα η άνοδος των καυσίμων, σε συνδυασμό με την περιορισμένη κίνηση από αέρος και θάλασσας στις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές γραμμές εσωτερικού σχεδόν όλη τη χρονική περίοδο, πλην του καλοκαιριού, μετατρέπουν τις γραμμές σε ζημιογόνες και τις υποχρεώνουν να στραφούν στην άνοδο των τιμών των εισιτηρίων.
Τρίτος καθοριστικός παράγοντας η αδυναμία του νησιού να εκμεταλλευτεί τη δυνατότητα εμπορευματικής σύνδεσης των παραλίων της Τουρκίας με την Αθήνα, με αποτέλεσμα να είναι πολύ περιορισμένος και ο κύκλος εργασιών της ακτοπλοΐας από τις μεταφορικές εταιρείες.
Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι φθηνότερες μεταφορές προϋποθέτουν στοιχεία κίνησης ικανά να μετατρέψουν τη γραμμή σε «φιλέτο», ανάλογο των Κυκλάδων και της Κρήτης. Οι προϋποθέσεις αυτές δεν φαίνονται στον ορίζοντα, με αποτέλεσμα η αφαίμαξη στο οικογενειακό εισόδημα και η ζημιά στον τουρισμό να είναι τεράστιες.