Ειδήσεις

1/3/12 11:29

τελ. ενημ.: 2/3/12 12:20

Το θέατρο του παραλόγου με τις άγονες αεροπορικές γραμμές

Πριν λίγες ημέρες οι αεροπορική εταιρία, Astra Airlines ανακοίνωσε στους διάφορους συνεργάτες της ότι θα συνεχίσει να εκτελεί τις απευθείας πτήσεις από και προς την Θεσσαλονίκη και μάλιστα με καθημερινά δρομολόγια. Η είδηση αυτή θα μας χαροποιούσε κανονικά, αν δεν συνέβαιναν ορισμένα πράγματα που μόνο παράλογα μπορεί να τα χαρακτηρίσει κανείς.
Πρώτη και καλύτερη η ΥΠΑ που για άλλη μια φορά έκρινε ότι οι 24 γραμμές του προηγούμενου διαγωνισμού, παραμένουν άγονες, χωρίς καμία αναθεώρηση. Έδωσε το πράσινο φως για συνέχιση των πτήσεων στην Astra μετά το πέρας της υφιστάμενης σύμβασης που λήγει στις 31/3/2012, αλλά για…ένα μήνα. Δηλαδή μέχρι το τέλος του Απρίλη. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της επιτροπής αξιολόγησης των προσφορών, τα αποτελέσματα θα έβγαιναν στο τέλος του Φεβρουαρίου, όμως οι αναρίθμητες ενστάσεις κατά της υποψήφιας εταιρίας «φάντασμα» , Minoan Airlines καθυστέρησαν τη διαδικασία αξιολόγησης με αποτέλεσμα η ΥΠΑ να δώσει μια μικρή παράταση στους υφιστάμενους αναδόχους.
Το ερωτήματα που τίθενται είναι: Γιατί δόθηκε παράταση ενός μήνα; Υπάρχει μήπως περίπτωση να μην αναλάβει οριστικά η Astra τη γραμμή; Φυσικά η παραμονή μας στο καθεστώς της επιδότησης προκαλεί σημαντική ζημιά ως προς τις εν δυνάμει κρατήσεις του καλοκαιριού όταν στη Μυτιλήνη που δεν είναι άγονη η γραμμή τόσο η Aegean Airlines όσο και η Olympic Air που εξυπηρετούν τη σύνδεση, Μυτιλήνη – Θεσσαλονίκη έχουν ήδη από τον Νοέμβριο του 2011 δημοσιοποιήσει το θερινό τους πρόγραμμα όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος έχει μια πλήρη εικόνα ώστε να μπορέσει να προγραμματίσει το ταξίδι του. Στη Χίο; Τίποτα μέχρι στιγμής αφού μετά τον Απρίλιο όλα είναι άγνωστα.
Δεύτερος παραλογισμός (;) από την Astra Airlines και πιθανόν από εμάς τους ίδιους που πιστεύουμε εν έτη 2012 ότι θα αποκτήσουμε τουρισμό χωρίς καμία αύξηση ή προσέλκυση νέων αεροπορικών πτήσεων. Αφού μας «γλύκανε» 2 χρόνια με περισσότερες πτήσεις, μεγαλύτερα αεροπλάνα και σταθερή χαμηλή τιμή , έρχεται τώρα να αφήσει το «συναίσθημα» και την «αγάπη» της για τη Χίο και να επιβάλει μεταβλητούς ναύλους 37 και 58 Ε με επιβάρυνση αλλαγής ημερομηνίας 15 Ε, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των θέσεων της θα πωλείται στην χαμηλή τιμή…..των 84 Ε περίπου.
Από τον Απρίλιο οι περισσότεροι ταξιδιώτες θα πληρώνουν εισιτήρια με αύξηση 25 Ε περίπου. Εάν σκεφτούμε ότι πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούσαν ταξί για να μεταβούν από το κέντρο ή από άλλες μακρινές ως προς την τοποθεσία του αεροδρομίου περιοχές της Θεσσαλονίκης, τότε κατανοούμε ότι το κόστος αυτό άνετα θα φτάνει ή θα ξεπερνάει τα 100 Ε , καθιστώντας τις τιμές αυτές άμεσα συγκρίσιμες με τις τιμές της Olympic Air στην Αθήνα που φυσικά υπάρχουν πολύ καλές εναλλακτικές και φτηνές λύσεις μετακίνησης προς και από το αεροδρόμιο έναντι του ταξί. 
Τρίτος παραλογισμός η σύνδεση αυτή κάθε αυτή. Με την τιμή των 84 Ε αυτόματα χάνεται το όποιο πλεονέκτημα «τραβούσε» τουρίστες στη Χίο από τη Β. Ελλάδα και όχι μόνο. Γιατί να μεταβεί κάποιος τουρίστας στη Χίο, και να μην ταξιδέψει στη Μυτιλήνη ή στη Ρόδο όπου υπάρχουν τέτοιες τιμές και μάλιστα με ανταγωνισμό; Η δε Astra Airlines αλλά και η Aegean που δήλωσε τις ίδιες πάνω κάτω τιμές θα πωλούν εισιτήρια σε «άγονη» γραμμή, χωρίς τους φόρους των 15 Ε ανά διαδρομή που πληρώνουν οι επιβάτες στις κανονικές συνδέσεις από Θεσσαλονίκη και Χίο και κυρίως θα έχουν το κεφάλι τους ήσυχο ότι για 4 ολόκληρα χρόνια δεν θα τις πειράξει κανένας ανταγωνιστής. Εξασφαλισμένο μονοπώλιο 4 ετών χωρίς την υποχρέωση καταβολής του φόρου εκσυγχρονισμού της ΥΠΑ. Η πρόθεση της Astra Airlines να δρομολογήσει καθημερινές πτήσεις, καθώς και οι αμέτρητες έκτακτες πτήσεις που έχει προσθέσει κατά καιρούς αποδεικνύουν ότι αυτή η γραμμή θα πρέπει να απελευθερωθεί ώστε να υπάρχει τουλάχιστον ένα έστω και μικρό παράθυρο εισόδου του ανταγωνισμού.
Μήπως η Δημοτική Επιτροπή Τουρισμού και το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να εξετάσουν την προοπτική απελευθέρωσης της αεροπορικής σύνδεσης με την Θεσσαλονίκη ακόμα και αν τα πράγματα είναι τετελεσμένα όπως φαίνεται; Όσο για την άλλη άγονη γραμμή με τα νησιά; Διαθέτουμε Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού στα χαρτιά, συμβούλους , αλλά ποτέ δεν τόλμησαν να θέσουν επί τάπητος το θέμα της δρομολόγησης καθημερινών πτήσεων από την Skyexpress, κάτι που φυσικά ισχύει μόνο για τη Λέσβο και τη Λήμνο.
Οι «φιλολογικού» τύπου συζητήσεις για το ακτοπλοϊκό δεν βγάζουν πουθενά. Ποιος θα ταξιδέψει 5 ώρες στη Σάμο όταν αυτό μπορεί να γίνει σε μόλις 15 λεπτά με αεροπλάνο και μάλιστα καθημερινά; Να σκεφτεί κανείς ότι η Skyexpress έχει επιδοτηθεί για να μας συνδέει 5 φορές με Ρόδο και Μυτιλήνη….αλλά δυστυχώς το κάνει μόνο…2 και μάλιστα με καταπληκτικό προγραμματισμό κάθε Δευτέρα και Τρίτη αφήνοντας όλες τις άλλες μέρες κενές εξυπηρετώντας μόνο τη Μυτιλήνη. Επιτέλους ας βρεθεί κάποιος να τους θέσει αυτό το ζήτημα στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Μια ζωή θα ανεχόμαστε τους Μυτιληνιούς να μας «καπελώνουν»;