Ειδήσεις

21/1/13 9:20

τελ. ενημ.: 22/1/13 14:29

Μια τρύπα … στη λιμενολεκάνη

• Ο ΔΙΧΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΘΗΛΩΝΕΙ ΤΗ ΧΙΟ ΧΩΡΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΙΑ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑ

Όσο η τοπική πολιτική ηγεσία διχάζεται έντονα για το νέο κεντρικό λιμάνι, τόσο το ενδεχόμενο αξιόπιστων λιμενικών υποδομών, συνδεδεμένο με τις απαιτήσεις ενός ευρύτερου τοπικού σχεδιασμού, θα μένει μετέωρο και το μάρμαρο θα πληρώνει η τουριστική ανάπτυξη του τόπου. Η περίπου τρίωρη σύσκεψη του Σαββάτου ανέδειξε την πλήρη αδυναμία του πολιτικού προσωπικού να συμφωνήσει σε κοινό πλαίσιο λιμενικής διεκδίκησης και κυρίως τη ριζωμένη καχυποψία των εκφραστών του, ο ένας για τον άλλο, η οποία οδηγεί σε ναυάγιο κάθε επιχειρούμενο σχεδιασμό με απαιτήσεις συνεργιών.

Από την αίθουσα «Μ. Βουρνούς» όσοι συμμετείχαν αποχώρησαν με τη δική τους αλήθεια, με την πιθανότητα τίποτα τελικά να μην πραγματοποιηθεί να είναι η πλέον βάσιμη. Ο υπουργός Ναυτιλίας & Αιγαίου προσήλθε με πρόταση να χρηματοδοτηθεί η πλήρης ωρίμανση του νέου λιμένα στο Κοντάρι με ποσό 178.000, ώστε να εξεταστεί η χρηματοδότηση του στην προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 και ταυτόχρονα να ωριμάσει μια εναλλακτική λύση εντός της λιμενολεκάνης του υφιστάμενου λιμένα, σαφώς πιο προσιτή οικονομικά, χωρίς να είναι ανταγωνιστική του νέου λιμένα.

Τα 3 σχέδια

Υπό την επίβλεψη του γενικού γραμματέα Λιμένων εξετάστηκαν τρία εναλλακτικά σχέδια εντός λιμενολεκάνης. Το πρώτο απορρίφθηκε πριν κατατεθεί στο τραπέζι γιατί απαιτούσε να κατεδαφιστεί το Μπούρτζι. Το δεύτερο προβλέπει επιχωματώσεις 50 μέτρων στο χερσαίο χώρο που δένουν σήμερα τα πλοία και το τρίτο επέκταση του μόλου στο πράσινο φαναράκι. «Οι παρόμοιες προτάσεις που έχουν κατά καιρούς κατατεθεί διατηρούν τον κύκλο ελιγμών των πλοίων μέσα στο λιμάνι κι αυτό είναι επικίνδυνο», ανέφερε ο κ. Μουτζούρης, επιδιώκοντας να αιτιολογήσει γιατί στο τραπέζι πέφτουν τώρα νέες προτάσεις. Υπολόγισε μάλιστα ότι το σενάριο 2 (των επιχωματώσεων) έχει κόστος γύρω στα 3 εκ. ευρώ, ενώ για το σενάριο 3 (της επέκτασης του μόλου) φτάνει τα 11 εκ. ευρώ.

Μέσου βαθμού ωριμότητα

Για να αιτιολογηθεί η ανάγκη μελέτης εναλλακτικής λύσης ο Κ. Μουσουρούλης στηρίχθηκε στην απάντηση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ για τη δυνατότητα χρηματοδότησης του νέου λιμένα. «Το έργο διαθέτει μέσου βαθμού ωριμότητα και προκειμένου να προκηρυχθεί η κατασκευή του απαιτείται μια σειρά από ενέργειες, μελέτες καθώς και αδειοδοτήσεις και λοιπές διοικητικές ενέργειες. Η εκτίμηση των υπηρεσιών μας είναι πως η δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και εντέλει η ολοκλήρωση της κατασκευής του θα επισυμβούν οπωσδήποτε σε χρόνο μεταγενέστερο της 31/12/2015, προθεσμίας ολοκλήρωσης των έργων σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανονισμούς του ΕΣΠΑ. Παραλλήλως, ούτε το Ε.Π. Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας, ούτε το ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου διαθέτουν πλέον πόρους (και τα δυο προγράμματα έχουν σημαντικές υπερδεσμεύσεις) για να ενταχθεί το εν λόγω έργο», ανέφερε ρητά ο κ. Γ. Γιανούσης. Εν ολίγοις, ούτε χρόνος, ούτε, κυρίως, λεφτά άμεσα υπάρχουν.

Μελετητικές προσθήκες

Για την ολοκληρωμένη ωρίμαση του έργου ο κ. Μουσουρούλης πρότεινε την ένταξη πίστωσης 160.000 ευρώ για τη δημοπράτηση, ανάθεση και έγκριση Οριστικής Μελέτης του κτιρίου εξυπηρέτησης επιβατών και 18.500 ευρώ για την επικαιροποίηση της οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας και τη σύνταξη του φακέλου Μεγάλου Έργου.

«Αυτά είναι κοροϊδίες. Τα ακούμε βερεσέ», ήταν η άμεση αντίδραση του δημάρχου Χίου, ο οποίος επέμεινε ότι τουλάχιστον η α’ φάση του έργου, των λιμενικών επεμβάσεων, είναι πλήρης και απομένει η πολιτική βούληση χρηματοδότησης του.

«Θάβετε το έργο»

«Επαναφέρετε ξαναζεσταμένες προτάσεις που θα πετάξουν 10-15 εκ. ευρώ, αντί  να τα ρίξετε άμεσα στο νέο λιμάνι. Η ΕΓΝΑΤΙΑ στην απάντηση της μιλάει σαφώς για μελετητική ωρίμανση. Επιδιώκετε να θάψετε το έργο και πάτε να βρείτε παπά», ήταν η εξ’ αρχής έντονη αντίδραση Λαμπρινούδη.

«Η απόφαση να μη γίνει το νέο λιμάνι της Χίου έχει ληφθεί σε υψηλά πολιτικά κλιμάκια. Το φέρατε σε περίοδο dead line, οπότε να μην αποκαλύπτεται η πολιτική βούληση», συμπλήρωσε ο δήμαρχος, ο οποίος οχυρώθηκε πίσω από τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου κι αρνήθηκε να κάνει συζήτηση για την εναλλακτική λύση χωρίς να έχει τη σύμφωνη γνώμη του θεσμικού οργάνου που εκπροσωπεί.

«Μπετά στη θάλασσα»

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν δέχεται έργα – γέφυρες. Ο δήμαρχος προτείνει κατάτμηση. Προτείνει δηλαδή να κοροϊδέψουμε την Ε.Ε.. Προσωπικά είμαι κάθετα αντίθετος σε όποιον πιστεύει ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε ένα μεγάλο έργο και έχει ο Θεός. Επιθυμώ την ένταξη ενός έργου μόνο στην ολότητα του, αλλά δεν φτάνει τι  λέω εγώ. Ζητώ εγγράφως τις θέσεις των φορέων μέσα στις επόμενες μέρες για να μου υποδειχθεί αν, πρώτον, θα διεκδικήσουμε από κοινού με τον Κ. Τριαντάφυλο την ένταξη των μελετών για την ολοκληρωμένη ωρίμανση του νέου λιμένα και, δεύτερον, αν επιθυμείτε να προχωρήσω στην εκπόνηση των μελετών για την εναλλακτική λύση με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας», αντέτεινε ο κ. Μουσουρούλης.

Στον ελιγμό Λαμπρινούδη να επιχειρηθεί τροποποίηση και να χρηματοδοτηθεί από τη μελέτη του νέου λιμένα μόνο η προβλήτα για κρουαζιερόπλοια, στα πλαίσια της ρεαλιστικής συνταγής του αεροδρομίου, ο υπουργός ήταν κάθετος. «Αυτό δεν είναι λιμάνι, είναι μπετά στη θάλασσα και δεν επικροτώ μια τέτοια απόφαση».

Δυναμιτίστηκε

Η καταγγελία – χωρίς να στοιχειοθετείται – από τον κ. Λαμπρινούδη ότι έχει γίνει σύσκεψη σε υψηλό πολιτικό επίπεδο για να κοπεί το λιμάνι της Χίου και η απάντηση Μουσουρούλη ότι χωρίς στοιχεία ας καταγγέλλει ό,τι θέλει, ήταν η αρχή του τέλους της συζήτησης. Το κλίμα δυναμιτίστηκε έντονα στα τελευταία λεπτά της συνεδρίασης, με το δήμαρχο Χίου να αποχωρεί από την αίθουσα και τη συνάντηση να λύνεται χωρίς να έχει υπάρξει ομόφωνη απόφαση και χωρίς κανείς να μπορεί να προδιαγράψει τα επόμενα βήματα.

Είναι προφανές ότι η Χίος θα πορεύεται με ελλιπείς λιμενικές υποδομές στην πιο αισιόδοξη εκτίμηση τουλάχιστον για τα επόμενα 5 χρόνια όσο οι πολιτικοί της ταγοί αδυνατούν να συμφωνήσουν σε κοινό πλαίσιο διεκδίκησης.

Δείτε επίσης